InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Feiten en tips over alcoholverslaving bij jongeren

Feiten en tips over alcoholverslaving bij jongeren

Feiten en tips over alcoholverslaving bij jongeren Elk jaar komen er nieuwe drugs op de markt. Jongeren zijn daarvan eerder op de hoogte dan volwassenen. Via internet en de nieuwste films worden zij verleid door de nieuwste, de gaafste en extreemst drugs. Ondanks de ´Tsunami´ van nieuwe drugs blijft alcohol voor de meeste problemen zorgen onder jongeren. Alcohol blijft de koploper als het gaat om de veroorzaker van de grootste problemen. Alcohol is een verdovend middel en wordt vaak gebruikt als 'verdover' voor risicovol gedrag of stimulerende middelen.

Alcohol, verslaving en cyberspace

Onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam concludeerde dat gameverslaving toeneemt. Het onderzoek toonde ook aan dat hoe meer en langer een jongere online is, het ook meer kans geeft op risicovol gedrag, comazuipen en druggebruik. Dit is ten eerste een gevolg van kopieergedrag van wat jongeren online zien. Het tweede nadelige gevolg is dat alcohol tijdelijk ‘rust’ in de hersenen geeft. Wanneer jongeren dit patroon bij zichzelf ontdekken gaan ze als het ware aan ‘zelfmedicatie’ doen. In feite is men dan al afhankelijk geworden. Om dit te doorbreken moet je als ouders ten eerste duidelijke regels opstellen voor wat betreft het computergebruik. Vervolgens is er professionele hulp nodig.

Tips
Tip: Controleer wat je kind op de computer doet en dat hij of zij niet langer dan twee uur achtereen aan het gamen is. Maak je je zorgen en heeft je kind een computer op de kamer, maak dan afspraken om de computer niet op de kamer te houden.
Tip: Ga als ouder samen (sportieve) activiteiten ondernemen zonder alcoholgebruik. Hierdoor geef je aan dat je plezier kunt hebben zonder alcohol.

Sociale gevolgen van alcoholverslaving

Naast de gevolgen voor de geestelijk en lichamelijke gezondheid heeft alcoholmisbruik en verslaving ook sociale gevolgen. Excessief alcoholgebruik tast belangrijke delen van de hersenen aan waardoor werk en leerprestaties achteruit gaan. Jongeren zijn vaak moeilijk te overtuigen van de gevolgen omdat ze nog geen problemen ondervinden. Pas als ze echt zelf in de problemen komen begint men het drinkgedrag aan te passen maar denken niet aan stoppen.

Gezondheidsproblemen na dertigste levensjaar

Het is pas na het dertigste levensjaar dat stevige drinkers de gevolgen gaan merken. Je moet denken aan te laat komen op je werk, weinig conditie, vergeetachtigheid, concentratieproblemen, huwelijksproblemen, geldproblemen, ruzies, verkeersovertredingen, ongelukken, en zo kunnen we de lijst nog wel langer maken. Het is daarom van belang om zo lang mogelijk het drinken van alcohol te verbieden om zo laat mogelijk met drinken te beginnen. Alleen kunnen jongeren veilig en verstandig met alcohol omgaan.

Voorkom stress bij alcoholverslaving

Jongeren die vroeg beginnen met drinken gaan daarna snel regelmatiger drinken. Sommige jongeren zijn daarvoor kwetsbaarder dan anderen en stress speelt daarin een belangrijke rol. Hoe meer problemen, hoe groter de kans op (excessief) alcoholgebruik. De kans op verslaving wordt dan ook groter. Uit klinische studies bij volwassenen blijkt een duidelijk verband tussen stress en verslaving. Emotionele gebeurtenissen zoals conflicten of verlies van een belangrijke relatie, maar ook lichamelijke stressoren als voedsel- of slaaptekort kunnen aanleiding zijn voor alcoholgebruik. Het lijkt erop dat stress tevens het belonende effect van het alcohol versterkt. Jongeren zijn mogelijk gevoeliger voor deze effecten van stress.

Hulp bij alcoholverslaving

Als ouder kun je denken 'dat overkomt mij niet'. De meeste ouders ontkomen ook gelukkig aan de draaikolk van verslaving. Zit je er eenmaal in dan kom je er niet eenvoudig uit. Verslaving sleurt en trekt net zo lang totdat het alles in zijn omgeving heeft vernield. Het is keihard vechten om los te komen uit de draaikolk van de verslaving. Doe er dus alles aan om zo vroeg mogelijk hulp te vragen als je vreemd gedrag bij je kind signaleert. Niet altijd kun je het alcoholgebruik of verslaving van je kind voorkomen. Bij de meeste verslavingszorg instellingen kun je terecht voor vragen en hulp wanneer je zoon of dochter zelf (nog) geen hulp wil.

Shandy

Het alcoholgehalte in Shandy was in het begin 0,1 procent maar is intussen 0,5 procent. Shandy is ooit ontwikkeld door een alcoholverslaafde arts. Hij heeft voor zichzelf een medicijn bedacht om van zijn alcoholgebruik af te komen. Vervolgens was een vriend van hem zo zakelijk aangelegd om het drankje op de markt te brengen. Dat is nu geworden wat wij nu kennen als de Shandy.
Gerelateerde artikelen
Wat is een gameverslaving?Wat is een gameverslaving?Een onderschatte verslaving is een gameverslaving. Spellen op de spelcomputers en op personal computers kunnen een te gr…
NIX18 - Beschermt jongeren tegen alcoholNIX18 - Beschermt jongeren tegen alcoholVanaf 1 januari 2014 is het voor jongeren onder 18 verboden om alcohol te kopen of bij zich te hebben. Staatssecretaris…
Gevolgen van gamen en kenmerken van gameverslavingGevolgen van gamen en kenmerken van gameverslavingComputerspellen lijken heel onschuldig en zo af en toe een spelletje spelen kan ook geen kwaad. Computerspelletjes zijn…
GameverslavingenGameverslavingenEr komen steeds meer signalen vanuit het werkveld die aangeven dat gameverslaving een opkomend probleem is. Echter wordt…
Een GameverslavingGameverslaving is een nieuwe soort van verslaving, omdat er pas sinds kort de mogelijkheden bestaan om extreem veel te g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • EMCDDA (Europese Waarnemingscentrum voor Drugs en Drugsverslaving.
  • Radboud Universiteit; 11 maart, 2010

Reageer op het artikel "Feiten en tips over alcoholverslaving bij jongeren"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 29-10-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!