InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Gevolgen van gamen en kenmerken van gameverslaving

Gevolgen van gamen en kenmerken van gameverslaving

Gevolgen van gamen en kenmerken van gameverslaving Computerspellen lijken heel onschuldig en zo af en toe een spelletje spelen kan ook geen kwaad. Computerspelletjes zijn een dagelijkse activiteit van veel jongeren. Onderzoeken wijzen uit dat jongeren steeds meer tijd aan online spellen besteden. Gamen kan daardoor een obsessieve bezigheid worden met ernstige gevolgen. Tijdens het gamen komt dezelfde dopamine vrij als bij het gebruik van drugs of alcohol. Wanneer jongeren meer tijd besteden dan wenselijk is kan men psychische of sociale problemen ontwikkelen.

Jongeren vinden gamen leuk en onschuldig

Gamen lijkt onschuldig. Computerspellen horen vandaag de dag helemaal thuis in de leefwereld van jongeren. De meeste mensen kunnen zonder problemen een computerspelletje spelen. Toch raakt een deel van die groep in de problemen en kunnen gameverslaafd worden. Tegenwoordig is er de mogelijkheid om op verschillende manieren een game te spelen. Platformen zoals Xbox, playstation en Nintendo zijn de bekendsten. Gewilde spellen onder jongeren zijn bijvoorbeeld Counter Strike, Quake World, Warcraft, Call of duty en Minecraft maar dit verandert steeds door de opkomst van nieuwe spellen. Ook op internet worden online spellen gespeeld. Sinds de beschikbaarheid van internet worden spellen steeds vaker en steeds langer gespeeld.

Jongeren verwaarlozen zichzelf door overmatig gamen

Als men verslaafd raakt aan gamen komen sociale structuren te vervallen. Contacten met familie school en/of werk worden verwaarloosd. Ook het dagelijks (gezond) eten en persoonlijke hygiëne wordt verwaarloosd. Mensen nemen geen of weinig tijd voor hun eigen verzorging omdat ze voortdurend bezig zijn met hun obsessie om te winnen.

Stimulerende middelen en gamen

Helaas blijft het niet altijd bij een gameverslaving alleen. Het risico is groot dat men op den duur ook dat men oppeppende middelen gaat gebruiken om het gamen vol te houden. Het begint vaak onschuldig met veel koffie drinken of met Energiedrink. Sommigen kopen voor een paar euro tientallen blikjes energydrink in de supermarkt. Hoe meer de verslaving zich zal ontwikkelen des te meer van de speler gevraagd wordt. Door de vaak slechte hygiënische omstandigheden en verminderde conditie zal steeds vaker en meer aanspraak gemaakt worden op 'zwaardere' middelen. Uiteindelijk kan men cocaïne of amfetamine gaan gebruiken om het gamen vol te houden. Soms komt men aan het geld door de punten die in het spel behaald zijn te verkopen. Dit kan een lucratieve handel zijn als je een goede speler bent. Sommigen hebben een gameverslaving om tegelijkertijd een cocaïne of amfetamine verslaving in stand te houden.

Kenmerken van gameverslaving bij jongeren

Verwaarlozing is het belangrijkste kenmerk maar er zijn ook nog aan andere symptomen:
  • Vaak en langdurig achter de computer.
  • Vaak en langdurig op de slaapkamer/ op zolder.
  • Snel geiiriteerd en snel ruzie.
  • Moe en vaak lang (uit)slapen.
  • Te laat op school.
  • Slapen op school.
  • Spijbelen van school.
  • Drinken van veel Energy drankjes.
  • Bleek gezicht.

Vicieuze cirkel van gamen en verslaving

Kenmerken van een gameverslaving lijken vaak op gokverslaving. Net als bij een gokverslaving denken gameverslaafden dat ze de volgende keer gaan winnen, maar toch hebben de meeste gokverslaafden meestal niet zoveel met gamen. De obsessieve gedachte zorgt er voor dat gameverslaafden in een vicieuze cirkel komen te zitten. Tijdens het spelen van een game maakt het lichaam ook dopamine aan. Deze stof wordt geassocieerd met het deel van onze hersenen dat ons beloningscentrum activeert. Dit is voor een groot deel de oorzaak dat gameverslaafden steeds willen gaan gamen.

Jongeren 'vluchten' bij emotie in een game

Ook speelt emotie een belangrijke rol bij de oorzaak van veel gamen. Als kinderen, maar ook ouderen, emotie's als boosheid of verdriet hebben, 'vlucht' men in een game.

Jongeren met autisme en gamen

Jongeren met autisme zijn super gevoelig voor het ontwikkelen van een gameverslaving. Zij ervaren een spel als een veilige of rustige plek om zichzelf helemaal in terug te trekken. In de meeste gevallen zijn jongeren met autisme ook nog heel behendig in het spelen van ingewikkelde games. Het is zelfs zo dat de meeste itc-bedrijven de voorkeur hebben om iemand met autisme aan te nemen.

Hulp bij excessief gamen en verslaving

Gameverslaving kan zich op jonge leeftijd al ontwikkelen. Doordat jongeren het vaak zelf niet zien moeten ze op hun gamegedrag gewezen worden. Het is belangrijk om goede afspraken met je kind te maken over het computergebruik.
Als men wil stoppen met gamen dan worden dezelfde afkick verschijnselen waargenomen als van iemand met bijvoorbeeld een alcohol of cocaïneverslaving. Gameverslaafden hebben hulp nodig die gegeven kan worden door therapeuten in de verslavingszorg. De behandeling bestaat meestal uit individuele gesprekken, sport en groepstherapie.

Leeftijdsgrens bij gamen

Voor roken en alcohol is er in Nederland een wetgeving die het verbiedt om tot je achttiende geen rookwaar en alcoholische dranken te kopen. Maar voor het kopen en het spelen van game's zijn er geen regels terwijl er dezelfde dopamine in de hersenen vrij komt bij het spelen van een game. Op die manier worden de hersenen van pubers al verslavingsgevoelig gemaakt.

Meest gespeelde games

  • World of Warcraft
  • Call of Duty: Modern Warfare 2
  • Call of Duty 4: Modern Warfare
  • WII sports
  • Super Mario Bros
  • Mario Kart
  • FIFA
  • Grand Theft Auto
  • Counter-Strike: Source
  • Battlefield 2
  • Heroes of Newerth
  • League of Legends
  • Metin 2
Gerelateerde artikelen
Wat is een gameverslaving?Wat is een gameverslaving?Een onderschatte verslaving is een gameverslaving. Spellen op de spelcomputers en op personal computers kunnen een te gr…
Een GameverslavingGameverslaving is een nieuwe soort van verslaving, omdat er pas sinds kort de mogelijkheden bestaan om extreem veel te g…
Het gevaar van een gamesverslavingVerslavingen zij nooit goed en dat geldt ook voor een gameverslaving. Dit betekent dat je niet meer kunt stoppen met het…
Wat doet gamen met je?Wat doet gamen met je?Gamen is de laatste tijd veel in het nieuws geweest. Veel jongens maar ook sommige meisjes gamen. Maar veel mensen verwa…
Ben jij game-over?Waarschijnlijk ken jij ook wel mensen die dag in dag uit aan het gamen zijn. Ze zijn helemaal geobsedeerd door dat ene g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dantetg, Pixabay
  • Folder Gameverslaving

Reageer op het artikel "Gevolgen van gamen en kenmerken van gameverslaving"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 15-11-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!