InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Wat doet gamen met je?

Wat doet gamen met je?

Wat doet gamen met je? Gamen is de laatste tijd veel in het nieuws geweest. Veel jongens maar ook sommige meisjes gamen. Maar veel mensen verwachten niet dat ook volwassenen veel gamen. De gemiddelde leeftijd van een gamer is 32 jaar! Een voorbeeld van een game die erg populair onder jongens is, World of Warcraft. Maar wat doet gamen nou met je? Wat zijn de oorzaken van een gameverslaving? In dit artikel veel informatie over gamen. Als je gamet krijg je vaak last van de gedachte ‘’ straks ga ik winnen’’. Door die gedachte blijf je spelen. Je komt in een dwangmatige cyclus. Dat heet een verslaving. De verslaving zorgt ervoor dat iemand de activiteit nodig heeft om zich goed te voelen. De gamer offert andere zaken op om zich goed te voelen. Om geconcentreerd te blijven gaan gamers bijvoorbeeld vaak energie drankjes drinken zoals, Red Bull of koffie. Gamers kunnen ook gaan roken, of in het ergste geval kunnen ze gaan blowen of cocaïne gebruiken. Als je steeds dieper in het spel komt dan zie je je medemens niet meer staan. De verslaafde zakt weg in een isolement, doordat ze weinig contacten meer hebben. Ze hebben er gewoonweg geen tijd meer voor. Veel gamers ontkennen dat ze aan een gameverslaving leiden. Het gamen gaat vaak gepaard met bier en chips. Door de bier en chips en doordat je weinig beweegt heb je meer kans om dik te worden. Gamen kan ook schadelijk zijn voor je ogen, eigenlijk moet je als je 1 uur gamet je ogen drie kwartier rust gunnen.

Botsing met de realiteit

Een verslaving kan iedereen overkomen. Als het te erg wordt kun je een botsing krijgen met de realiteit. Je kunt je namelijk niet eeuwig ziekmelden voor school want dan krijg je problemen. Ook is er vaak sprake van een verwaarlozing van de basisbehoeften van de mens, bijvoorbeeld gezond voedsel en persoonlijke hygiëne. De medische Universiteit in Berlijn heeft onderzoek gedaan naar gameverslaving. De conclusie was: ‘’ Mensen die extreem lang games spelen hebben dezelfde symptomen als mensen die aan alcohol of drugs verslaving leiden.’’ De lichamelijke gevolgen van gamen kunnen zijn vermoeide ogen, hoofdpijn en rugpijn.

Oorzaken

Voor een buitenstaander is het misschien onbegrijpelijk waarom iemand de voorkeur kan geven aan een beweging op een scherm, boven de echte sociale contacten. Voor veel jongeren nemen spelletjes een belangrijke rol in van hun leven. Er is niet heel veel mis met het spel opzich en met het verbeteren van je prestatie, als het maar niet ten koste gaan van je andere activiteiten, als je nog weinig andere interesses hebt dan ben je verslaafd aan gamen. Je krijgt de gameverslaving doordat je je steeds beter wil worden in het spel, je wil je eigen prestaties steeds verbeteren.

Positieve emoties

De ontwerpers van games zorgen er natuurlijk voor dat je geboeid blijft. Zo blijf je spelen en blijven gamers hun abonnement betalen. De games worden er dus op ontwikkeld dat mensen zo lang mogelijk blijven spelen. Het is vaak niet de game opzich die voor een verslaving zorgt, ook de behoefte aan positieve emoties is belangrijk. Positieve emoties zijn bijvoorbeeld plezier en spanning. Als een speler in een game iets kan bereiken, zelf kan bepalen, controle kan uitoefenen of dingen naar zijn hand kan zetten met respect van andere spelers dan geeft dat een goed gevoel. In de realiteit lukt dat niet altijd. Als de plezier die komt uit het spelen van games groter wordt dan het plezier uit het dagelijks leven dan kan het zijn dat gamen belangrijker wordt dan het dagelijks leven en de sociale contacten.

Gamen als uitvlucht

Als mensen spanningen en problemen in het dagelijks leven ervaren, kan gamen ook een uitvlucht zijn. De gamer ontsnapt aan de werkelijkheid. In plaats van de problemen en spanningen op te lossen duiken ze in de virtuele wereld. In de virituele wereld zijn geen spanningen en problemen maar plezier, positieve spanning en uitdaging. Ze verschuilen zich in een rol die ze zelf gecreëerd hebben. Negatieve gevoelens verdwijnen, gamen is dan de oplossing voor de problemen en spanningen waar ze in het dagelijks leven mee te maken krijgen. Game verslaafden denken dan ook dat ze games nodig hebben om zich goed te voelen. Uit onderzoek is gebleken dat jongeren die sociaal minder vaardig zijn, minder zelfvertrouwen hebben en eenzaam zijn een grotere kans hebben om verslaafd te raken. Van de gamers is ongeveer 2 tot 3 procent echt verslaafd. Dat zijn ruim 20.000 gameverslaafden in Nederland.
© 2011 - 2019 Eva3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat doet gamen met je?"

Reacties

Jesse, 18-09-2014 17:15 #2
Ik denk dat dit artikel een verkeerde naam heeft gekregen. 'Wat doet gamen met je?' is hierin niet toepasselijk. Dit artikel gaat met name over de verslaafde gamer. Gamen wordt bijna alleen maar negatief bekeken vanuit dit artikel. Het kopje 'positieve emoties' begint namelijk al negatief en eindigt ook zo.

Vanaf de eerste zin begon ik mijn wenkbrauwen al te fronsen. Het schijnt dat de gedachte 'straks ga ik winnen' hand in hand gaat met een dwangmatige cyclus en het is meteen een verslaving. Vervolgens wordt er doorgegaan op hoog cafeïne gebruik en wordt roken en zelfs blowen hier ook aan gekoppeld. Vervolgens het bier in chips verhaal.

Sorry, maar de naam van dit artikel is niet passend. Natuurlijk, er zijn zware gamers en ja natuurlijk kun je dan in een isolement komen en kun je in een isolement komen. Maar ook al had het artikel een betere naam, dan is het allemaal erg overdreven en generaliserend.

Wow, 11-06-2014 13:52 #1
Ik wist niet dat het zo heftig kon zijn!

Infoteur: Eva3
Laatste update: 19-05-2017
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!