ICoaching: EC biedt interactieve hulp bij stoppen met roken
Ooit geweten dat de Europese Commissie meedoet aan de inspanningen om ons van het roken af te krijgen? Heel actief, zelfs. Al meer dan 500.000 Europeanen bezochten de campagne-website van 'Ex-rokers zijn niet te stoppen.' En al ruim 20.000 rokers laten zich 'iCoachen', ofwel ze maken gebruik van het interactieve programma dat helpt om te stoppen met roken. Een Europees commissaris voor Gezondheid bestaat ook nog. Deze heet John Dalli, en doet hier alles uit de doeken.
Stoppen met roken. Er zijn tal van organisaties die zich hiermee bemoeien. Maar weinig bekend is dat de Europese Commissie dat ook doet. In 2011 zijn al meer dan 500.000 Europeanen op bezoek geweest bij de de campagnewebsites. De campagne heeft de naam ‘Ex-rokers zijn niet te stoppen’ meegekregen. Naast voorlichting over de voordelen van stoppen met roken, biedt de campagne zelfs een echte iCoach bij het stoppen aan.
Onstopbaar in een rookvrij leven
De campagne “Ex-rokers zijn niet te stoppen” is vooral gericht op relatief jonge mensen, tussen de 25 en 34 jaar. De argumenten die de campagne gebruikt, zijn bekend, maar ze kunnen niet vaak genoeg herhaald worden: eerst en vooral een betere gezondheid, maar ook meer geld. Zeker nu roken steeds duurder wordt. Sinds in cafés en openbare gelegenheden het roken terug wordt gedrongen, betekent stoppen met roken óók dat je je sociale leven van wat hindernissen bevrijdt. Ook is er het indirecte voordeel: wie niet verslaafd is, heeft een betere kwaliteit van leven.
Meer dan 20.000 rokers laten zich 'iCoachen'
“Ik ben erg gelukkig met de respons tot nu toe,” zegt Europees commissaris voor Gezondheid John Dalli. “Ik ben met name blij dat in heel Europa meer dan 500.000 rokers de campagnewebsites hebben bezocht. Na de eerste drie maanden maken al meer dan 20.000 rokers gebruik van iCoach, ons interactieve programma om te stoppen met roken. iCoach biedt steun met praktische tips en advies in de verschillende stadia die je doormaakt als je stopt met roken. Dit is de eerste keer dat een EU-campagne praktische hulp biedt.”
Werkt het ook?
"De EU heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar haar meest recente campagne,” stelt commissaris Dalli. “Niet minder dan 77% van de geïnterviewden was het erover eens dat onze boodschap werkt. We blijven werken aan onze boodschappen om ervoor te zorgen dat ze krachtig zijn, dat ze tegemoetkomen aan de behoeften, én dat ze impact hebben."
Werkgevers, consumenten en sportorganisaties
Om 'maatschappijbreed' te werken, neemt de Europese Commissie deel aan evenementen op het gebied van sport, consumenten en gezondheid. Ook is er een samenwerking met grote werkgevers, zodat het het stoppen met roken op het werk een stimulans krijgt. Dit scheelt arbeidsproductiviteit én zieke werknemers, dus werkgevers zijn net zo gemotiveerd als werknemers om het roken het bedrijfsleven uit te helpen. De bedoeling is om mensen via programma’s, advies, informatie én praktijk te ondersteunen met het stopproces. Commissaris Dalli maakt er nog even een persoonlijke boodschap aan vast: “Ik ben een paar jaar geleden zelf gestopt met roken, en ik weet hoe moeilijk het kan zijn. Ik ben ervan overtuigd dat we met deze nieuwe campagne en dit ondersteunende programma echt een verschil kunnen maken in het leven van de mensen en dat we hen kunnen helpen ‘onstopbaar’ te worden.”
Waar moet je zijn voor meer informatie?
De campagnewebsite is www.exsmokers.eu. De Europese Unie heeft ook een zogenaamd volksgezondheidsportaal: http://health.europa.eu. En wie nieuwsgierig is naar de iCoach, die is te vinden op www.stopsmokingcoach.eu.