InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Geld besparen, stop met roken

Geld besparen, stop met roken

Geld besparen, stop met roken De belangrijkste reden om te stoppen met roken is met stipt je gezondheid. Roken is ongezond en vergroot de kans op vele aandoeningen. Een reden die misschien wel net zo belangrijk is, is het financiele plaatje. Door te stoppen met roken kun je duizenden euro`s besparen. Juist in deze tijd, waarin de financiele draagkracht van gezinnen gedaalt is, kunnen deze euro`s erg bepalend zijn. Dat roken ongezond is weten we allemaal. Roken verhoogd de kans op hart en vaatziekten aanzienlijk en ook de risico op kanker is bij rokers veel hoger dan niet-rokers. Een belangrijk voordeel van het stoppen met roken is dus de gezondheid, maar heeft u er wel eens bij nagedacht hoeveel geld u kunt besparen door het stoppen met roken?

Een gemiddelde roker, rookt ongeveer 14 sigaretten per dag. Wanneer we dan aan het rekenen slaan blijkt het volgende:

Gemiddelde besparing bij het roken van filtersigaretten

  • Per Maand: 98,72
  • Per Kwartaal: 296,15
  • Per Jaar: 1.184,59
  • Per 5 Jaar: 5.922,95
  • Per 10 Jaar: 11.845,90

Gemiddelde besparing bij het roken van shag

  • Per Maand: 72,39
  • Per Kwartaal: 217,18
  • Per Jaar: 868,70
  • Per 5 Jaar: 4.343,50
  • Per 10 Jaar: 8.687,00

Bedenk eens u allemaal kunt doen wanneer u het stopt met roken en het geld opspaart. Een huwelijksreis, Wereldreis, het kopen van een nieuw huis. Allemaal dromen die onhaalbaar leken, maar nu opeens werkelijkheid kunnen worden. Je doelen voor ogen houden kunnen een grote stimulans zijn bij het stoppen met roken en verhoogd je slagings kans. Motivatie is dan ook de belangrijkste speerpunt, wanneer je poging om te stoppen met roken tot een succes wilt maken.

Stoppen met roken, zo kun u het ook!

Tip 1:

Kies een geschiktte dag uit om te stoppen met roken en zet deze dag in je agenda. Wanneer je de eerste 24u zonder roken ben doorgekomen heb je al een belangrijke stap gezet. Kies dan ook een dag, waarop je zo weinig mogelijk in de verleiding komt om te roken. Denk bijvoorbeeld aan feestjes met vrienden. Kies een dag waarop je zoveel mogelijk afleiding kunt vinden. Ga bijvoorbeeld iets leuks ondernemen met je kinderen of winkelen met een niet rokende vriendin.

Tip 2:

Stoppen met roken is echt niet makkelijk. Op het moment dat je stopt met roken mag je, jezelf dus ook best belonen. Geef jezelf een klein cadeautje, wanneer je, je eerste mijlpaard hebt behaald. Koop dat ene boek wat je al zo lang wou hebben of dat ene luxe luchtje. Al na 1 dag stoppen met roken mag je, jezelf belonen. Door jezelf te belonen hou je het stoppen langen en beter vol. Beloon jezelf bijvoorbeeld na 1 dag stoppen, vijf dagen stoppen, 2 weken stoppen en een maand stoppen.

Tip 3:

Stoppen met roken is niet makkelijk. Wil het daarom niet alleen doen, maar zoek hulp en steun. Dit kan in je familie en vrienden kring zijn, maar ook door een professionele hulpverlener. Ook op het internet zijn gratis hulprogramma`s te volgen. Bijvoorbeeld op de site www.uquit.nl.

Tip 4

Leef per dag en kijk niet te lang vooruit. Roken is moeilijk en een levenlang zonder roken is wanneer je wilt stoppen intens zwaar. Bedenk vandaag rook ik niet en morgen kijk ik verder. Wanneer de morgen is aangebroken, denk je weer; vandaag rook ik niet morgen kijk ik verder. Deze methode werkt ook op momenten dat je het zwaar hebt. Zeg tegen jezelf. Dit uur rook ik geen sigaret. Het volgende uur zeg je dan weer het zelfde. Het lijkt of je, jezelf voor de gek houdt, maar het werkt echt!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.uquit.nl
  • www.stivoro.nl

Reageer op het artikel "Geld besparen, stop met roken"

Reactie

Henk de Bitter, 13-07-2017 23:07 #1
Ik ben een jaar geleden gestopt met roken. Opbrengst 30 per week. Deze stop ik bewust in een potje, ik heb hiervan een machine aangeschaft waar ik een hobby van heb gemaakt. Doordat ik hiermee bezig ben vergeet ik de sigaret en de drang om te roken zwakt met 80% af. Ik hoop hiermee een waardevolle bijdrage te leveren. Reactie infoteur, 05-08-2017
Hallo Henk,

Dank voor je reactie en succes met het (be)sparen en je hobby.

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 27-03-2011
Subrubriek: Verslaving
Special: Geld besparen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!