InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Overgewicht - ik ben dik

Overgewicht - ik ben dik

Steeds vaker hoor je alarmerende berichten over overgewicht. Uit cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) blijkt dat ruim de helft van de volwassenen te zwaar is. Ook veel kinderen zijn te dik.

Een belangrijke ziekteoorzaak

Overgewicht is de op een na belangrijkste oorzaak van ziekten. Op de eerste plaats komt roken en op de tweede plaats komt overgewicht. Te dik zijn is dus heel slecht voor de gezondheid. Het zorgt dan ook voor meer ziekmeldingen en een lagere productie op het werk.

Overgewicht en de gezondheid

De gevolgen van overgewicht op de gezondheid zijn erg groot. Zo leven mensen die te zwaar zijn vaak minder lang in een goede gezondheid. Ook verhoogt het de kans op hart- en vaatziekten, diabetes, bepaalde vormen van kanker en aandoeningen op het bewegingsapparaat. Verder kan overgewicht leiden tot depressiviteit. Zo worden kinderen die te dik zijn sneller gepest dan kinderen met een gezond gewicht. Hierdoor hebben ze vaker last van depressieve gevoelens. Ook leidt het wel eens tot discriminatie. Zo hebben werknemers met overgewicht minder kansen op de arbeidsmarkt.

Teveel vetweefsel

Overgewicht betekent dat een lichaam teveel vetweefsel heeft in verhouding met de rest van het lichaam. De oorzaak hiervan ligt heel vaak in de leefstijl. Zo krijgt iemand met overgewicht vaak te veel voedingsstoffen binnen. Niet iedereen krijgt overgewicht door te veel voedingsstoffen. Zo kan medicatie ook een oorzaak zijn.

Ongezonde leefstijl

Overgewicht heeft redelijk vaak te maken met een ongezonde leefstijl. Twee kenmerken hiervan zijn te weinig bewegen en ongezond eten. Vooral voor jonge kinderen is dit funest. Zij wennen er namelijk snel aan en het wordt voor hen dan ook steeds moeilijker om op latere leeftijd over te stappen naar een gezondere leefstijl.

De Body Mass Index

Het lichaam haalt de energie die het nodig heeft uit de voedingsstoffen en verbrandt het. De rest wordt weer opgeslagen in de vorm van vet. Het is een reserve. Je kunt bepalen of je een goed gewicht hebt door je BMI te berekenen, ofwel de Body Mass Index. Dit bereken je door je gewicht te delen door je lichaamslengte x lichaamslengte. Als je bijvoorbeeld 1,80 meter lang bent en 75 kg weegt, dan bereken je het BMI als volgt: Je deelt 75 door 1,80 x 1,80. Dit is dus 75 gedeeld door 3,24. De uitkomst is 23,15. Je hebt dan een normaal gewicht.

BMI-uitkomst

Als de uitkomst lager is dan 18,5 dan heb je ondergewicht. Bij een uitkomst tussen 18,5 en 24,9 heb je een normaal gewicht. Iemand heeft overgewicht bij een uitkomst van 25 tot 29,9. Wanneer iemand obesitas heeft, dan ligt het BMI tussen de 30 en 40. Iemand met morbide obesitas heeft een BMI, dat hoger is dan 40.

Duur probleem

Overgewicht is een redelijk duur probleem aan het worden. Zo kost het de Nederlandse gezondheidszorg jaarlijks ongeveer 1,2 miljard euro.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Hartstichting.nl

Reageer op het artikel "Overgewicht - ik ben dik"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 21-03-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!