Loprazolam - Dormonoct (kalmeringsmiddel)

Loprazolam - Dormonoct (kalmeringsmiddel) Loprazolam, ook wel bekend onder de merknaam Dormonoct, is een kalmeringsmiddel dat vooral voorgeschreven wordt om angst- en spanningsklachten te verminderen en slapeloosheid te behandelen. Loprazolam valt in de geneesmiddelencategorie benzodiazepinen. Bijwerkingen van Loprazolam die regelmatig voorkomen zijn sufheid en een vertraagde reactiesnelheid.

Kalmeringsmiddelen

Kalmeringsmiddelen zijn medicijnen die door een arts voorgeschreven kunnen worden wanneer iemand in extreme mate last heeft van angstklachten en spanningen. Kalmeringsmiddelen behoren tot de medicijnklasse die benzodiazepinen heet. Kalmeringsmiddelen zorgen ervoor dat de angst afneemt, ze hebben een kalmerend, rustgevend effect. Ze hebben bovendien een positief effect op de slaap, waardoor kalmeringsmiddelen ook weleens slaappillen of slaapmiddelen genoemd worden. Dát kalmeringsmiddelen werken is duidelijk, maar hóe precies is tot op heden onbekend. Het lijkt er op dat kalmeringsmiddelen invloed hebben op de elektrische prikkeloverdracht in het centrale zenuwstelsel.

Wanneer je een kalmeringsmiddel ingenomen hebt, zul je vrij snel effect merken. Dit effect duurt ongeveer 12 tot 24 uur. Sommige mensen gebruiken af en toe een kalmeringsmiddel, bijvoorbeeld omdat zij vliegangst hebben maar toch vakantie willen vieren op dat verre tropische eiland. Anderen gebruiken langdurig kalmeringsmiddelen. Dit is echter niet aan te raden, omdat kalmeringsmiddelen verslavend kunnen zijn. Bovendien hebben kalmeringsmiddelen enkele vervelende mogelijke bijwerkingen, die een negatieve invloed kunnen hebben op je dagelijks functioneren.

Het kalmeringsmiddel Loprazolam heeft enkele wisselwerkingen met andere medicijnen. Wanneer medicijnen een wisselwerking hebben, betekent dit dat zij elkaars werking kunnen beïnvloeden. Hierdoor kunnen de medicijnen een sterkere of juist zwakkere werking hebben. Loprazolam heeft wisselwerkingen met andere medicijnen die het reactievermogen negatief kunnen beïnvloeden. Gelijktijdig gebruik van deze medicijnen wordt daarom afgeraden. Tot op heden is het onduidelijk welke effecten Loprazolam op een ongeboren vrucht tijdens de zwangerschap heeft. Wel weet men dat Loprazolam via de moedermelk bij de baby terecht kan komen.

Kalmeringsmiddel Loprazolam (Dormonoct)

Loprazolam wordt sinds 1983 op doktersrecept verkocht in tabletvorm. In de volksmond wordt Loprazolam ook wel Dormonoct genoemd, zoals de merknaam van Loprazolam luidt. Loprazolam wordt voorgeschreven bij angstklachten en slapeloosheid.

Bijwerkingen van Loprazolam (Dormonoct)

Zoals vrijwel alle geneesmiddelen kan Loprazolam bijwerkingen geven. Deze bijwerkingen zijn vaak van tijdelijke aard en verdwijnen in de loop der tijd vanzelf weer. De bijwerkingen kunnen vlak na inname aanwezig zijn, maar ook de volgende dag nog. Veelvoorkomende bijwerkingen van Loprazolam zijn:
  • Slaperigheid
  • Vertraagd reactievermogen
  • Wazig zien
  • Vermoeidheid
  • Trager denken
  • Sufheid

Loprazolam en autorijden

Loprazolam heeft een sterkere negatieve invloed op het reactievermogen dan vier standaardeenheden alcohol. Door de Loprazolam doen de hersenen er als het ware langer over om prikkels van buitenaf te verwerken, waardoor je minder goed in staat bent op snel veranderende situaties te reageren. In de praktijk komt het er op neer dat je niet mag autorijden zolang je de Lorazepam dagelijks gebruikt. Wanneer je slechts incidenteel Loprazolam slikt wordt aangeraden om minimaal 72 uur te wachten alvorens je weer achter het stuur kruipt.

Stoppen met Loprazolam

Wanneer je slechts af en toe een pil Loprazolam gebruikt, kun je in één keer stoppen. Wanneer je Loprazolam gedurende langere tijd gebruikt hebt, doe je er goed aan het gebruik langzaam af te bouwen, om ontwenningsverschijnselen te beperken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/loprazolam.aspx?mId=10698&rId=371

Reageer op het artikel "Loprazolam - Dormonoct (kalmeringsmiddel)"

Reactie

Kees Diel, 29-09-2013 21:41 #1
Is metoprolol ook een kalmeringsmiddel. het wordt door de huisarts voorgeschreven voor mijn auto rijexamen. nu komt het mooiste er zit een gele sticker opgeplakt dat ik geen voertuig mag besturen i.v.m bijwerkingen, of is er een foutje gemaakt door de apotheker?

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: Maart 2012
Subrubriek: Diversen
Special: Kalmeringsmiddelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!