InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Diazepam - Valium (kalmeringsmiddel)

Diazepam - Valium (kalmeringsmiddel)

Diazepam - Valium (kalmeringsmiddel) Diazepam, ook wel bekend als Valium, is een kalmeringsmiddel dat vooral voorgeschreven wordt om angst- en spanningsklachten te verminderen en slapeloosheid te behandelen. Diazepam valt in de categorie van zogenaamde benzodiazepinen. Veelvoorkomende bijwerkingen van diazepam zijn sufheid en een vertraagd reactievermogen. Autorijden met diazepam is daarom af te raden en in sommige gevallen zelfs strafbaar.

Kalmeringsmiddelen

Wanneer de angstklachten en spanningen je boven het hoofd uit stijgen, kan het zijn dat de huisarts je een kalmeringsmiddel, ook wel een benzodiazepine genoemd, voorschrijft. Kalmeringsmiddelen zorgen ervoor dat je je wat rustiger voelt, ze hebben een rustgevend effect. Daarnaast bevorderen kalmeringsmiddelen de slaap, waardoor ze ook weleens slaapmiddelen of slaappillen genoemd worden. Tot op het heden is de precieze werking van kalmeringsmiddelen onbekend. Wetenschappers vermoeden dat het effect van kalmeringsmiddelen voortkomt uit het gegeven dat zij invloed hebben op de elektrische prikkeloverdracht in het centrale zenuwstelsel.

Kalmeringsmiddelen hebben vrij snel na de inname effect. Het rustgevende effect houdt ongeveer 12 tot 24 uur aan. Kalmeringsmiddelen kunnen af en toe gebruikt worden, bijvoorbeeld wanneer je hevige vliegangst hebt maar toch moet vliegen, maar kunnen ook langdurig gebruikt worden. Langdurig gebruik van kalmeringsmiddelen is echter ten zeerste af te raden, omdat er bij langdurig gebruik afhankelijkheid of verslaving op kan treden. Daarnaast kunnen kalmeringsmiddelen bijwerkingen hebben die je in het dagelijks leven flink kunnen storen, zoals een vertraagde reactietijd en sufheid.

Diazepam heeft wisselwerkingen met bepaalde andere medicijnen. Dit betekent dat deze medicijn elkaars werking beïnvloeden. Diazepam heeft onder andere wisselwerkingen met andere medicijnen die het reactievermogen verminderen en medicijnen die gebruikt worden bij een hiv-infectie. Op dit moment is er nog onvoldoende bekend over de gevolgen van het gebruik van kalmeringsmiddelen wanneer je zwanger bent. Wel is bekend dat diazepam in de moedermelk terechtkomt, waardoor het kind blootgesteld wordt aan diazepam wanneer je borstvoeding geeft.

Kalmeringsmiddel diazepam (Valium)

Diazepam is één van de oudste kalmeringsmiddelen en valt wat betreft chemische structuur onder de zogenaamde klassieke benzodiazepinen. In de volksmond wordt diazepam ook wel Valium genoemd, naar de merknaam van het medicijn. Diazepam is verkrijgbaar in tabletten, injecties en klysma's. Wanneer je diazepam wilt gaan gebruiken, heb je een doktersrecept nodig. Diazepam wordt onder andere voorschreven bij paniekstoornissen, slapeloosheid, epilepsie, angsten en gespannenheid.

Bijwerkingen van diazepam (Valium)

Diazepam kan - net als andere geneesmiddelen - bijwerkingen hebben. Deze zijn doorgaans tijdelijk en gaan na verloop van tijd vanzelf weer over. De bijwerkingen kunnen ook de dag na inname nog aanwezig zijn. Veelvoorkomende bijwerkingen van diazepam zijn:
  • Sufheid
  • Vermoeidheid
  • Slaperigheid
  • Vertraagd reactievermogen
  • Trager denken
  • Wazig zien
  • Snurken

Diazepam en autorijden

Diazepam kan een flink negatief effect hebben op de reactiesnelheid: je hersenen verwerken prikkels van buitenaf als het ware trager, waardoor je minder snel kunt reageren. Dit is uiteraard lastig te combineren met activiteiten waarbij je continu alert moet zijn, zoals autorijden of het bedienen van machines. Een gemiddelde dosering diazepam heeft een sterker negatief effect op de rijvaardigheid dan vier standaardeenheden alcohol. In de praktijk betekent dit dat het in sommige gevallen verboden is om auto te rijden wanneer je diazepam gebruikt. Bijvoorbeeld, wanneer je diazepam dagelijks gebruikt, is de stof altijd aanwezig in je lichaam en mag je niet autorijden. Wanneer je diazepam eenmalig gebruikt hebt, wordt aangeraden pas na 72 uur na de inname auto te gaan rijden.

Stoppen met diazepam

Wanneer je wilt stoppen met diazepam zijn er twee mogelijkheden. Wanneer je het medicijn slechts enkele keren genomen hebt, kan je in principe in één keer stoppen. Wanneer het medicijn echter langere tijd gebruikt hebt, kunnen er ontwenningsverschijnselen optreden wanneer je van de één op de andere dag met het medicijn stopt. In een dergelijk geval kun je het medicijn daarom het beste langzaam afbouwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Valium (Diazepam)Valium is een veelgebruikt medicijn dat voor verschillende doeleinden gebruikt wordt. Het gebruik ervan wordt hier bespr…
Kalmeringsmiddelen en Alzheimer: is er een verband?Kalmeringsmiddelen en Alzheimer: is er een verband?Veel ouderen vrezen voor de ziekte van Alzheimer wanneer ze merken dat ze steeds meer vergeten. Dit hoeft echter niet he…
Dosering van benzodiazepines (kalmeringsmiddelen)Dosering van benzodiazepines (kalmeringsmiddelen)De dosering van benzodiazepines, ook wel kalmeringsmiddelen genoemd, is afhankelijk van onder meer de snelheid van de we…
Indicaties van benzodiazepines (kalmeringsmiddelen)Indicaties van benzodiazepines (kalmeringsmiddelen)Benzodiazepines, ook wel kalmeringsmiddelen genoemd, worden met name gebruikt in de behandeling van angstklachten. Deze…
Koortsstuipen bij kinderenKoortsstuipen bij kinderenEen koortsstuip is plotselinge heftige schokken en trekkingen in het lichaam van een kind. Dit wordt veroorzaakt door he…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Diazepam.aspx?mId=10704&rId=415
  • http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/h083-Benzodiazepinen.pdf

Reageer op het artikel "Diazepam - Valium (kalmeringsmiddel)"

Reacties

G. Steg, 23-09-2013 19:35 #3
Thea,
Er is nog onduidelijkheid over het gebruik van diazepam als pijnstiller.
Als pijnstiller zou het niet verslavend zijn, en dat klopt ook volgens mij.
Ik gebruik het al jaren, als ik het nodig heb neem ik het in en anders niet.
Verder geen last van bijwerkingen, (huis)artsen denken nog vaak dat het verslavend is en schrijven het niet gauw voor maar rug patiënten hebben er veel baat bij.
Een groot deel van de rug patiënten gebruikt het regelmatig weet ik uit ervaring.
Onregelmatig gebruik is wel aan te raden, omdat anders de werking minder wordt.
Dus liever niet elke dag maar bijv, om de dag of 2 dagen. Of na een paar dagen gebruik weer 1 of 2 dagen overslaan.

Thea Rolink, 20-09-2013 16:05 #2
Vraag: Mag je bij gebruik van diazepam ook paracetamol als pijnstiller nemen? Ik heb nl diazepam gekregen als spierverslapper, omdat ik erge rugklachten heb.

Petra, 09-07-2013 11:45 #1
Beste lezer(es), mijn vraag is; kan valium kwaad als ik er maar 1/4 tabl. van neem? graag z.s.m. reactie terug i.v.m. druk huwelijksweekend voor de boeg van 1 van mijn kinderen. alvast hrt. dank

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 19-03-2012
Subrubriek: Diversen
Special: Kalmeringsmiddelen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!