InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Snot en slijm: erg belangrijk voor de mens

Snot en slijm: erg belangrijk voor de mens

Snot en slijm: erg belangrijk voor de mens We vinden het irritant: iemand die de hele tijd zijn neus zit op te halen omdat hij een overmaat aan snot heeft. Of iemand die niet anders doet dan rochelen omdat hij met teveel slijm zit. Maar snot en slijm zijn goed voor de mens. Sterker nog ze zorgen voor een goede gezondheid.

Slijm- en snotvorming

Voorsverkoudheden doemen elke lente weer op. Mensen lopen te snotteren en te hoesten. En dat gaat gepaard met slijm- en snotvorming. Soms heel veel slijm- en snotvorming. En heel veel mensen vinden dat heel irritant. Toch heeft een gezond lichaam heel veel snot en slijm nodig. Het is namelijk van groot belang voor het afweersysteem.

Slijmvlies: het hele lijf is er mee bekleed

Het hele menselijke lichaam is van binnen bedekt met een slijmvlieslaag. Dit is een laag met cellen die slijm produceert. Slijm werkt namelijk beschermend. Het houdt weefsel dat onder dat slijm ligt lekker vochtig zodat het niet uit kan drogen.

Waar vind je allemaal slijmvlies?

Slijmvlies is te vinden in:
  • De mond
  • De neus
  • De keel
  • De longen
  • De maag
  • De darmen

Stof afvoeren

Het slijm dat in de luchtwegen zit heeft een wat andere functie. Daar zorgt het er voor dat stof wordt opgevangen en voert het af. Op die manier kan het niet verder in het lichaam terechtkomen.

Hoeveel slijm produceert een mens per dag

Het is bijna niet te geloven maar een gezond lichaam maakt per dag 1 tot 1,5 liter slijm aan. Het grootste deel daarvan verdwijnt via de keel in de maag en daar merkt de mens eigenlijk niets van.

Snot

Ook van snot maakt de mens iedere dag een behoorlijk hoeveelheid aan, alleen valt dat niet op. Pas als iemand echt “snotterig” is, valt het op hoeveel er toch uit die neus komt. Die aanmaak van meer snot komt door:
  1. Verkoudheid
  2. Allergie
  3. Een stof die irriteert

Water, maar ook antilichamen en bacteriën in snot en slijm

Snot en slijm bestaan voor het grootste deel gewoon uit water. Daarnaast bevatten ze onder andere antilichamen die bacteriën en virussen herkennen en uitschakelen. Ook bevatten ze enzymen die ziektekiemen en anders kwade zaken kapot maken.

Snot droogt op bij droogte

Als je in een omgeving zit waar de lucht heel droog is, droogt snot ook veel eerder op.

Neuspeuteren: tien procent eet het op

Bijna iedereen peutert wel eens in zijn neus. Het is zelfs 90 procent die dat doet. Veel mensen doen dat in de beslotenheid, maar net zoveel mensen peuteren ongegeneerd in hun neus als er anderen bij zijn. Zo’n 10 procent van de Nederlanders eet wat hij uit zijn neus haalt ook nog wel eens op.
Gerelateerde artikelen
Snot: geel, oranje, groen en bruin snot & snot etenSnot: geel, oranje, groen en bruin snot & snot etenGroen snot snuiten of geel snot snuiten? Wat kan dat betekenen? En bij verkoudheid: kun je dan beter snuiten of ophalen?…
Neusverkoudheid, de neus ophalen of snuiten?Neusverkoudheid, de neus ophalen of snuiten?Veel mensen vinden het niet prettig als iemand steeds z'n neus ophaalt en zeggen vaak: ga je neus eens snuiten! Maar gev…
De kleuren van snot en slijm: geel, groen, zwart en roodDe kleuren van snot en slijm: geel, groen, zwart en roodSnot, slijm, loopneuzen en post nasale drip. Het klinkt allemaal vies, maar wist u dat de kleur van het snot en slijm u…
Snot bij kippen: herkennen en behandelen van de ziekteSnot bij kippen: herkennen en behandelen van de ziekteDe ziekte snot is een ademhalingsziekte bij kippen met diverse ontstekingen. O.a. in de neusholte, de oogholte en de oog…
Waarom snot gezond isNederlanders schijnen kampioen te zijn in het neuspeuteren. In de auto, op de fiets, op het werk of in de klas. Bij voor…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Snot en slijm: erg belangrijk voor de mens"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 21-03-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!