InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Overgangsklachten verminderen met natuurlijke middelen

Overgangsklachten verminderen met natuurlijke middelen

Overgangsklachten verminderen met natuurlijke middelen Door veranderingen in de hormoonhuishouding krijgen veel vrouwen last van lichamelijke en geestelijke klachten tijdens de overgang. Deze kunnen zo heftig zijn dat ze je beperken in het dagelijks functioneren. Veel voorkomende overgangsklachten zijn: opvliegers, nachtzweten, stemmingswisselingen, angst en innerlijke onrust. Omdat veel overgangsklachten stressgerelateerde klachten zijn worden ze vaak niet herkend en begrepen door de artsen. Gelukkig hebben veel vrouwen baat bij het gebruik van natuurlijke middelen, die overgangsklachten kunnen verminderen.

Overgangsklachten

Overgangsklachten ontstaan door veranderingen in de hormoonhuishouding. Het oestrogeen gehalte zal na de overgang blijvend verlaagd zijn. Maar voordat het zover is veroorzaken schommelingen in dit oestrogeengehalte lichamelijke en geestelijke klachten. Het menstruatiepatroon zal veranderen en ook de ernst hiervan. Andere lichamelijke klachten zijn: veroudering van de huid, dunner haar, hoofdpijn, klachten bij de spijsvertering, hartkloppingen, benauwdheid, duizeligheid, wazig zien, spier- en gewrichtspijnen, opvliegers, nachtelijke zweetaanvallen en slecht kunnen slapen.

Geestelijke overgangsklachten

Naast de lichamelijke klachten kunnen er ook geestelijke klachten voorkomen. Zo hebben veel vrouwen last van prikkelbaarheid, lusteloosheid en reageren ze emotioneler. Ook de eisen die de maatschappij aan vrouwen stelt wordt ze in deze fase vaak te veel. Vrouwen voelen zich moe van het zorgen, ze willen graag rust en hebben tijd voor zichzelf nodig. Soms ervaren ze sterke gevoelens van tegenzin of hebben ze last van enorme woede. De hormoonschommelingen veroorzaken ook de bekende stemmingswisselingen, angst en innerlijke onrust.

Hoe kun je overgangsklachten verminderen?

Veel vrouwen willen de overgangsklachten graag op een natuurlijke manier verminderen door het gebruik van kruiden, plantaardige stoffen en goede voeding. Sommige plantaardige middelen kunnen niet in combinatie met reguliere medicijnen worden gebruikt omdat ze de werking beïnvloeden. Overleg daarom altijd met de arts of apotheker voordat je deze middelen gaat gebruiken. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat deze middelen ook echt helpen. Dat kan per persoon verschillend zijn.

Kruiden en plantaardige stoffen met een geneeskrachtige werking zijn:

Zilverkaars

In de wortel van deze plant zitten stoffen die lijken op het vrouwelijke hormoon oestrogeen. In de overgang vermindert het lichaam de aanmaak van oestrogeen waardoor overgangsklachten ontstaan. Dit zou worden aangevuld met het plantaardige oestrogeen uit deze plant zodat het hormoonsysteem in stand wordt gehouden, de stemming verbetert en de kans op botontkalking vermindert. De werking van zilverkaars is niet wetenschappelijk bewezen, het zou leverschade kunnen veroorzaken. Raadpleeg bij twijfel altijd een arts.

Isoflavonen

Dit is ook een plantaardig oestrogeen (fyto–oestrogeen) dat de lichamelijke tekorten aanvult waardoor overgangsklachten verminderen. Bovendien gaat het botontkalking tegen. Het komt voor in soja, peulvruchten, lijnzaad, noten en rode klaver. In Azië eten de vrouwen veel soja, deze vrouwen hebben veel minder last van overgangsklachten.

Gelderse roos

Verbetert de hormoonbalans en vermindert onrust. Het mag niet worden gebruikt bij een lage bloeddruk.

Salie

Salie is een kruid dat helpt bij het verminderen van opvliegers en nachtelijk zweten. Drink het bijv. als thee waarbij je drie tot vier keer per dag één theelepel gebruikt.

Zoethout

Verbetert de hormoonbalans en vermindert opvliegers. Het mag niet worden gebruikt bij een hoge bloeddruk.

Valeriaan

Dit heeft een rustgevende werking, het helpt bij slapeloosheid, vermindert een opgejaagd gevoel en prikkelbaarheid.

Sint Janskruid

Dit kruid helpt tegen een depressie. Het mag alleen gebruikt worden in overleg met een arts of apotheker omdat het in combinatie met sommige medicijnen bijwerkingen kan geven of de werking van medicijnen vermindert.

Hop

Hop vermindert sombere gevoelens, werkt ontspannend en helpt bij slapeloosheid.

Teunisbloem

Verbetert de hormoonbalans, helpt bij een opgeblazen gevoel, vochtophoping en somberheid.

Stress in de overgang

Overgangsklachten kunnen verergeren door stress. Rust en een regelmatig leven kunnen stress verminderen. Stressklachten verminderen door elke dag even te wandelen. Rust is heel erg belangrijk om weer even op te laden. Lichaam en geest komen tot rust. Probeer te zorgen voor voldoende rustmomenten. Blijft het werk liggen? Of moet je een afspraak afzeggen? Doe het! Laat alleen de afspraken door gaan die je niet kunt verzetten en doe alleen het werk dat echt gedaan moet worden. Als je alles blijft doen en je voelt dat het teveel is, dan worden de klachten alleen maar erger, de concentratie wordt minder en in het ergste geval kun je niets meer totdat het lichaam weer heeft bijgetankt. En, bedenk dat de overgang tijdelijk is, daarna voelen de meeste vrouwen zich weer veel beter.

Gezonde voeding

In de overgang heeft het lichaam extra behoefte aan vitaminen en mineralen. In de deze fase wordt veel van het lichaam gevraagd, met name door de soms heftige menstruatie. Een gezonde evenwichtige voeding met veel noten, granen, peulvruchten, groente en fruit kan helpen om tekorten te voorkomen.

Voeding en overgangsklachten

Voeding heeft ook invloed op overgangsklachten. Gezonde voeding bevat vitaminen en mineralen die goed zijn voor de huid, de stevigheid van de botten, hart en bloedvaten en de weerstand. Gezonde voeding en een gezonde levensstijl houden het lichaam in goede conditie en verminderen overgangsklachten.

Verkrijgbare natuurlijke middelen:
  • A.Vogel Famosan Overgang Balans - Voor een goede nachtrust, ontspant bij wisselende stemmingen en neerslachtige gevoelens. Het middel helpt voornamelijk bij emotionele overgangsklachten maar het werkt ook bij opvliegers, rusteloosheid en nachtelijk transpireren.
  • Ymea overgang – Vermindert nachtelijk transpireren, opvliegers en neerslachtigheid.
  • Valdispert Overgang Totaal – Helpt tegen zowel lichamelijke als geestelijke klachten waaronder opvliegers, nachtelijk transpireren, onrust, prikkelbaarheid en slapeloosheid.
© 2013 - 2019 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ymea – helpt tegen overgangsverschijnselenYmea – helpt tegen overgangsverschijnselenYmea is een product dat helpt tegen de verschijnselen die optreden tijdens te overgang. Vele vrouwen tussen de 40 en 55…
Overgang: natuurlijke hulp tegen opvliegersOvergang: natuurlijke hulp tegen opvliegersAls de eierstokken van een vrouw minder hormonen produceert, kunnen overgangsklachten ontstaan als: opvliegers en nachte…
Opvliegers. OvergangsklachtenOpvliegers zijn onschuldig maar niet minder vervelend. Een kruidenthee kan helpen opvliegers en overgangsklachten te ver…
De overgang, hoe komt het en wat doe je eraan?Bij vrouwen van tussen de 45 en 50 onstaat een periode waarin de eierstokken stoppen met het aanmaken van oestrogenen, d…
Opvliegers: symptomen, oorzaken, middeltjes & behandelingOpvliegers: symptomen, oorzaken, middeltjes & behandelingOpvliegers zijn voor veel vrouwen in de overgang een erg vervelend fenomeen. Het gaat om plots opduikende opwellingen va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RondellMelling, Pixabay
  • Plus Gezondheid magazine
  • https://www.avogel.nl/Indicaties/In-de-overgang-special/Voedingstips-tijdens-de-overgang.php
  • https://www.vrouwenovergang.nl/Overgang-Zelfzorg/Overgang-Voeding.php

Reageer op het artikel "Overgangsklachten verminderen met natuurlijke middelen"

Infoteur: Liza
Laatste update: 06-06-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!