InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Opvliegers. Overgangsklachten

Opvliegers. Overgangsklachten

Opvliegers zijn onschuldig maar niet minder vervelend. Een kruidenthee kan helpen opvliegers en overgangsklachten te verminderen soms zelf te voorkomen.

Wat zijn opvliegers

Opvliegers zijn temperatuurwisselingen die onregelmatig optreden in het lichaam. Je kunt dit ook herkennen als je nog niet in de overgang bent. Wanneer je plotseling moet blozen of te warm drinkt of eet voel je jezelf ook plotseling warm worden, een rood hoofd krijgen en misschien zelf transpireren. Sommige vrouwen hebben deze opvliegers een paar keer per week maar het kan ook zijn dat talloze keren per dag geplaagd wordt. Hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en hartkloppingen kunnen ook klachten door opvliegers zijn.

Waar komen opvliegers vandaan

Helemaal zeker is men niet over de herkomst van de opvliegers maar waarschijnlijk ligt de oorzaak in een schommelend gehalte van het hormoon oestrogeen. Het aansturen van alle hormonen gebeurt in de hersenen met name door de hypofyse. Deze regelt ook onze hartslag, ademhaling en het verwijden van bloedvaten. Het schommelend hormoon gehalte zorgt ervoor dat de hypofyse verkeerde signalen oppikt en vervolgens daarop reageert alsof de lichaamstemperatuur te hoog is. Het afkoelingsmechanisme van ons lichaam wordt in werking gezet : verwijding van de bloedvaten, je huid wordt koud en klam, je hart gaat sneller kloppen en het zweet breekt je uit.

Opvliegers zijn vervelend en best irritant maar gelukkig onschuldig. Wanneer ze ’s nachts vaak komen noemt men dat “nachtelijk zweten”. Ze kunnen seconden duren maar ook een half uur. Vervelend is dat je niet weet wanneer ze komen en kunnen zelfs zo erg zijn dat je jezelf vaker op een dag moet verschonen of dat ’s nachts je bed zo nat is dat nieuw beddengoed noodzakelijk is.
Het kan je nachtrust zodanig verstoren dat je steeds meer vermoeid raakt.

Wat kun je zelf aan opvliegers doen

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om opvliegers te verminderen.
  • Draag meerdere lagen lichte kledingstukken. Dit maakt het je makkelijk om iets uit te trekken als je warm krijgt en vervolgens ook weer aan te trekken.
  • Probeer stress en spanningen zoveel mogelijk te vermijden.
  • Ook een ventilator kan snel verkoeling geven. Een handventilator die op batterijen werkt is handig om mee te nemen.
  • Zorg ook voor voldoende beweging liefst in de buitenlucht.
  • Zorg eveneens voor voldoende bezigheden gedurende de dag. Dit zorgt voor afleiding en minder aandacht voor klachten.

Behandeling van overgangsklachten

Om zeker te zijn dat je overgangsklachten hebt kun je bij de huisarts een bloedonderzoek laten doen waarbij gekeken wordt naar de hormoonspiegelwaarden. Het meest doeltreffend zijn waarschijnlijk de behandelingen waarbij hormonen worden ingezet. Maar deze behandelingsvorm kent ook de nodige bijwerkingen. Verder is het mogelijk om homeopathische geneesmiddelen te gebruiken.

Een andere natuurlijke en goedkope behandeling is het gebruik van kruiden die je als thee kunt drinken. Hieronder kun je een recept vinden voor een kruidenthee tegen overgangsklachten en met name de opvliegers.

Recept

  • 20 gram Duizendblad
  • 20 gram Vrouwenmantel
  • 20 gram Salie
  • 10 gram Wijnruit
  • 10 gram Herderstasje
  • Allen gedroogde kruiden.

Gebruik:

Gedurende 4 weken 2 x daags 1 kopje nemen eventueel gezoet met honing. Vervolgens 3 weken niet. Dan herhalen.

Bereiding:

1 eetlepel van het kruidenmengsel overgieten met 1 kop kokend water en vervolgens 10 minuten laten trekken. Dan de thee zeven.

Op de foto: Vrouwenmantel, HET kruid voor vrouwen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Tandor, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Opvliegers tijdens de overgangOpvliegers tijdens de overgangOpvliegers/opvliegingen oftewel vapeurs: een typische klacht tijdens de overgang. Vaak ontstaan de eerste opvliegers vla…
Opvliegers: symptomen, oorzaken, middeltjes & behandelingOpvliegers: symptomen, oorzaken, middeltjes & behandelingOpvliegers zijn voor veel vrouwen in de overgang een erg vervelend fenomeen. Het gaat om plots opduikende opwellingen va…
Verschil tussen de overgang en de menopauzeVerschil tussen de overgang en de menopauzeWat is het verschil tussen de overgang en de menopauze? Er komt een moment in het leven van de vrouw dat de eierstokken…
Alles over de overgang en de menopauzeAlles over de overgang en de menopauzeAlle vrouwen krijgen er vroeg of later mee te maken: de overgang. Bij de ene vrouw gaat deze periode zowat ongemerkt voo…
Opvliegers bij vrouw en manOpvliegers bij vrouw en manOpvliegers kunnen zowel bij de man als bij de vrouw ontstaan. Een opvlieger, ook wel vapeur of opvlieging genoemd, is ee…
Bronnen en referenties
  • Medistart BV, Gynaecologie.nl
  • Gezondheidsnet.nl
  • Bilz, de nieuwe natuurlijke geneeswijzen

Reageer op het artikel "Opvliegers. Overgangsklachten"

Infoteur: Tandor
Gepubliceerd: 13-04-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!