InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Salvia-extract tegen opvliegers en nachtelijk zweten

Salvia-extract tegen opvliegers en nachtelijk zweten

Salvia-extract tegen opvliegers en nachtelijk zweten Salvia-extract is een natuurlijke remedie tegen opvliegers en nachtelijk zweten als gevolg van de overgang en menopauze. De werkzame stoffen uit dit plantje zijn in staat om als het ware de interne thermometer te herstellen waardoor de opvliegers en nachtelijke zweetaanvallen drastisch verminderen. Onderzoek heeft uitgewezen dat de klachten gemiddeld met circa 64% verminderd worden en de hele heftige aanvallen zelfs helemaal uitblijven. Bijgevolg bleek uit onderzoek ook een vermindering van andere overgangsklachten zoals stemmingswisselingen en urogenitale klachten.

Salvia-extract gebruiken tegen overgangsklachten

Opvliegers en nachtelijk zweten als gevolg van de overgang

We spreken van overgang of menopauze wanneer een vrouw definitief stopt met menstrueren. De eierstokken maken dan geen vruchtbare eitjes meer aan waardoor het proces van het klaarmaken van de baarmoeder voor conceptie overbodig wordt. De menopauze kan pas worden vastgesteld wanneer een vrouw een jaar niet meer gemenstrueerd heeft. De periode daaromheen wordt ook wel de overgang genoemd. Deze overgang kan gepaard gaan met verschillende klachten. Zo kan men last krijgen van stemmingswisselingen, brozer wordende botten en verschillende urogenitale klachten. De meest bekende en tevens gevreesde symptomen van de overgang zijn echter opvliegers, die vaak gepaard gaan met zweetaanvallen. Door de overgang raakt namelijk de 'interne thermometer' in de war. Hierdoor kan je zomaar uit het niets het zweet uitbreken. Veel vrouwen hebben hier ook 's nachts last van. Zonder aanleiding kun je dan badend in het zweet wakker worden, waarna het moeilijk kan zijn de slaap weer te vatten. Bij de meeste vrouwen beginnen de klachten rond de leeftijd van 45. Waar sommige vrouwen er maar enkele jaren last houden, duren de klachten bij anderen tot na het 60ste levensjaar.

Salvia-extract helpt tegen opvliegers en nachtelijk zweten

Omdat zo veel vrouwen last hebben van klachten als nachtelijke opvliegers en zweten als gevolg van de overgang is er veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden deze klachten te verminderen. Diverse middelen kunnen hiervoor worden aangewend en één daarvan is salvia-extract. Salvia officinalis zoals de wetenschappelijke naam van het plantje luidt groeit voornamelijk in gebieden rond de Middellandse Zee. Al decennia lang wordt het door vrouwen gebruikt om klachten veroorzaakt door de overgang te verminderen. Pas in 2011 werd voor het eerst wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van de plant. Hierdoor kwam vast te staan dan salvia-extract daadwerkelijk helpt om opvliegers en zweetaanvallen als gevolg van de overgang en menopauze te verminderen zonder dat het invloed heeft op de hormoonhuishouding.

In 2011 werd in Zwitserland wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van salvia-extract. Aan dit onderzoek namen in totaal 71 vrouwen deel, die allemaal al minimaal twaalf maanden last hadden van overgangsklachten en dagelijks minimaal vijf opvliegers hadden. Zij namen acht weken lang elke dag een supplement op basis van salvia-extract in. Hen werd vervolgens gevraagd bij te houden hoeveel opvliegers zij per dag hadden en hoe zij de intensiteit ervan ervoeren. Gemiddeld rapporteerden de vrouwen een afname van de klachten met 50% na vier weken en zelfs een afname van de klachten met 64% na acht weken gebruik van het supplement. De milde klachten namen met 46% af en de ernstige klachten verdwenen bij de proefpersonen zelfs volledig. Naast de opvliegers en het nachtelijk zweten werd bijgevolg ook een afname van andere aan de menopauze gerelateerde klachten gerapporteerd. Zo hadden de proefpersonen bijvoorbeeld ruim 40% minder last van stemmingsklachten en 20% minder last van urogenitale klachten (Bommer, S. et al, 2011).

Onderzoek uit 2013 verricht aan de University of London identificeerde het stofje luteoline-7-glucoside (ook wel bekend als cynaroside) als verantwoordelijk voor het verminderen van de opvliegers en zweetaanvallen. Het heeft de capaciteit om als het ware de verstoorde interne thermometer te herstellen. Dit stofje is in hoge mate aanwezig in het plantje Salvia officinalis (Rahte, S. et al, 2013).

Hoe gebruik je salvia-extract?

Heb je veel last van opvliegers en nachtelijk zweten en wil je hier iets aan doen dan kun een supplement op basis van salvia-extract gaan gebruiken. Salvia-extract kan zowel in tabletvorm als tinctuur worden gebruikt. Als je moeite hebt met het doorslikken van tabletjes dan is tinctuur een aanrader. Hou er wel rekening mee dat hier doorgaans ook alcohol in zit. Vaak hoef je van de tabletjes er maar één of twee per dag in te nemen. Volg voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid altijd de instructies op de verpakking of uit de bijsluiter op.

Verkrijgbaarheid

Tinctuur en tabletjes met salvia-extract zijn in Nederland breed verkrijgbaar bij diverse (online) drogisterijen en natuurwinkels. Tinctuur is onder meer verkrijgbaar van de merken Bonusan, Natura Sanat en A. Vogel. Tabletjes met salvia-extract zijn verkrijgbaar van onder meer de merken AOV, Zonnegoud, Arkocaps en A.Vogel.

Het merk A. Vogel heeft een hele lijn van supplementen ter bestrijding van overgangsklachten onder de naam Famosan. Deze omvat bijvoorbeeld het product A. Vogel Famosan op basis van Sint Janskruid, citroenmelisse en zilverkaars. A. Vogel Famosan Overgang Totaal bevat ook onder meer Cimicifuga, magnesium en zink. De lijn omvat ook een product met extra hoog gedoseerd salie-extract onder de naam A. Vogel Famosan Salvia Extra Sterk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Salvia of SalieSalvia of SalieSalvia is een geslacht van eenjarig, tweejarige en vaste planten met bloemen die er zeer verschillend uitzien, wat betre…
Overgang: natuurlijke hulp tegen opvliegersOvergang: natuurlijke hulp tegen opvliegersAls de eierstokken van een vrouw minder hormonen produceert, kunnen overgangsklachten ontstaan als: opvliegers en nachte…
Overgangsklachten, waar kan je last van hebbenOvergangsklachten, waar kan je last van hebbenVan de overgang spreek je wanneer de menstruatiecyclus onregelmatig wordt en uiteindelijk de menstruatie helemaal wegbli…
Opvliegers tijdens de overgangOpvliegers tijdens de overgangOpvliegers/opvliegingen oftewel vapeurs: een typische klacht tijdens de overgang. Vaak ontstaan de eerste opvliegers vla…
Overgang, menopauze, einde vruchtbare periodeDe overgang is een natuurlijke fase in je leven. Het is de periode rond de laatste ovulatie of eisprong. De vrouw zit da…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • https://www.gezondheidsnet.nl/overgang/etend-door-de-overgang
  • https://www.avogel.nl/webwinkel/producten/famosan-salvia-extra-sterk-nachtzweten-overgang.php
  • https://www.biohorma.nl/persruimte/persberichten/2011/11-03-18.php
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21630133 (Bommer, S. et al, 2011)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23670626 (Rahte, S. et al, 2013)

Reageer op het artikel "Salvia-extract tegen opvliegers en nachtelijk zweten"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 05-09-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!