InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Meidoorn: goed voor het hart en de bloedsomloop

Meidoorn: goed voor het hart en de bloedsomloop

Meidoorn: goed voor het hart en de bloedsomloop Meidoorn wordt in supplementvorm gebruikt ter ondersteuning van de bloedsomloop en voor het in een goede conditie houden van het hart. Naar het gebruik van meidoorn voor het hart is uitvoerig wetenschappelijk onderzoek gedaan. Hieruit is naar voren gekomen dat langdurig gebruik van een supplement op basis van meidoorn de tolerantie van het hart voor fysieke inspanning vergroot en tevens kan bijdragen aan het verminderen van klachten als kortademigheid en vermoeidheid bij patiënten met hartfalen. Meidoorn is zeer veilig in gebruik en er zijn geen interacties met geneesmiddelen van bekend.

Meidoorn als remedie

Over de meidoorn

De meidoorn is een geslacht uit de rozenfamilie. Hij is ook wel bekend onder de benamingen steendoorn of haagdoorn of de Latijnse naam Crataegus. In het Engels wordt hij meestal hawthorn genoemd. De meidoorn groeit in struiken of bomen en komt voor verspreid over Europa, Azië, Noord-Amerika en een klein deel van Noord-Afrika. Omdat de takken van de meidoorn veel doorns bevatten wordt hij door boeren ook veel in hagen gebruikt om het graasgebied van koeien af te scheiden. Van het geslacht dat honderden soorten omvat komen er een paar ook in Nederland voor. Het gaat om de eenstijlige meidoorn, de tweestijlige meidoorn en de koraalmeidoorn. De meidoorn vindt men veel aan bosranden.

Naast dat de meidoorn een nuttige plant is en gebruikt kan worden als sierplant, is ook bekend dat gebruik ervan diverse positieve effecten op de gezondheid kan hebben. De meidoorn wordt voornamelijk gebruikt ter stimulering van de bloedsomloop en voor het in goede conditie houden van het hart.

Meidoorn en de bloedsomloop

Z'n werking op de bloedsomloop houdt vooral verband met het feit dat de meidoorn rutine bevat. Rutine is een flavonoïde glycoside die ook onder meer voorkomt in appels, rabarber, uien, veenbes en verschillende citrusvruchten. De stof is tevens een sterk antioxidant en wordt ook veel gebruikt in reguliere geneesmiddelen voor de bloedvaten. Van rutine is daarnaast bekend dat het blauwe plekken kan voorkomen bij mensen die hier normaliter snel last van krijgen. In de Chinese traditionele geneeskunde werd dit effect al lang geleden ontdekt waardoor het al sinds de 16e eeuw gebruikt wordt om problemen met de bloedsomloop te behandelen, waaronder problemen met de doorbloeding van de ledematen, de doorbloeding van de kransslagaders van het hart, slecht wondherstel en het vlug ontstaan van blauwe plekken of bloeduitstortingen. Door de aanwezigheid van rutine en andere flavonoïden draagt meidoorn bovendien bij aan het minder kwetsbaar maken van de haarvaatjes (capillairen).

Meidoorn houdt het hart in goede conditie

Meidoorn is vooral bekend vanwege de heilzame uitwerking op het hart. Zo kan het gebruikt worden bij hart- en vaatziekten, hartkloppingen, hartritmestoornissen en hartfalen. Hiernaar is tevens uitvoering wetenschappelijk onderzoek gedaan. Zo is onder meer uit Brits onderzoek gebleken dat gebruik van een supplement op basis van meidoorn de tolerantie van het hart voor fysieke inspanning verhoogt. Daarnaast was er een duidelijke verbetering waarneembaar bij patiënten met hartfalen op het gebied van kortademigheid en vermoeidheid. Bij de dubbelblinde studie is een vergelijk gemaakt tussen patiënten die een supplement op basis van meidoorn toegediend kregen en patiënten die een placebo kregen. De meidoorn gaf daarbij significant betere resultaten. (Pittler, M.H. et al, 2008). Vergelijkbare resultaten waren ook al waargenomen bij Duits onderzoek verricht in 2002. De effecten werden daarbij gemeten door deelnemers aan het onderzoek een fietstest te laten uitvoeren waarbij het hart nauwgezet gemonitord werd. Proefpersonen die daarvoor over een periode van 16 weken een meidoorn-supplement hadden gebruikt lieten aanmerkelijk betere resultaten zien in vergelijking met de nulmeting dan proefpersonen die 16 weken lang een placebo gebruikt hadden (Tauchert, M., 2002).

Veiligheid en interactie

Uit wetenschappelijk onderzoek verricht in Ierland in 2010 is gebleken dat meidoorn zeer veilig in gebruik is en bovendien geen enkele interactie geeft met reguliere geneesmiddelen (Tassell, M.C. et al, 2010).

Hoe te gebruiken?

Een supplement of basis van meidoorn kan worden ingenomen in capsulevorm. Capsules kunnen simpel met een glas water worden ingenomen. Meestal volstaat de inname van een enkele dosis per dag. Bij capsules met een lage dosering wordt soms inname verspreid over de dag aanbevolen. Doorgaans wordt een dosering tussen de 350 en 900 mg geadviseerd. Gebruik van meidoorn is veilig tot in ieder geval 1800 mg per dag. Het is raadzaam om altijd de instructies op de verpakking of uit de bijsluiter van een supplement op te volgen.

Verkrijgbaarheid

Meidoorn-supplementen zijn in Nederland gewoon bij (online) drogisterijen en natuurwinkels verkrijgbaar. Hiervoor is geen recept nodig. Meidoorn-supplementen zijn onder meer verkrijgbaar van de merken NOW, Arkocaps, Vitotaal, Purasana, Elvitaal en Hanoju. Meidoorn wordt daarnaast ook veel gebruikt in samengestelde supplementen ter ondersteuning van het hart, waarin ook onder meer knoflook, mistel, maretak en look verwerkt zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rode gist rijst: cholesterol verlagen op natuurlijke wijzeRode gist rijst: cholesterol verlagen op natuurlijke wijzeRode gist rijst is een supplement dat bewezen effectief is in de strijd tegen een hoog cholesterol. Voor mensen die een…
Meidoorn: sierheester, haagplant en medicijn tegelijkMeidoorn: sierheester, haagplant en medicijn tegelijkVanaf begin mei bloeien ze weer in tal van tuinen en parken: prachtige bomen, bedekt met witte bloemen, tot vijf meter h…
Rutine, een gezonde flavonoïdeRutine is een flavonoïde behorend tot de subgroep flavonol (= een alcohol) en qua structuur zeer gelijkend op een ander…
Wobenzym Plus: enzymen voor gezonde en pijnvrije gewrichtenWobenzym Plus: enzymen voor gezonde en pijnvrije gewrichtenWobenzym Plus is een supplement dat de enzymen bromelaïne, trypsine en rutoside combineert. Deze combinatie van enzymen…
Solgar: vitamine C en Bioflavonoïden van SolgarSolgar: vitamine C en Bioflavonoïden van SolgarVitamine C heeft veel functies in het lichaam: de vorming van collageen en het immuunsysteem, het bevorderen van de opna…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Taniko60, Pixabay
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249900/ (Tassell, M.C. et al, 2010)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18254076 (Pittler, M.H. et al, 2008)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12040357 (Tauchert, M., 2002)
  • https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-527/hawthorn
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Crataegus

Reageer op het artikel "Meidoorn: goed voor het hart en de bloedsomloop"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 20-09-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!