InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Lycopeen: supplement goed voor hart en bloedvaten

Lycopeen: supplement goed voor hart en bloedvaten

Lycopeen: supplement goed voor hart en bloedvaten Lycopeen is een pigmentstof die van nature voorkomt in diverse planten, waaronder tomaten en watermeloen. Wetenschappers hebben aangetoond dat het gebruik van lycopeen in supplementvorm een positieve uitwerking heeft op mensen die lijden aan hart- en vaatziekten. Het normaliseert de werking van het endotheel (de binnenste bekleding van het hart en de bloedvaten) en zorgt ervoor dat de bloedvaten beter reageren op een neurotransmitter die zorgt voor de verwijding van bloedvaten. Er is daarnaast een positieve invloed van lycopeen geconstateerd met betrekking tot de bloeddruk en de gezondheid van de huid en de prostaat.

Lycopeen

Over lycopeen

Lycopeen is een carotenoïde. Carotenoïden zijn gele, oranje en rode pigmenten die van nature voorkomen in de chromoplasten van planten. Lycopeen komt specifiek voor in tomaten en andere rode vruchten waaronder rozenbottels, guave en watermeloen. De stof komt daarnaast ook van nature voor in het menselijk lichaam en is een zeer krachtige antioxidant. In de voedingsmiddelenindustrie wordt het gebruikt voor het kleuren van voedingsmiddelen maar ook gewoon als voedselingrediënt. Zo tref je het aan in soepen, dressings, vetten, sportdranken en voedingssupplementen. In de meeste gevallen wordt het lycopeen dat hiervoor wordt gebruikt gewonnen uit tomaten.

Invloed op gezondheid van hart en bloedvaten

Wetenschappers hebben ontdekt dat het dagelijks innemen van een voedingssupplement op basis van lycopeen goed is voor het behandelen van aandoeningen van de hart en bloedvaten. Zij werden op het spoor gezet van deze ontdekking doordat bekend is dat mensen die rond de Middellandse Zee leven en een Mediterraans dieet volgen gemiddeld genomen veel minder vaak getroffen worden door cardiovasculaire aandoeningen. Een Mediterraans dieet bevat een veel hoger gehalte aan lycopeenrijke voedingsmiddelen, waaronder veel tomaatproducten.

Onderzoekers van de universiteit van Cambridge ontdekten in 2014 dat lycopeen - dat als antioxidant wel tien keer krachtiger is dan vitamine E - het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten aanzienlijk verkleint. Daarbij stelden ze tevens een hypothese over het werkingsmechanisme van de stof. In een studie met proefpersonen die allen te maken hadden met cardiovasculaire aandoeningen dienden ze een dosis van 7 mg lycopeen toe en zetten de onderzoeksresultaten af tegen die van personen met dezelfde aandoeningen die een placebo toegediend hadden gekregen. Daarbij ontdekten ze dat bij de proefpersonen die het lycopeen-supplement toegediend hadden gekregen de eerder verstoorde werking van het endotheel zich weer normaliseerde. Het endotheel is een eencellig laagje dat de binnenkant van onder meer het hart en de bloedvaten bekleedt. Het endotheel heeft een belangrijke functie bij de bloedstolling en bij angiogenese en wordt door onderzoekers vaak als graadmeter gebruikt voor het bepalen van de gezondheid van hart en bloedvaten. De inname van lycopeen zorgde bovendien voor een betere reactie van de bloedvaten op acetylcholine, een neurotransmitter die verantwoordelijk is voor de afgifte van een hormoon dat bijdraagt aan de verwijding van deze bloedvaten.

Bij het onderzoek van Cambridge University zijn proefpersonen gebruikt die al last hadden van hart en vaatziekten. In welke mate het gebruik van lycopeen ook preventief effect heeft op dit gebied moet nog nader onderzocht worden. Het feit dat hart en vaataandoeningen onder mensen met een lycopeen-rijk dieet minder vaak voorkomen is hiervoor echter wel een aanwijzing.

Overige gezondheidsvoordelen van lycopeen

Wetenschappers hebben tevens al eerder onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van lycopeen op andere vlakken. Daarbij zijn onder meer voordelen van het gebruik van lycopeen geconstateerd op het gebied van het tegengaan van huidveroudering bij vrouwen (Porrini et al, 2000), een goede gezondheid van de prostaat (Magbanua et al, 2011) en het tegengaan van een hoge bloeddruk (Paran et al, 2009).

Hoe gebruik je lycopeen?

Lycopeen is als supplement beschikbaar in de vorm van softgels. Deze kunnen eenvoudig met een glas water of sap of indien gewenst met een hap yoghurt of vla worden ingenomen. De inname van een eenmalige dosis per dag is daarbij voldoende. Het is belangrijk je daarbij altijd te houden aan de op de verpakking of in de bijsluiter vermeldde aanbevolen dosering.

In het onderzoek van Cambridge University werd gebruik gemaakt van een dagelijkse dosis van 7 mg. Er zijn anno 2018 nog onvoldoende onderzoeksresultaten om te kunnen zeggen wat de ideale dosis is. Bij veel supplementen bevat één softgel een dosis van 5 of 10 mg lycopeen. Inname van lycopeen wordt tot een inname van 120 mg per dag als veilig beschouwd.

Verkrijgbaarheid

Lycopeen als supplement is in Nederland verkrijgbaar bij diverse (online) drogisterijen en webshops. Het is onder meer verkrijgbaar van de merken NOW Foods, Dr. Mercola, Jarrow Formulas, Douglas Laboratories en Helathy Vitamins.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe behoud je zolang mogelijk een gave huid?Hoe behoud je zolang mogelijk een gave huid?Het is de droom van elke mens om verouderingsverschijnselen zo lang mogelijk uit te stellen. Vandaar dat er ook wetensch…
De geneeskracht van tomaatDe geneeskracht van tomaatTomaat is een heerlijke groente die net als fruit rauw gegeten kan worden als snack. Tomaat is bovendien supergezond. Dr…
Hoe gezond is ketchup?Hoe gezond is ketchup?Rode sauzen zijn gezonder dan witte sauzen. Rode sauzen zijn ook minder dikmakers dan witte sauzen. Ketchup is zelfs gez…
Rimpels voorkomen met het juiste etenRimpels voorkomen met het juiste etenEr zijn maar weinig mensen die echt blij zijn met de rimpels die ze krijgen. Er wordt dan ook heel wat afgesmeerd om maa…
De goede eigenschappen van groente en fruitGroente en fruit zijn gezond, omdat er vitamines en andere voedingsstoffen inzitten. Maar welke effecten hebben sommige…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cenczi, Pixabay
  • http://www.cam.ac.uk/research/news/tomato-pill-improves-function-of-blood-vessels
  • http://lycopene.com/research/lymphocyte-lycopene-concentration-dna-protection-oxidative-damage-increased-women-short-period-tomato-consumption/ (Porrini et al, 2000)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21912659 (Magbanua et al, 2011)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19052855 (Paran et al, 2009)
  • https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-554/lycopene

Reageer op het artikel "Lycopeen: supplement goed voor hart en bloedvaten"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-08-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Antioxidanten
Medische informatie…
Schrijf mee!