InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat is lycopeen?

Wat is lycopeen?

Wat is lycopeen? Lycopeen is verantwoordelijk voor de rode kleur van vele groenten en fruit. Diverse onderzoeken tonen aan dat lycopeenhoudende groente en fruit preventief werken tegen kanker. Maar wanneer een serum van lycopeen in het bloed van mensen wordt gespoten, is er geen kankerbestrijdend effect. Alleen natuurlijke lycopeen lijkt te werken maar er is uiteraard een mogelijkheid dar nog onbekende stoffen in rood groente en fruit voor kankerwerende eigenschappen zorgen.
Papaya bevat lycopeen / Bron: Olegivvit, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Papaya bevat lycopeen / Bron: Olegivvit, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Inhoud:

Waar zit lycopeen in?

Lycopeen valt onder de categorie fytonutriënten en zit onder andere in tomaat, watermeloen, rozenbottels, wortelen, ontkiemde pompoenpitten, paprika´s, gacrfruit, roze grapefruit, guave en papaja. Het zit niet in de rode vruchten kersen en aardbeien. Er zijn verschillende vormen van lycopeen. Deze vinden we allemaal terug in het menselijk lichaam. Het lichaam maakt zelf geen lycopeen aan maar betrekt dat uit plantaardige voeding; dieren en mensen kunnen geen lycopeen produceren.

Kort overzicht wetenschappelijke bevindingen

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar lycopeen. Over het algemeen is er meer positief resultaat te verwachten van het eten van verse producten met lycopeen dan de chemisch geraffineerde versie van lycopeen die als kleurstof onder E-nummer 160d in voeding zit. Positieve onderzoeksresulaten zijn onder andere:
  • Mensen met hoge lycopeengehaltes in hun lichaamsweefsel hebben 50% minder kans op hart- en vaatziekten,
  • Tweemaal per week 200 gram tomaten eten leidt tot 21-34% kleinere kans op prostaatkanker,
  • Vrouwen met hoge lycopeengehalten in het lichaam hebben vijf maal kleinere kans baarmoederhalskanker te ontwikkelen,
  • Lycopeen voorkomt de vorming van geoxideerde cholesterolafzettimgen aan de bloedvatwanden zodat atherosclerose wordt voorkomen,
  • Lycopeen vermindert de schade die het UV licht van de zon veroorzaakt,
  • Lycopeen kan in combinatie met andere fytonutriënten voor een kleinere kans op hart- en vaatziekten zorgen,
  • Lycopeen uit tomatenpuree wordt beter door het lichaam opgenomen dan lycopeen uit verse tomaten.

De opneembaarheid van lycopeen vergroten

Olijfolie vergroot de lycopeenopname door het lichaam. Maak daarom tomatensaus met olijfolie en overgiet tomaten in de salade
Oranje paprika bevat lycopeen / Bron: Aadx, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Oranje paprika bevat lycopeen / Bron: Aadx, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
met olijfolie. Het is eveneens goed verse olijven en tomaten samen in een salade te gebruiken.

Bewerkingen geen invloed op lycopeen

Lycopeen is een carotenoïde maar geen vitamine A wat ook een carotenoïde is. In voedsel wordt slechts één vorm van lycopeen gebruikt als toevoeging, terwijl er in natuurlijke producten meerdere soorten lycopeen zit. Lycopeen is één van de weinige nutriënten die niet kapot gaan door het koken of anderszins bewerken. Het is zelfs andersom; door tomaten te verwerken tot sauzen komt lycopeen nog beter beschikbaar voor het lichaam omdat het makkelijker wordt op te nemen tijdens de spijsvertering.

Combinatie met andere stoffen

Voedsel waarin veel lycopeen zit tonen volgens recente wetenschappelijke inzichten medicinale en preventieve werkingen tegen het ontstaan van kanker. Lycopeen staat nooit alleen in zijn genezende rol, maar de verbindingen die lycopeen aangaat met andere stoffen zoals fytoenen, fytofluenen en andere carotenoïden zijn van groot belang voor de werking van antioxidanten in het lichaam.

Lycopeen tegen diverse ziekten

Oxidatiestress is een gemeenschappelijke oorzaak van diverse ziekten. Oxidatiestress wordt veroorzaakt door het voorkomen van vrije radicalen in het lichaam. Deze radicalen veroorzaken verschillende ziekteprocessen zoals geoxideerd cholesterol wat leidt tot aderverkalking, mutaties in cellen en DNA die tot kanker kunnen leiden en mannelijke onvruchtbaarheid. Ook osteoporose en neurodegeneratieve ziekten zoals Parkinson en Alzheimer zijn gevolgen van oxidatiestress. Voeding waarin lycopeen zit heeft bewezen vrije radicalen uit te schakelen waardoor oxidatiestress niet meer leidt tot het ontstaan van ziekten. Artsen in de V.S. zoals Dr Venket Rao verwachtten dat ze binnen een aantal jaar genoeg wetenschappelijke gegevens hebben verzameld om een voedingsadvies over lycopeenhoudende producten kunnen geven. Men zou dan kunnen aangeven dat een watermeloen, papaja of grapefruit om de dag gegeten kan worden of dat drie maal per week verse tomaten of een afgeleid tomatenproduct als tomatensaus gegeten kan worden, teneinde een scala aan ziekten te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De goede eigenschappen van groente en fruitGroente en fruit zijn gezond, omdat er vitamines en andere voedingsstoffen inzitten. Maar welke effecten hebben sommige…
Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!Tomatenpuree is niet alleen een probaat middel tegen rimpels, maar ook tegen verbranding door zon. In tomatenpuree zit d…
Hoe gezond is ketchup?Hoe gezond is ketchup?Rode sauzen zijn gezonder dan witte sauzen. Rode sauzen zijn ook minder dikmakers dan witte sauzen. Ketchup is zelfs gez…
Hoe behoud je zolang mogelijk een gave huid?Hoe behoud je zolang mogelijk een gave huid?Het is de droom van elke mens om verouderingsverschijnselen zo lang mogelijk uit te stellen. Vandaar dat er ook wetensch…
Wat zijn fytonutriënten?Wat zijn fytonutriënten?Fytonutriënten zijn stoffen die in plantaardig voedsel zitten welke erg belangrijk zijn voor de menselijke gezondheid. H…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12424333
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15006906
  • http://www.lycocard.com/index.php/lyco_pub/prevention/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Serum
  • http://cebp.aacrjournals.org/content/16/5/962
  • Foto kerstomaatjes, grapefruit en pompoen: tom008
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lycopeen#cite_note-PMID12424330-5
  • http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/healthy-eating/what-is-lycopene.html
  • Afbeelding bron 1: Olegivvit, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Aadx, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Wat is lycopeen?"

Reactie

Henk Ubels, 09-01-2017 22:14 #1
Ik gebruik ongeveer een jaar lycopeen via tomatensap (ca.500ccper dag). Vanwege het feit dat ik een begin van suikerziekte had ik kreeg nl. last van mijn voeten, kon maar een paar honderd meter lopen en nu loop ik met mijn vrouw elke dag ca. zes km zonder pijn. In mijn omgeving heb ik een aantal mensen hierover ingelicht, ook deze mensen hebben prima resultaat. Ik neem elke zes uur een bekertje van ca 100cc en 's avonds voor het naar bed gaan 200cc. Toegestaan is nl. 500cc per dag i.v.m. nieren of lever. Ik heb nu weer warme voeten en voel gewoon dat de bloeddoorstroming is verbeterd en zeer waarschijnlijk wordt het gehele aderengestel geschoond. Ik beveel het iedereen aan die dergelijke problemen heeft die ik had, mijn vriendelijke groet aan een ieder die dit leest.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 02-01-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Tomaat
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!