InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van vrouwenmantel

De geneeskracht van vrouwenmantel

De geneeskracht van vrouwenmantel Vrouwenmantel is een plant waarvan de jonge bladeren en de wortel kunnen worden gegeten. Het is een leuke bodembedekker in elke tuin en de bladeren hebben een zeer mooie vorm. In de tuin voorkomt hij dat je teveel onkruid moet wieden aangezien hij dicht opeen zich langzaam verspreidt. De plant is inheems in Europa, Noord-Azië, West-Azië, Groenland, het Oosten van Noord-Amerika en het Himalayagebergte. De plant groeit in Nederland en België niet erg veel in het wild, behalve in de Belgische Ardennen.
Botanische tekening vrouwenmantel / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening vrouwenmantel / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Naamgeving vrouwenmantel

In het Latijn heet de plant alchemilla vulgaris. Alchemilla betekent magiër of alchemist. De alchemisten gebruikten vrouwenmantel omdat men dauwdruppels nodig had voor het bereiden van elixers. Elke ochtend bevinden er zich dauwdruppels in de schoot van de vrouwenmantel. Men noemde dit ´hemelwater´. Vulgarius betekent gewoon; deze soort is de meest voorkomende soort van vrouwenmantel. In het Nederlands heet deze plant vrouwenmantel omdat in vroegere tijden vrouwen vaak mantels droegen en de vorm van het blad op een mantel lijkt. Volksnamen voor deze plant zijn: leeuwenpoot, mantel van Freya, onze lieve vrouwenmantel, mariakruid, sinnauw, zinnauw, grote senickel, dauwkruid, hemelwater en alchemistenkruid.

De jonge blaadjes kunnen als alternatieve slabladeren gegeten worden. Gedroogd vrouwenmantelblad kun je gebruiken om zelf kruidenthee te maken, en de plantbladeren kun je op de zelfde wijze als spinazie koken om het te eten als wilde groente.

Goed tegen vrouwenkwalen

De vrouwenmantelplant is goed tegen een aantal ziekten die alleen vrouwen kunnen krijgen. Ze werd ingezet tijdens witte vloed, pijnlijke menstruatie en ter verlichting van de overgangsjaren. Paracelsus was een van de grondleggers van de signatuurleer, de leer die zegt dat uiterlijke kenmerken de medische werking van een plant in zich sluiten. Omdat de vrouwenmantel een omhullend beschermsel leek raadde hij het aan voor de baarmoeder. Na de geboorte van een kind kan volgens Paracelsus vrouwenmantel gebruikt worden om de baarmoeder tot haar oorspronkelijke grootte te laten terugkeren. De fytotherapie heeft deze werking wetenschappelijk bevestigd.

Bloeiende vrouwenmantel / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloeiende vrouwenmantel / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
In vrouwenmantel zitten belangrijke voedingsstoffen zoals looistoffen, vitamine C, flavonoïden, en de mineralen calcium, fosfor en magnesium.

Vrouwenmantels geneeskracht tegen vrouwenkwalen

  • Na een bevalling wordt dit kruid ingezet om de baarmoeder te herstellen tot het normale volume en het weefselherstel te bespoedigen. Het werkt samentrekkend, bloedstelpend en infectiewerend.
  • Een bloeding tijdens een bevalling wordt opgelost door vrouwenmantel.
  • Een baarmoederverzakking wordt voorkomen door vrouwenmantel.
  • Overvloedige menstruale bloedingen worden door deze geneesplant tegen gegaan.
  • Daarnaast wordt vroegtijdige menstruatie verholpen door vrouwenmantel op medicinale wijze te gebruiken.
  • Leucorrhee of overmatige vaginale afscheiding (witte vloed) wordt genezen met vrouwenmantel. Tijdens een bevalling worden weeën ermee gestimuleerd.
  • Pijnlijke menstruatie en menstruatiekrampen worden genezen met vrouwenmantel.
  • Tijdens de menopauze kan de plant zijn dienst bewijzen door slaapstoornissen op te lossen.

Vrouwenmantel goed voor de spijsvertering

Behalve tegen vrouwenziekten is vrouwenmantel goed voor enkele spijsverteringsziekten. Het werkt genezend bij een milde gastritis of maagontsteking. Leverfunctiestoornissen zoals een leverzwelling worden voorkomen en genezen door een behandeling met vrouwenmantel. Ook dyspepsie (moeilijke spijsvertering) kan worden verholpen door deze plant als geneesmiddel in te zetten.

Vrouwenmantel tegen reuma

Vrouwenmantel is diuretisch. Dat wilt zeggen dat vochtopeenhopingen verdwijnen. Vochtopeenhopingen bevatten afvalstoffen en bevinden zich niet zelden in de gewrichten waar ze reumatische aandoeningen kunnen veroorzaken. Vrouwenmantel zorgt ervoor dat de oorzaak van reumatoïde artrits en artrose wordt aangepakt zodat reumatische aandoeningen verdwijnen.

Uitwendig gebruik van vrouwenmantel

De hierboven beschreven werkingen gelden voor inwendig gebruik. De infectiewerende, bloedstelpende, ontstekingsremmende en samentrekkende eigenschappen van vrouwenmantel hebben zich bewezen om de volgende aandoeningen te verhelpen als het uitwendig wordt opgebracht:
Dauwdruppels vrouwenmantel / Bron: Hanson59, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Dauwdruppels vrouwenmantel / Bron: Hanson59, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Witte vloed,
  • Vaginale ontsteking,
  • Jeuk aan de schaamlippen,
  • Schaaf-, snij- en brandwonden,
  • Bloedende wonden,
  • Etterende wonden,
  • Acné,
  • Spataderzweer,
  • Conjunctivitis of oogbindvliesontsteking,
  • Vermoeide ogen.
De laatste twee aandoeningen worden met compressen en oogbaden behandeld.

Het spoelen of gorgelen met vrouwenmantel helpt tegen de volgende mond- en keelkwalen

  • Tandvleesbloeding,
  • Gingivitis of tandvleesontsteking,
  • Mondslijmvliesontsteking,
  • Mondzweertjes,
  • Keelpijn,
  • Amandelontstekling,
  • Strottenhoofdontsteking.

Overige medicinale werkingen

De diuretische eigenschappen van vrouwenmantel zorgen er in combinatie met de bloedzuiverende eigenschappen voor dat nierstenen en niergruis verwijderd worden. Het spierweefsel en bindweefsel wordt versterkt waardoor deze plant goed is voor de huid.

Consulteer de fytotherapeut

Wie vrouwenmantel als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Vrouwenmantelextracten in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van vrouwenmantel zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt veel gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
Vrouwenmantel, geliefd wegens haar prachtige bladerenVrouwenmantel, geliefd wegens haar prachtige bladerenDe mooie decoratieve gekartelde blauwgroene bladeren zijn de blikvanger bij de vrouwenmantel of Alchemilla mollis. Het i…
Het eerste trimester van de zwangerschapHet eerste trimester van de zwangerschapIn het eerste trimester van de zwangerschap vinden fijne en belangrijke gebeurtenissen plaats. Denk hierbij aan de bevru…
De kruidige siertuinGeneeskrachtige kruiden in de tuin zijn natuurlijk bedoeld om onze kleine en grote kwalen te verlichten. Maar we kunnen…
Geelbloeiende vaste plantenGeelbloeiende vaste plantenIn dit artikel beschrijf ik drie geelbloeiende vaste planten. De Vrouwenmantel of Alchemilla Mollis is bijzonder vanwege…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van vrouwenmantel"

Reactie

Jennifer, 26-09-2017 13:42 #1
Mooi geschreven en zeer informatief artikel! Ik heb net vrouwenmantel gekocht om er thee van te zetten en nu vraag ik mij af of ik deze thee meermalen per dag kan drinken net als gewone thee?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 02-01-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneesplanten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!