InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van vlozaad of psyllium

De geneeskracht van vlozaad of psyllium

De geneeskracht van vlozaad of psyllium Vlozaad is inheems in het westelijk Middellandse Zeegebied en Noord Afrika. Het plantje wordt ongeveer 50 centimeter hoog. Hij krijgt kleine gele bloemetjes waar later zwarte zaadjes uit ontstaan. Dit zaad lijkt een beetje op vlooien, vandaar de naam vlozaad. In het Latijn het heet plantje psyllium, afgelijd van het Griekse psyllos, wat vlo betekent. Andere namen voor dit plantje zijn bladvlo en zandvlokruid. Plantago Afro is de officiéle botanische naam.
Botanische tekening vlozaad / Bron: Adolphus Ypey, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening vlozaad / Bron: Adolphus Ypey, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Vlozaad in de geschiedenis

Vlozaad was al in de oudheid bekend als m,edicijn. De oude Egyptenaren kenden de laxerende werking van vlozaad. Rembert Dodoens, de baanbrekende kruidenwetenschapper uit de 16e eeuw, beschreef de verzachtende werking op de slijmvliezen. Hij beval vlozaad aan bij bronchitis en ontstekingen aan de urinewegen.

Hoesjes van vlozaad / Bron: Bastique (Cary Bass), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Hoesjes van vlozaad / Bron: Bastique (Cary Bass), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Laxerende werking door vlozaad

De werking van vlozaad wordt na twee of drie dagen van inname het meest actief. De belangrijkste werking van vlozaad is het feit dat het constipatie voorkomt oftewel laxerend is. Dit komt door het grote zwelvermogen van een vlozaadje. Een gram vlozaad neemt in de darmen vocht op waardoor het 10 gram wordt. Deze zwelling stimuleert de darmperistaltiek, de beweging van de darmen waardoor de inhoud voort gestuwd wordt. Bovendien zorgen de vele slijmstoffen en de olién ervoor dat vlozaad als lubrificans of glijmiddel werkt. Verder wordt de bacteriéle massa vergroot door vlozaad; de darmflora zorgt ervoor dat de darmperistaltiek verder gestimuleerd wordt. Als laatste effect wordt de stoelgang verzacht.

Voor welke ziekten is zachte stoelgang goed?

De verzachte stoelgang is goed voor mensen met aambeien, anaalfissuren en anale kloven. Ook diverticulose of darmwanduitstulpingen worden tegen gegaan met vlozaad. Mensen met een spastische colon of prikkelbaredarmsyndroom zijn eveneens bij een zachte stoelgang gebaat. Chronische constipatie kan met chronische diverticulose gepaard gaan. Maagzweren zijn gebaat bij de zachte stoelgang die vlozaad veroorzaakt.

pas geplante vlozaadplant / Bron: Franz Xaver, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)pas geplante vlozaadplant / Bron: Franz Xaver, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vlozaad tegen obesitas

Zandvlozaad remt de eetlust en stilt het hongergevoel. Door het eten van vlozaad krijg je sneller een vol gevoel. Dat komt door de vochtopnemende eigenschappen en het feit dat vetten en koolhydraten langzamer verteerd worden. Om van de vochtopnemende eigenschappen van psyllium optimaal gebruik te maken, moet je voor de maaltijd voldoende water innemen.

Culinaire tip: Jonge vlozaadbladeren kunnen zowel rauw als gekookt worden gegeten. De zaden kun je laten ontkiemen en toevoegen aan een salade.

Vlozaad tegen diabetes

Vlozaad wordt voornamelijk ingezet tegen ouderdomsdiabetes. Hyperglykemie, de medische term voor te hoge bloedsuikerspiegel, wordt tegen gegaan door het eten van vlozaad. Hypertriglyceridemie, wat te hoog lipidengehalte betekent, wordt eveneens tegen gegaan door het eten van vlozaad. Verder werkt het tegen de vorming van atherosclerose of aderverkalking. Vlozaad voorkomt hart- en vaatziekten in het algemeen.

Vlozaad tegen gastritis

Gastritis is Latijns voor maagdarmwandontsteking en kan net als maagzweer, pyrosis(zure oprispingen), darm-slijmvliesontsteking en dikke darmontsteking worden verholpen door het eten van vlozaad. Dat komt omdat het geïrriteerde slijmvliezen beschermt. Voor dit doel moet vlozaad eerst geweekt worden.

Vlozaad tegen diarree en dysenterie

Dysenterie en diarree kunnen diverse oorzaken hebben. Vlozaad is door zijn vochtopnemend vermogen een algemeen geneesmiddel. In de slipstream van deze medicinale werking wordt faecale incontinentie voorkomen. Andere eigenschappen van vlozaad die hiermee in verband staan is dat vlozaad genezend werkt op een slechte adem, meteorisme of luchtopeenhoping in de darmen, flatulentie. Vlozaad bevordert de darmreiniging in het algemeen.

De verzachtende eigenschappen van vlozaad kunnen prima uitwendig worden gebruikt. Het werkt verzachtend tegen brandwonden, huidirritaties, ontstoken oogleden en insektenbeten.

Consulteer de fytotherapeut

Wie vlozaad als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Extracten van vlozaad en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van vlozaad zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt veel gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlozaad voor je darmfloraVlozaad of psylliumzaad is niets anders dan het zaad van een weegbreesoort Plantago ovata, deze eenjarige plant is inhee…
Het verband tussen diabetes type 2 en gewichtsverliesOvergewicht, of obesitas, verhoogt de kans op diabetes type 2 (suikerziekte) en kan tevens de ziekte verergeren voor men…
De geneeskracht van psyllium husk vezelsPsyllium husk vezels zijn de buitenste schilletjes van de zaadjes van de plant die we in het Latijn plantago ovata noeme…
Gecombineerde medicatie tegen obesitas (ernstig overgewicht)Gecombineerde medicatie tegen obesitas (ernstig overgewicht)De huidige bestaande obesitas medicatie zorgt weliswaar voor een reductie in het lichaamsgewicht, maar minder dan zowel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rillke, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst(blz442)
  • Foto groen plantje: http://survivalweekly.com/downloadable-files/plantain/
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Adolphus Ypey, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Bastique (Cary Bass), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Franz Xaver, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van vlozaad of psyllium"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zaden
Medische informatie…
Schrijf mee!