InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Psylliumvezel capsules gebruiken voor een betere stoelgang

Psylliumvezel capsules gebruiken voor een betere stoelgang

Psylliumvezel capsules gebruiken voor een betere stoelgang Psylliumvezels of vlozaad vezels kunnen gebruikt worden om de stoelgang te verbeteren. Zorgt de ontlasting bij jou vaak voor problemen doordat deze te dik of te hard is, dan is er waarschijnlijk iets niet in orde met de vochtbalans in je darmen. Door psylliumvezel capsules in te nemen zorg je er op een natuurlijke manier voor dat er voldoende vocht in je darmen terecht komt. De vezels kunnen daarnaast een goede ondersteuning zijn wanneer je op dieet gaat doordat het snel een verzadigd gevoel geeft en zodoende helpt je voedselinname in de hand te houden.

Psylliumvezel capsules

Langzame stoelgang is een vervelend probleem

Als je last hebt van een moeilijke, langzame stoelgang dan kan dit je dagelijks leven negatief beïnvloeden. Wanneer je darmen niet genoeg vocht aantrekken dan wordt de ontlasting erg dik en hard. Dit alleen kan al voor vervelende buikpijn en buikkrampen zorgen. De passage van de ontlasting zal dan erg lastig zijn met als gevolg dat je last kunt krijgen van anale kloofjes. Op het toiletpapier kun je bij het afvegen dan een spoortje bloed aantreffen. Tijd om te herstellen krijgen de kloofjes echter niet en bij het volgende toiletbezoek gaan deze opnieuw open, met een branderig en prikkend gevoel tot gevolg. Dit kan maken dat je erg gaat op zien tegen de volgende keer dat je weer naar het toilet moet waardoor je de ontlasting gaat ophouden. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht: je houdt de ontlasting op uit angst voor pijn maar door het ophouden wordt de pijn straks alleen maar erger.

Reden genoeg dus om iets te doen aan die moeilijke stoelgang. Het belangrijkste daarbij is dat er genoeg vocht in de darmen aanwezig is bij het verwerken van het voedsel dat je hebt ingenomen. Hierbij zijn vezels van essentieel belang. Vezels kunnen vocht aantrekken en daarbij gaan ze in de maag al opzwellen, mits ook voldoende wordt gedronken. Deze vezels vind je in diverse producten zoals volkorenproducten, fruit, groenten en peulvruchten. Blijkt de hoeveelheid vezels uit je dagelijks dieet onvoldoende om in de behoefte aan vezels te voorzien, dan kun je ervoor kiezen om deze extra in te nemen.

Psylliumvezels: dieet veranderen niet langer nodig

Als je weet dat een gebrek aan vezels wel eens de bron van het probleem met je stoelgang kan zijn, waar begin je dan? Je kunt natuurlijk je dieet omgooien en de witte boterhammen in de ochtend vervangen door zemelen en 's middags extra volkoren brood gaan eten. Zo'n radicale verandering is echter niet noodzakelijk. Door de inname van psyllium vezels (ook wel vlozaad vezels genoemd) in capsulevorm kun je ook aan je dagelijkse portie komen terwijl je gewoon blijft eten wat je lekker vindt. De psylliumvezels kunnen ook in poeder- of granulaatvorm worden ingenomen. Het is dan de bedoeling om een maatschepje te mengen met een glas water of sap. Niet iedereen vindt dit echter smakelijk, maar dat is een kwestie van uitproberen. Daarnaast kun je het ook toevoegen aan bijvoorbeeld muesli of pap.

Waar komen psylliumvezels vandaan?

Psylliumvezel of vlozaad is afkomstig van de Plantago Ovata, een plant uit de weegbreefamilie die groeit in onder andere Noord-Afrika, India, Pakistan en in het zuiden van Spanje. Van de plant worden de zaden en zaadhuiden geoogst. Deze worden vervolgens gehakt of gedroogd om vervolgens in de vorm van poeder of capsules klaar gemaakt te worden voor consumptie.

Psylliumvezels goed voor meer dan alleen een gezonde stoelgang

Een moeilijke stoelgang is niet het enige probleem waarvoor psylliumvezels een oplossing vormt. Vlozaad blijkt ook effectief bij mensen die lijden aan het prikkelbare darm syndroom (PDS) en als gevolg daarvan veel last hebben van buikpijn. Onoplosbare vezels zoals aanwezig in bruin brood kunnen bij deze mensen een verergering van de darmklachten veroorzaken en juist darmkrampen oproepen. Omdat de inname van voldoende vezels wel essentieel is, kan gekozen worden voor psyllium vezels als alternatief. Dit heeft onderzoek uitgevoerd in het UMC Utrecht uitgewezen.

Psylliumvezels kunnen ook goed gebruikt worden in een dieet dat puur gericht is op afvallen. Doordat de vezels zoveel vocht aantrekken in de maag krijg je sneller een vol en verzadigd gevoel. Dit kan daarom goed helpen om je voedselinname in de hand te houden.

Ook wie aan zijn cholesterol wil werken kan het gebruik van psylliumvezel overwegen. Brits onderzoek heeft uitgewezen dat de voedingsvezels in de dikke darm worden omgezet in vetzuren die de cholesterol-synthese in de lever remmen waardoor de cholesterolspiegel daalt en de uitscheiding van cholesterol versnelt wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gezonde eigenschappen van psylliumvezelsDe gezonde eigenschappen van psylliumvezelsVezels zijn goed voor je gezondheid, vooral voor je darmen. Het eten van extra vezels bevordert de spijsvertering en gaa…
Vlozaad voor je darmfloraVlozaad of psylliumzaad is niets anders dan het zaad van een weegbreesoort Plantago ovata, deze eenjarige plant is inhee…
De geneeskracht van vlozaad of psylliumDe geneeskracht van vlozaad of psylliumVlozaad is inheems in het westelijk Middellandse Zeegebied en Noord Afrika. Het plantje wordt ongeveer 50 centimeter hoo…
Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Mensen die lijden aan obstipatie hebben te maken met darmproblemen. Obstipatie komt veel voor. Ongeveer 1 op de 3 mensen…
Vezelrijk voedsel: vezelrijke voeding voor goede stoelgangVezelrijk voedsel: vezelrijke voeding voor goede stoelgangVezelrijk voedsel voor een goede stoelgang! Voedingsvezels zijn onverteerbare bestanddelen in plantaardige producten, zo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: EvolvingScenes, Pixabay
  • http://www.fonteine.com/psyllium_vezels.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Psyllium#cite_note-5
  • http://www.paleofamilie.nl/2014/04/15/psylliumvezels-wat-zijn-het-en-waarom-gebruik-ik-het-in-mijn-recepten/

Reageer op het artikel "Psylliumvezel capsules gebruiken voor een betere stoelgang"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 27-12-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Obstipatie
Medische informatie…
Schrijf mee!