InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is pesto gezond?

Is pesto gezond?

Is pesto gezond? Traditionele pestosaus, uit olijfolie, pijnboompitten, basilicum, knoflook en Parmezaanse kaas is een gezonde toevoeging op elk voedingspatroon. Ook al beschikt pesto over relatief veel calorieën en vet, het beschikt ook over goede voedingsstoffen en een volle smaak wat veel sausen niet hebben. Wanneer je pesto met mate consumeert past het prima in je dieet.

De geschiedenis van pesto

Pesto komt oorspronkelijk uit het gebied Genova in Italië. Het Italiaanse woord voor pesto is pestare, dit betekent: iets verpletteren. Het werd gemaakt met de hulp van een houten stamper en een marmeren mortier. De streek rond Genova heet Liguria, de families die daar wonen hebben vaak allemaal een eigen pesto recept met kleine veranderingen op het traditionele pesto alla Genovese recept. Dit bekende recept wordt als eerste genoemd in een boek uit 1863. De oude Romeinen aten een pasta genaamd moretum. Dit lijkt erg veel op de huidige pesto.

Voedingsstoffen

Pesto beschikt over vitamine A. Vitamine A helpt bij het behouden van een goed gezichtsvermogen, gezonde huid en tandvlees en is het betrokken bij de weerstand. Naast vitamine A zit er ook vitamine C in pesto. Deze meer bekende vitamine werkt als een antioxidant, het zorgt voor de vorming van bindweefsel en beschermt het lichaam tegen vrije radicalen. Daarnaast bevordert vitamine C de opname van ijzer. Eiwit zit ook in pesto, eiwit is een bouwstof voor de spieren en hiervan heb je dan ook veel nodig als je serieus aan fitness doet. Al deze voedingstoffen maken pesto gezond, maar er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Hoog calorie gehalte

Doordat er veel vet in pesto zit heeft het een hoog calorie gehalte. Gelukkig zit er vooral onverzadigd vet in pesto. Dit is goed voor het hart en zelfs voor het cholesterol niveau. Toch resulteert dit wel in 455 kcal per 100g gram.

Denk om zout

Kijk goed welke pesto je koopt, in sommige zit namelijk meer zout dan andere. Van zout krijg je iedere dag al genoeg binnen omdat het in veel producten zit waarin je het misschien niet in verwacht. Het is dus slim om te kiezen voor de soort met het minste zout.

Gebruik van pesto

Omdat pesto erg smaakvol is heb je er niet veel van nodig om je gerecht extra smaak te geven. Zo kun je het op pizza, als dipsaus, in soep en in pastamaaltijden gebruiken.

Welke pesto is het gezondst?

100 gram pesto Grand’Italia Pesto AH Pesto AH biologische groene pesto
Energie429 kcal455 kcal445 kcal
Vet41 g44 g48 g
Waarvan verzadigd6,2 g6 g5,5 g
Transvet---
Koolhydraten9,6 g10 g2,5 g
Waarvan suikers5,2 g4,5 g2,5 g
Voedingsvezel1,2 g3 g0,1 g
Eiwitten5,4 g4 g2 g
Zout2,8 g3,3 g1,29 (Natrium)

De bovenstaande merken die pesto aanbieden verschillen niet erg veel in de voedingswaarde op het gebied van vet, ze hebben allemaal in de 40 gram aan vet per 100 gram en ook de hoeveelheid verzadigd vet is bijna geheel gelijk. De biologische soort beschikt wel over minder suikers, maar deze heeft ook minder voedingsvezel tot zijn beschikking. Hier wint de AH pesto, deze heeft namelijk wel 3 gram voedingsvezel per 100 gram. De biologische pesto beschikt over iets minder eiwit, maar dit is te verwaarlozen. De hoeveelheid zout is ongeveer gelijk.

100 gram pesto AH Verse pesto groen (smeerbaar)
Energie590 kcal
Vet59 g
Waarvan verzadigd9 g
Transvet0,4 g
Koolhydraten4,5 g
Waarvan suikers2 g
Voedingsvezel1,5 g
Eiwitten9 g
ZoutNiet vermeld

Dan heb je ook nog een smeerbare pesto van het huismerk AH. Deze bevat meer kcal en meer vet dan de drie hiervoor beschreven pesto soorten. Er zit zelfs transvet in. Ook al zit er weinig transvet in, dit wil je echt niet eten. Transvet is het ongezondst van alle vetten. Deze pesto bevat naast veel vet ook over erg veel (slechte) E-nummers. Kleurstof, conserveermiddelen en stabilisatoren zijn aanwezig. Dit zijn goedgekeurd stoffen door de Europese Unie, maar dat betekend niet dat ze gezond zijn om te consumeren.

Welke mensen kunnen geen pesto consumeren?

Er zitten een aantal ingrediënten in pesto die niet voor iedereen verdraaglijk zijn. Zo bevat pesto uit de supermarkt cashewnoten, ei en lactose. Voor personen die allergisch voor één van deze drie dingen is, is het verstandig om pesto te laten staan.
Gerelateerde artikelen
Zelf pesto maken: het receptZelf pesto maken: het receptPesto is een heerlijke smaakmaker uit de Italiaanse keuken. Het kan in tal van gerechten gebruikt worden. Tegenwoordig v…
Consumentenbond: de beste pesto komt van de LidlBasilicum, olijfolie (van de eerste persing), pijnboompitten en een of meer Italiaanse kazen vormen de ingrediënten voor…
Doe eens iets anders met kipOntdek de lekkerste kipvariaties die eenvoudig te bereiden zijn, maar vooral erg smakelijk! Gebakken, gerookt, bij pasta…
Simpele gezonde broodjesLekkere gezonde broodjes die gemakkelijk te bereiden zijn. Altijd lekker bijvoorbeeld als lunch of tussendoor. Zeer gema…
Italiaanse broodjesVeel mensen weten inmiddels dat Italianen van eten houden. De Italiaanse keuken is al geheel geïntegreerd in onze samenl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Havis, Pixabay
  • http://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/top-10-ways-use-pesto
  • http://splendidrecipesandmore.com/2015/03/11/the-history-of-pesto-sauce/
  • http://www.magicofhealthyliving.info/2012/12/is-pesto-fattening.html

Reageer op het artikel "Is pesto gezond?"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 30-01-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!