InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De gezonde eigenschappen van psylliumvezels

De gezonde eigenschappen van psylliumvezels

De gezonde eigenschappen van psylliumvezels Vezels zijn goed voor je gezondheid, vooral voor je darmen. Het eten van extra vezels bevordert de spijsvertering en gaat constipatie tegen. Psylliumvezels zijn een zeer goede toevoeging aan het dagelijkse voedsel.

Constipatie

Veel mensen hebben last van constipatie (verstopping). Men kan moeilijk naar de wc en men heeft last van harde ontlasting. Als oplossing voor constipatie wordt het eten van veel vezels aangeraden. Vaak krijgt men het advies meer volkorenproducten, groenten en fruit te eten. Niet altijd heeft het eten van vezelrijk voedsel het gewenste effect. Er wordt dan vaak overgegaan op laxeermiddelen, maar deze zijn niet gezond en niet bedoeld voor structureel gebruik. Bij mensen die de huisarts bezoeken met constipatie, zal de huisarts waarschijnlijk een product voorschrijven wat extra vezels bevat. Door één of twee maal daags een zakje van deze vezels op te lossen in water en op te drinken, komen er voldoende vezels in het lichaam om de doorgang van ontlasting in de darmen te bevorderen. De voorgeschreven vezels kunnen op basis van tarwevezels zijn samengesteld. Maar psylliumvezels zijn nog beter, omdat deze, in tegenstelling tot tarwevezels oplosbaar zijn. Voor het gebruik van psylliumvezels hoef je niet naar je huisarts, deze zijn gewoon te koop bij drogisten en apotheken. Je kunt bij verstopping eerst proberen of psylliumvezels helpen.

Wat is het nut van psylliumvezels?

Vezels kunnen niet door het lichaam worden verteerd. Hierdoor zorgen vezels in onze voeding ervoor dat de darmen goed werken en niet verstopt raken. In tegenstelling tot tarwevezels of vezels uit andere granen, zijn psylliumvezels oplosbaar. Hierdoor zijn psylliumvezels ook voor mensen die last hebben van het prikkelbare darm syndroom (PDS) een goed middel. Psylliumvezels kunnen namelijk ook bij diarree de rust in de darmen terugbrengen, terwijl ze bij verstopping juist zorgen voor een zachtere ontlasting, waardoor de stoelgang gemakkelijker verloopt. Bij PDS hebben mensen last van diarree afgewisseld met verstopping. Onderzoek heeft uitgewezen dat metsen met PDS vaak weinig vezelrijk voedsel verdragen. Psylliumvezels worden echter veel beter verdragen en kunnen de klachten door het prikkelbare darm syndroom aanzienlijk verminderen.

Hebben psylliumvezels nog meer goede eigenschappen?

Naast een positief effect op de darmwerking, heeft het gebruik van psylliumvezels ook een positief resultaat op het cholesterolgehalte in het bloed. Mensen met een verhoogd cholesterolgehalte kunnen baat hebben bij het dagelijks gebruik van psylliumvezels. Let wel: psyllium is geen wondermiddel wat een verhoogd cholesterol ineens tot een normaal niveau kan brengen. Een gezonde leefwijze en het opvolgen van de voorschriften van de arts, alsmede regelmatige controle van het cholesterolgehalte blijven belangrijk.

Voor diabetespatiënten kan het gebruik van psylliumvezels wat meer balans in de bloedsuikerspiegel geven, doordat men een regelmatigere stoelgang heeft. Voor mensen die willen afvallen kan psyllium helpen het hongergevoel te verminderen en door een betere darmwerking zal het lichaam iets minder vetten opslaan. Om echt af te vallen moet vanzelfsprekend worden overgegaan op een gezonde leefwijze door middel van gezond eten en voldoende lichaamsbeweging.

Hoe gebruik je psylliumvezels?

Psylliumvezels zijn afkomstig van het zaad van de psylliumplant. Deze vezels zijn bewerkt tot een inneembare poedervorm. Om de vezels in te nemen roer je de voorgeschreven hoeveelheid door een glas water of vruchtensap. Er ontstaat dan een gelachtige substantie die je meteen moet opdrinken. Meteen daar achteraan drink je nog een extra glas water of vruchtensap. Er zijn diverse soorten psylliumvezels verkrijgbaar. Bij de apotheek of via de huisarts kun je Metamucil verkrijgen. Deze verpakking bevat kant en klare sachets. Bij drogisterijen en natuurvoedingswinkel kun je psylliumvezels krijgen in potjes of busjes (b.v. Colon Clean), je moet dan de benodigde hoeveelheid zelf afmeten in eetlepels. Het gebruik van psylliumvezels betekent niet dat je vezelrijke voedingsmiddelen kunt laten staan, het is geen vervanging voor voeding. Een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon met volkorenproducten, groenten en fruit blijft net zo belangrijk.
Gerelateerde artikelen
Obstipatie (verstopping) verhelpenVerstopping in de darmen, ook wel obstipatie genoemd, is een vervelend probleem. Hoe kun je obstipatie verhelpen? Vezelr…
Wat te doen tegen constipatie? Tips bij verstoppingWat te doen tegen constipatie? Tips bij verstoppingStel je hebt een enorme aandrang om naar de wc te gaan en eens je er bent lukt het maar niet. Je blijft met een opgeblaz…
De geneeskracht van psyllium husk vezelsPsyllium husk vezels zijn de buitenste schilletjes van de zaadjes van de plant die we in het Latijn plantago ovata noeme…
Gezonde voeding en vezels: waarom zijn vezels gezond?Gezonde voeding en vezels: waarom zijn vezels gezond?Waarom zijn vezels goed voor de gezondheid? Dat is een vraag die heelwat mensen stellen die bezig zijn met gezonde voedi…
Huismiddeltjes tegen constipatie (verstopping)Huismiddeltjes tegen constipatie (verstopping)Constipatie, ook wel verstopping genoemd, is een vervelende aandoening waarbij men wel aandrang heeft maar de ontlasting…

Reageer op het artikel "De gezonde eigenschappen van psylliumvezels"

Reacties

M. Hekman-Oving, 15-07-2019 10:29 #11
Welke hoeveelheid moet je nemen per glas of per dag?

Petra Herijgers, 13-05-2017 08:05 #10
Ik heb de psylliumvezels van het kruitvat 2,99 en ik neem ze in de ochtend en voor het avond eten en ik ben diabetes type 2 en ik heb er baat bij (wil niet zeggen dat iedereen dat heeft). Misschien een tip.

De Kerpel Marleen, 22-04-2017 14:33 #9
Kan je van psyllium brood bakken?

Loes, 06-08-2016 16:15 #8
Wat ik nergens lees - óók niet op een pot colon clean - wanéér je die vezels nuttigt?
Vóór het eten? En hoe lang voor het eten? Of tijdens het eten? Of ruim vóór het eten? Ik zou me voor kunnen stellen dat je n paar uur wacht na het innemen om het zonder andere stoffen door je darmen te laten gaan.

Van Buuren, 06-08-2016 08:05 #7
Ik gebruik nu al een paar jaar dagelijks 3x p.d. colon clean. Mijn ostheopaat wil eigenlijk dat ik er mee stop. Kan het kwaad om dit product dagelijks te nemen? Kan het op den duur je darmen gaan irriteren? Ik heb in het verleden ook metamucil en forlax gebruikt. Daar kreeg ik last van. In metamucil zit aspartaan. Forlax hielp voor geen meter. Wie weet het? Ik heb wel gevoelige darmen, maar zonder colon clean ga ik echt niet naar de wc. Eet verder veel fruit en groenten. Drink ook genoeg.
Annemarie

Sandra, 05-04-2016 21:10 #6
Goedenavond,
Waar kan ik colon clean kopen?

San, 28-09-2015 08:48 #5
Krijg van metamucil (onlangs voorgeschreven tegen diverticulitis) buikpijn en verstopping. Had eerst forlax, dagelijks een zakje, ook tegen hetzelfde door MDL arts voorgeschreven. Dat ging goed. Kan ik het samen gebruiken of elk om de dag?

Marry Breur, 21-01-2014 14:24 #4
Heb jaren last gehad van ernstige diaree, vezels geprobeerd met glas water, maar neem nu zakje iedere morgen in met weinig water, dus direkt opdrinken en dit gaat heel goed, idee van de internist. Wel erge last van borrelen in mijn maag

Elisa, 31-01-2013 14:26 #3
Goed stukje maar ik wil er even aan toevoegen in colon clean zit inuline. Inuline is een stofje wat bij gevoelige darmen voor veel kramp en gas kan zorgen. Geen aanrader voor mensen met een gevoelige darm.

Roos, 09-03-2012 17:53 #2
Colon clean is zeer goed, ik kan eindelijk een uurtje na het eten naar toilet gaan, anders duurde het altijd tot 's anderendaags 's avonds en had ik een opgezette buik met krampen door luie darmen, hoewel ik wel genoeg drink, groenten, fruit en vezels eet.

G. Nuisker, 20-11-2010 16:12 #1
Prachtige verhalen maar wat is psyllium? Is het plantaardig en zo ja van welke plant
Wat is een inuline vezel? Uit fruit? plantaardig? Het klikt goed want ik heb een tarwe allergie. Maar ik ga niet iets innemen als ik niet weet wat het is. Reactie infoteur, 21-11-2010
Psylliumvezels komen van psylliumzaad en inuline van de wortel van bepaalde planten. Ze zijn dus allebei plantaardig, maar niet afkomstg van tarwe.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 07-10-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!