InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van psyllium husk vezels

De geneeskracht van psyllium husk vezels

Psyllium husk vezels zijn de buitenste schilletjes van de zaadjes van de plant die we in het Latijn plantago ovata noemen. Het wordt ook wel verkocht onder de naam psylliumvezels. Van oorsprong komt dit product uit Iran, India en Pakistan. Het is een middel wat de stoelgang bevordert. De zaden worden in hun geheel verkocht maar ook fijn gehakt of tot poeder vermalen in capsulevorm aan de man gebracht.

Inhoud:

Wanneer worden psylliumvezels gebruikt?

De geneeskracht van vezels is algemeen bekend bij voedingsdeskundigen. Psyllium is een vezel uit Iran, Pakistan en India. Gebruik altijd voldoende water in combinatie met psylliumvezels. Een tekort aan water kan zelfs leiden tot een obstructie in de darmen of verstikkingsverschijnselen. Het beste kan psylliumvezels en water tegelijkertijd worden ingenomen.
Psyllium husk vezels worden gebruikt bij:

Psyllium zaad wordt eveneens als middel aangewend om de darmperistaltiek te bevorderen. Het heeft ongeveer dezelfde werking als lijnzaad.

Werking psyllium husk vezel

Er zit een polysacharide in de psyliium husk vezel die tot vijf maal zijn gewicht aan water kan opnemen. Hierdoor neemt het volume van de darminhoud toe en wordt de darmperistaltiek bevorderd. Daardoor vergemakkelijkt de stoelgang. Omdat de psyllium husk vezels veel water opnemen, dien je er veel water bij te drinken anders wordt de ontlasting te hard en kan een verstoppingsprobleem blijven of juist toenemen. In combinatie met water zijn psylliumvezels een smeermiddel zodat de ontlasting sneller zijn weg vindt door de darmen. Psylliumvezels worden dikwijls in een glas water gedaan waarna ze worden opgedronken. Een standaarddosering is twee tot drie theelepeltje per glas water van 250 ml. De zaden kunnen ook in drinkwater worden gedaan. Hiervoor geldt een dosis van 3.5 gram per 250ml water.

Opgeblazen gevoel

Een bijwerking van psyllium kan zijn een vol gevoel op een opgeblazen gevoel. In die gevallen is het verstandig een aantal glazen water te drinken. De kans is namelijk erg groot dat als je je erg vol voelt, de transitie in de darmen niet snel genoeg gaat. Psylliumzaad neemt immers vijf keer zijn eigen gewicht aan water op.

Naamgeving psyllium husk vezel

In de wetenschap gebruikt men Latijnse plantennamen zodat ook sprekers van een andere taal weten over welke plant we het hebben. De Latijnse, wetenschappelijke naam van psyllium vezels is Psyllii testa. In het Nederlands spreken we zowel over psyllium, psyllium husk vezel, vlozaadvezel als psyliumvezel. In het Engels wordt deze vezel eveneens aangeduid als ispaghula en isabgol. In het Duits heet dit supplement Flohsamenschalen.

Psyllium en overgewicht

Psyllium is een enigszins hongerstillend middel omdat de maag sneller gevuld raakt. Het nadeel aan het gebruik van dit soort middelen om af te vallen, is dat er minder voedingsstoffen worden opgenomen. In principe is een zwaarlijvigheid, overgewicht of obesitas slecht met een dieet op te lossen; alleen een permanente verandering in het voedselpatroon staat garant voor een lichaamsgewicht dat voldoet aan de BMI-index (de Body Mass Index), hoewel deze index ook niet heilig is aangezien iedereen weer een andere lichaamsbouw heeft. Middelen als psyllium en lijnzaad kunnen slechts tijdelijk werken om minder te eten. Men zal al snel moeten overschakelen op een voedingspatroon zonder witmeelproducten, suiker en transvetten. Daarnaast is het eten van meer groenten gewenst als men zich wil richten op gewichtsverlies.

Psyllium bij aambeien

Psyllium wordt bij aambeien gebruikt omdat het de ontlasting verzacht en versoepelt. In het geval van aambeien kan een harde ontlasting pijnlijk worden en de aambeien doen openscheuren waardoor ze gaan bloeden. Bovendien is één van de manieren waarop aambeien ontstaan het te hard moeten persen of te lang op de W.C. zitten. Als de ontlasting meer soepeltjes verloopt, is er geringere kans op het ontstaan van aambeien.

Psyllium en diarree

Psylliumvezels werken zowel bij diarree als bij verstopping. Dat lijkt met elkaar in tegenspraak aangezien het eerst het gevolg is van extreem dikke ontlasting en we van het tweede spreken als er sprake is van extreem dunne ontlasting. Maar de vezels van psyllium kunnen water opnemen. De ontlasting krijgt daardoor meer structuur. Overigens is dit gebruik alleen aan te raden als de diarree lang duur. Soms is een diarree gewoon nodig omdat het lichaam dit ziet als snelle methode om de darmen te ontdoen van ziektekiemen. Als je aan het eind van de tweede dag nog steeds diarree hebt, zijn psylliumvezels een prima middel om dat tegen te gaan.

Ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn is een vervelende ziekte met vele lichamelijke gevolgen. Het begint als een ontsteking in de darmen. Een ontsteking aan de dikke darm kan op verschillende manieren ontstaan. Er is allerlei ontstekingsbevorende voeding zoals wit meel, suiker en transvet. Een andere ontsteking kan ontstaan doordat er uitstulpingen in de darmen ontstaan. Hierin kan ontlasting blijven hangen. Als het te lang blijft hangen ontstaat er een ontsteking. Deze ontsteking heeft onder andere tot gevolg dat stoffen die het lichaam normaal gesproken niet zou opnemen ineens wel worden opgenomen. De ontsteking zorgt er namelijk voor dat het darmslijmvlies wordt aangetast. Je kunt allerlei stoffen uit gewone gezonde producten opnemen die gevaar met zich meebrengen, zoals bijvoorbeeld cxasomorfinen uit melkproducten, glutenmorfinen uit tarweproducten of atropine uit nachtschadegroenten. Deze stoffen kunnen elders in het lichaam voor problemen zoals ontstekingen zorgen. Daarom is het van belang dat een darmontsteking wordt voorkomen en goeds wordt behandeld, het liefst niet met te veel medicijnen daar die ook de werking van het spijsverteringsstelsel negatief beïnvloeden. Veel medicijnen kunnen de slijmvliezen van maag en darmen beschadigen of de werking van de lever verzwakken en dat is nu net waar je niet op zit te wachten als je een dikkedarmontsteking hebt of hebt gehad.

Verschillende vormen

De volgende merken bevatten psyliium vezels: Metamucil, Colon Cleanse, Serutan, Bonvit en Effersyllium. De actieve, werkzame bestanddelen zijn slijmstoffen. In plaats van deze producten kun je de lossen hulsels van zaden kopen. De goedkoopste manier om psyllium te gebruiken is het gebruik van de hele zaden.

Psyllium als toevoeging aan brood en cake

Psyllium huskvezels worden gebruikt in glutenvrije bakproducten om het brood en de cake minder kruimelig te maken. Psyllium bindt deeg aan zich. Het voordeel aan het gebruik van dit bakproduct is dat het gelijk medicinale werkzaamheid heeft voor mensen met een glutenintolerantie.

Medicijnen en psyliium

Wie een antidiareemiddel als loperamide gebruikt kan dit niet combineren met psyllium husk vezels. Het is of het ene of het andere middel. Wanneer psylliumvezels worden ingenomen heeft het even geen zin om medicijnen in te nemen. Het darmvolume wordt immers vergroot en de medicijnen zouden onverrichterzake het lichaam weer verlaten. Daarom moet je twee uur wachten met medicijninname na het gebruik van psyllium.
Gerelateerde artikelen
Vlozaad voor je darmfloraVlozaad of psylliumzaad is niets anders dan het zaad van een weegbreesoort Plantago ovata, deze eenjarige plant is inhee…
De geneeskracht van vlozaad of psylliumDe geneeskracht van vlozaad of psylliumVlozaad is inheems in het westelijk Middellandse Zeegebied en Noord Afrika. Het plantje wordt ongeveer 50 centimeter hoo…
Vezelrijk voedsel: vezelrijke voeding voor goede stoelgangVezelrijk voedsel: vezelrijke voeding voor goede stoelgangVezelrijk voedsel voor een goede stoelgang! Voedingsvezels zijn onverteerbare bestanddelen in plantaardige producten, zo…
De gezonde eigenschappen van psylliumvezelsDe gezonde eigenschappen van psylliumvezelsVezels zijn goed voor je gezondheid, vooral voor je darmen. Het eten van extra vezels bevordert de spijsvertering en gaa…
Prikkelbare darm syndroom (PDS) behandeling: dieet, voedingPrikkelbare darm syndroom (PDS) behandeling: dieet, voedingPrikkelbare darm syndroom dieet, voeding en voedingstips. Veel mensen met het prikkelbare darm syndroom (PDS) ervaren da…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Psyllium
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Psyllium_seed_husks
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Flohsamenschalen
  • http://www.pharmawiki.ch/wiki/index.php?wiki=Flohsamen
  • Foto psyllium husk: http://docakilah.wordpress.com/2011/06/03/the-health-benefits-of-psyllium-husk/
  • Foto plantago ovata en zak met psyllium: http://plantsflorida.blogspot.nl/2009/02/what-is-psyllium-fiber.html
  • Aambeien:http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Aambeien.aspx?mId=10701&rId=29

Reageer op het artikel "De geneeskracht van psyllium husk vezels"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 31-05-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!