InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van zwarte netel of perilla frutescens

De geneeskracht van zwarte netel of perilla frutescens

De geneeskracht van zwarte netel of perilla frutescens In Europa komt de plant steeds voor als sierplant maar in Zuidoost Azië is de zwarte netel al eeuwenlang een belangrijke geneesplant. Het is een eenjarige plant die anderhalve meter hoog kan worden. Om hem te vermeerderen kun je hem zeer makkelijk stekken. Je stopt een afgebroken in een fles en hij schiet binnen enkele dagen wortel.

Inhoud:

Perillabladeren door het eten

Hij lijkt op de vertrouwde brandnetel maar dan met diepplaarse bladeren met groenige vlekken. Jonge bladeren zijn zo groengrauw als de kleur van een erwtje. De bladeren smaken naar een mengeling van citrus, kaneel en koriander. Perillazaad bevat meer omega3 vetzuren dan lijnzaad. In de Aziatische keuken worden de bladeren, zowel de groene als de paarse, gebruikt in de keuken. Vers blad en in zuur ingemaakt blad geven extra smaak aan tofu. In veel vis, vlees en schaaldieren schuilen veel gifstoffen. Deze giffen worden iets minder als je de diertjes een tijdje in perillabladeren inpakt. Het paarse blad wordt eveneens gebruikt als kleurgever. Gember en ingemaakte vruchten worden ermee gekleurd. De zaden en zaadolie van perilla worden veelvuldig in de Aziatische keuken gebruikt. Een extra toepassingsvorm is dat er perillartine uit het zwarte netelblad wordt gewonnen, een stof die 2000 keer zo zoet is als suiker en 8 keer zo zoet als chemische gemaakte saccharine. Vooral in Japan wordt dit als zoetstof gegeten.

Veldje perilla frutescens of zwarte netel / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Veldje perilla frutescens of zwarte netel / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Het hoge aantal geneestoepassingen van perilla

Als je alle medicinale werkingen in ogenschouw neemt kom je snel tot de conclusie dat perilla eenvoudigweg een wondermiddel is dat zijn weerga niet kent. Het geneest zoveel ziekten, dat als je aan iets lijdt, je bijna met je ogen dicht naar de perilla-oliefles kunt grijpen om er een slok uit te nemen zodat je even later gezond als een vis je ding kunt doen. De werkelijkheid is natuurlijk anders. Perilla als medicijn gebruiken doe je in overleg met een fytotherapeut.

Perilla tegen allergie

Perilla werkt ontstekingswerend en allergieverdrijvend. Het is een sterke antioxidant waardoor het gehele immuunsysteem verbetert. Het lichaam is hierdoor beter in staat een allergie te genezen. Symptomen van rhinoconjunctivitis, huisstofmijtallergie en hooikoorts verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer je regelmatig perilla-olie of anderszins verpakte natuurlijke medicijnen op basis van perilla inneemt. Daarnaast werkt perilla-olie goed tegen constitutioneel eczeem, contacteczeem, voedingsallergie en netelroos. Perilla verbetert de longfuncties door de aanwezigheid van het omega3-vetzuur ALA waaruit zich in het lichaam EPA en DHA vormen waardoor prostagladines in het lichaam gecreëerd worden. Bij allergische reacties spelen leukotriënen een belangrijke rol en perilla weet deze effectief uit te schakelen. Ook astma is een indicatie waarbij fytotherapeuten perilla-olie voorschrijven.

Bloeiende zwarte netel / Bron: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloeiende zwarte netel / Bron: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Perillaolie tegen hart- en vaatziekten

Perilla vermindert de vorming van PAF, bloedplaatjes waardoor aderverkalking wordt tegen gegaan. Hierdoor wordt het risico op trombose, infarct of een beroerte bijzonder verkleind. Het vermindert hartritmestoornissen in het algemeen en voorkomt een hartstilstand. Er is aldus een scala van hart- en vaatziekten waartegen perilla zowel preventief als genezend optreedt. De belangrijkste geneeseigenschap is waarschijnlijk dat vaatontstekingen minder snel ontstaan. Dit komt onder meer omdat perilla de productie van leukotriënen vermindert.

Perilla tegen depressiviteit

Naast zijn wetenschappelijk bewezen werkingen tegen vele lichamelijke kwalen is perilla zeer goed voor het brein en geneest het verschillende ziekten die met de hersens te maken hebben. De omega3-vetzuren in perilla-olie verbeteren de werking van de celmembramen in die zin dat de prikkelgeleiding verbeterd wordt, het aantal synapsen verhoogd wordt en neurotransmitters ter hoogte van de synapsen worden vrijgesteld. Het werkt hierdoor goed tegen depressiviteit, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, verminderd geheugen- en concentratievermogen, verminderde leercapaciteit en ADHD.

Perilla in het tegenlicht / Bron: Henry Heatly, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Perilla in het tegenlicht / Bron: Henry Heatly, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Perilla tegen kanker

In het algemeen zijn voedingsmiddelen nooit bij mensen getest op hun werkzaamheid tegen kanker. Dat komt omdat wetenschappers mensen per sé willen bestralen en van chemokuur voorzien. In dierproeven wordt keer op keer aangetoond dat voeding uitstekende genezende en preventieve eigenschappen heeft tegen kanker. Daarnaast is in vitro, een vorm van wetenschappelijke onderzoeksmethode, aangetoond dat perilla-olie kankertumors doet verdwijnen. Perilla-olie werkt beter tegen borst, nier en darmtumors dan andere soorten olie zoals soja-olie en saffloerolie.

Verlaagt bloedsuikerspiegel

Perillaolie is goed voor mensen met diabetes mellitus die lijden aan hypglykemie, een verlaagde bloedsuikerspiegel. De insulineresistensie wordt eveneens verminderd door olie van dit wonderlijke plantje.

Perillaolie tegen auto-immuunziekten

Perillaolie wordt onder andere voorgeschreven tegen de volgende auto-immuunzierkten: reumatoïde artritis, ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, lupus erythematodus, verzwakte weerstand, verkoudheid en luchtwegeninfecties zoals bronchitis. De ontstekingswerende en immuniteitverhogende werkingen zijn daar verantwoordelijk voor.

De brede geneeskracht van perillabladeren

Perillabladeren, die in de Aziatische keuken alom worden gebruikt hebben enkele belangwekkende medische eigenschappen. Zo worden maagkrampen misselijkheid en zwangerschapsmisselijkheid tegen gegaan door het eten van perillablad of het drinken van perillabladthee. Voor zwangere vrouwen is het goed om te weten dat een dreigende miskraam afgewend kan worden met perilla frutescens, zoals de plant in het Latijn heet. Het is een braakstillend middel. Dat komt vooral door de triterpeenzuren en rozemarijnzuur die in het blad zit. Deze middelen hebben beide een ontstekingsremmende werking en rozemarijnzuur is bovendien een sterke antioxidant. Nog een ziekte waartegen het blad werkt is jicht. Dat komt omdat perillabladeren de aanmaak van urinezuur vermindert.

Veiligheid perilla frutescens

Het zaad en de olie zijn veilig om te gebruiken. De bladeren moeten met mate gebruikt worden, zoals het goed is om te variéren met groente. Extracten van het blad dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. En huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van perilla frutescens zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt veel gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Plantaardige medicijnen tegen depressiePlantaardige medicijnen tegen depressieVoedsel en depressie hebben een duidelijke wetenschappelijke relatie. Het blijkt dat het eten van omega3 vetten erg goed…
Wat is insuline?Wat is insuline?Insuline is een hormoon wordt aangemaakt door de alvleesklier. Het helpt lichaamscellen energie in de vorm van glucose o…
Umeshiso Maki – Japanse Sushi met Umeboshi en ShisoSushi’s zijn heel geliefd in Japan, maar niet alleen in het land van de rijzende zon. Ook in het Westen kent men inmidde…
Alzheimer heeft niets met amyloïde te makenAlzheimer heeft niets met amyloïde te makenEr wordt in de geneeskundige wereld veel onderzoek gedaan. Soms zitten daar prima onderzoeken tussen maar het meeste is…
Snacks van zaadjes en pitjesSnacks van zaadjes en pitjesSnacks van zaadjes en pitjes en de gunstige effecten van consumptie. In elke kleine zaadkorrel schuilt een wonder: alles…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van zwarte netel of perilla frutescens"

Reactie

Paula Lauret, 30-06-2016 23:14 #1
Kunt u mij vertellen of dit ook voor mensen met glutenintolerantie te gebruiken is? Reactie infoteur, 07-09-2016
Ja dat is geen probleem.

Overigens zijn er geen wetenschappers die anno 2016 zeggen dat glutenintolerantie daadwerkelijk bestaat; m.a.w.: het is niet aangetoond dat de intolerantie door gluten wordt veroorzaakt. Er is namelijk een groot aantal andere oorzaken van intoleranties genaamd bio-aminen. Deze zitten vooral in vlees en zuivel, en in beperkte mate in tarwe. Lees bijvoorbeeld dit artikel: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/137530-kaas-een-potentieel-gevaar.html

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneesplanten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!