InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van smalbladige weegbree

De geneeskracht van smalbladige weegbree

De geneeskracht van smalbladige weegbree Smalbladige weegbree groeit overal in Nederland in het wild; het schiet zelfs op in de stad tussen de stoeptegels. Smalbladige weegbree is een zeer gezond kruid dat onder andere door de farmaceutische industrie wordt gebruikt voor het maken van medicijnen. In Kurdistan zijn bewijzen gevonden dat men het 12.000 jaar geleden gebruikte als voedselbron. Weegbree groeit vaak in de buurt van brandnetel en kinderen in Nederland vertellen elkaar dat wanneer je door een brandnetel gestoken bent je dit moet inwrijven met weegbree zodat de prik na een minuutje weer weg is.
Botanische tekening smalbladige weegbree / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening smalbladige weegbree / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Volksnamen smalbladige weegbree

Smalbladige weegbree heeft een hele lijst aan volksnamen die wijzen op de gebruikstoepassingen. Het wordt weversblad, konijnenblad, ezelsoren, hazenoren, varkensoren, lamstong, hondstong, hoestkruid, wondkruid, jeukkruid, insectenkruid, allergiekruid, zwerenkruid, soldatenkruid, blarenkruid, geneesblad en zenuwkruid genoemd. De dierennamen aan het begin van deze reeks duiden erop dat deze weegbreesoort als diervoeder werd gebruikt. Ook mensen kunnen weegbree als groente prima eten.

Het medicinaal gebruik van weegbree in de geschiedenis

Volgens Plinius en Galenus, die tot de antieke Romeinen behoren, werd aan het begin van de jaartelling weegbree vooral gebruikt tegen insectenbeten en slecht genzende wonden. Steken van wespen, bijen en schorpioenen werden behandeld met het sap of het gekneusde blad. Hildegard van Bingen, die in de 12e eeuw leefde, beval weegbree aan bij beten van giftige spinnen en insecten. Opgezette klieren konden volgens haar eveneens behandeld worden met weegbree. Paracelsus uit de 16e eeuw wees erop dat de sterke nerven in weegbree een indicatie zijn dat het goed werkt tegen zenuwziekten. Dat deed zij op grond van de signatuurleer; de leer die zegt dat het uiterlijk van een plant iets vertelt over de medicinale werkzaamheid. Rembert Dodoens, een baanbrekende kruidenwetenschapper uit de 16e eeuw schreef op in een boek dat slechthelende wonden en zweren baat hebben bij weegbree. Hij beval het sap aan bij oorpijn en vermoeide ogen. Verder was het volgens Dodoens het kauwen op de wortel goed tegen tandpijn en nier- en leverproblemen.

Jonge bladen en zaden

Veel van de medicinale werkingen die artsen in de loop van de geschiedenis hebben geconstateerd zijn wetenschappelijk bevestigd. Vooral de jonge bladeren en de zaden worden gebruikt als geneesmiddel, of gewoon om te gebruiken in de keuken. De zaadjes van weegbree kun je gebruiken in plaats van lijnzaad en ze hebben net als dit zaad een
Bladeren smalbladige weegbree / Bron: Frank Vincentz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bladeren smalbladige weegbree / Bron: Frank Vincentz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
laxerende werking. De wortel wordt zelden gebruikt.

Noord Amerikaanse Indianen gebruiken het zaad van weegbree om er meel van te maken.

Weegbree goed voor de luchtwegen

Chronische bronchitis, droge, nerveuze hoest en verkoudheden worden tegen gegaan met weegbree. Deze plant werkt verzachtend en vermindert de neiging om te hoesten. Daarnaast doodt het ziekmakende bacteriën of remt de ontwikkeling van ziektekiemen sterk af. Het werkt ontstekingswerend en als anti-allergisch middel op de luchtwegen. Longen herstellen sneller na een ziekte door het innemen van weegbree. Allergische bronchitis, astma, bijholte-ontsteking, strottenhoofdontsteking, amandelontsteking, keelpijn, middenoorontsteking, hooikoorts en chronische neusverkoudheden zijn allemaal indicaties waartegen weegbree uitkomst biedt.

Gorgelen met weegbree

Behalven het innemen van medicijnen kun je gorgelen met koud weegbree-aftreksel of lauwe weegbreethee om strottenhoofdontsteking, keelontsteking, amandelontsteking, stomatitis(mondslijmvliesontsteking), gingivitis(tandvleesontsteking) en middenoorontsteking tegen te gaan.

Tijdens de oorlog aten mensen uit nood weegbree als er te weinig voedsel was.

Weegbreebloem van bovenaf gezien / Bron: Frank Vincentz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Weegbreebloem van bovenaf gezien / Bron: Frank Vincentz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Weegbreezaad tegen constipatie

Het zaad van de smalbladige weegbree werkt laxerend doordat de slijmstoffen kunnen opzwellen waardoor de darmperistaltiek wordt bevorderd. Vlozaad, familie van de smalbladige weegbree wordt vaker gebruikt om constipatie te verhelpen. Een andere werkzaamheid van weegbreezaad is dat het aambeien tegen gaat.

Uitwendig gebruik van smalbladige weegbree

Weegbreebladeren kunnen uitwendig worden toegepast tegen insectenbeten, schaafwonden, bloedende wonden, slecht genezende wonden en zweren. Het is bloedstelpend omdat er zink en silicium in zit. Het werkt daarnaast ontstekingswerend en anti-bacterieel. Ook gaat het de werking van histamine tegen en is het aldus jeukwerend. Bovendien is het schimmelwerend. Hierdoor houdt weegbree de wond schoon zodat hij sneller en zonder complicaties heelt. Weeegbree kun je goed gebruiken tegen jeukende huidaandoeningen zoals eczeem, dauwworm, acné, puistjes, allergische huidaandoeningen, psoriasis en dermatitis.

Consulteer een fytotherapeut

Extracten van het blad en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van smalbladige weegbree zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt veel gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf een hoestdrank maken, 10 receptenZelf een hoestdrank maken, 10 receptenJe kunt zelf relatief eenvoudig een hoestdrank maken. Hier staan negen simpele recepten voor een hoestdrank beschreven.…
De geneeskracht van grote weegbreeDe geneeskracht van grote weegbreeWeegbree is een plant die in Nederland en België overal in het wild voorkomt. Van oorsprong groeit de plant in heel Euro…
10 onbekende groentesoortenEr zijn veel meer groenten dan op de groenteafdeling van een supermarkt. Biologische winkels, markten en vooral moestuin…
De weegbree als medicinale groenteDe weegbree als medicinale groenteDe weegbree groeit overal, langs de waterkant, in het veld, tussen stoeptegels middenin de stad en in elk park in Nederl…
Plantaardige antibioticaAntibiotica komt in ons eten voor. Ui, knoflook en honing zijn bekende middelen waar antibiotica in zit. Natuurlijke ant…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van smalbladige weegbree"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!