InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van de volle tarwekorrel

De geneeskracht van de volle tarwekorrel

De geneeskracht van de volle tarwekorrel De volle tarwekorrel heeft geneeskrachtige eigenschappen. Je zou ook kunnen zeggen dat wit meel ziekmakende eigenschappen heeft. De laatste wetenschappelijk inzichten vallen zeer slecht uit voor wit meel en zeer positief voor de volle tarwekorrel. Je kunt de kans op allerlei ziekten enorm verkleinen door te stoppen met wit brood en te beginnen met volkoren, biologisch brood.
Tarwestengel / Bron: Kurt Stueber, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Tarwestengel / Bron: Kurt Stueber, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Tarwe goed tegen obesitas

De Harvard Medical School onderzocht 74.000 vrouwen over een periode van 12 jaar. Uit dit onderzoek blijkt dat vrouwen die hele granen eten 49% meer kans hebben om op gewicht te blijven dan vrouwen die witmeelproducten eten. Wit meel is ontdaan van alle vitaminen van het B-complex. Er zit geen calcium, fosfor, koper, zink, ijzer en vezels meer in. Deze stoffen zijn allemaal nodig om ontstekingen tegen te gaan en het eten beter te doen verteren.

Graan / Bron: David Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Graan / Bron: David Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Graan goed tegen diabetes

Diabetes wordt grotendeels veroorzaakt door het eten van teveel geraffineerde suiker, witte pasta, witte rijst en wit brood. Zelfs bruin supermarktbrood is mede-oorzaak omdat dit slechts bruingekleurd wit brood is. Wat wel helpt tegen diabetes is het eten van volkoren producten. Uit de Framingham offspring studie blijkt dat mensen die veel volkoren producten eten een lagere insulineresistentie hebben. De symptomen van een metabool syndroom, of stofwisselingssyndroom, wat een combinatie is van verhoogde bloeddruk, obesitas en suikerziekte, worden aanmerkelijk verkleind naarmate men meer volkoren producten eet. De meeste volkoren pastaproducten zoals spaghetti, macaroni en fusili is gemaakt van tarwe. Het is niet zo dat mensen met een metabool syndroom te veel zouden eten en te weing zouden bewegen; dat is te simpel gesteld. Mensen moeten echter wel de goede dingen eten. Veel bewegen kan juist leiden tot veel honger. Witmeelproducten eten kan tot een scala aan ziektesymptomen leiden.

Tarwe tegen chronische ontsteking

In de volle tarwekorrel zitten allerlei voedingsstoffen die ons beschermen tegen chronische ontstekingen op celniveau. Dit soort ontstekingen kunnen leiden tot een veelheid aan ziekten waaronder Alzheimer, osteoporose, hart- en vaatziekten, diabetes en verminderde cognitieve functies. Vooral choline en betaïne in tarwe zorgt voor deze preventieve functies. Behalve graanproducten zit choline en betaïne veel in eigeel, spinazie en bietjes.

Tarwemeel / Bron: Ranveig, Wikimedia Commons (Publiek domein)Tarwemeel / Bron: Ranveig, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Lignanen in de volle tarwekorrel

Lignanen in de tarwekorrel hebben goede eigenschappen voor de ingewanden. Het eten wordt beter verteerd en voedingsstoffen effectiever opgenomen. Lignanen werken als een zwak oestrogeen, een bio-identiek hormoon. Daardoor is het voor vrouwen in de postmenopauzale tijd goed om granen te eten, want het verkleint de kans op borstkanker. Ook verkleinen volle granen zoals de hele tarwekorrel de kans op darmkanker.

Zuurdesembrood

Zuurdesembrood is een stevig brood met een licht zurige, frisse smaak. In Duitsland doet men er graag karwij doorheen. Het blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat zuurdesembrood extra goed is. De opname uit de tarwekorrel van ijzer, zink en koper is veel hoger als men zuurdesembrood eet. Een onderzoek met zuurdesembrood wees zelfs uit dat mensen met coeliakie, die een glutenvrij dieet volgen, wel tegen zuurdesembrood konden als het zuurdesem iets langer was gefermenteerd.

Tarwe / Bron: Dako99, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Tarwe / Bron: Dako99, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Is heel graan echt goed?

De hele graan heeft even in een kwaad daglicht gestaan omdat het zogenaamd een dikmaker zou zijn maar er is geen wetenschappelijk bewijs gevonden dat concludeert dat hele granen ongezond zijn. Het is wel zo dat veel brood wat onder de noemer volkorenbrood wordt verkocht in feite gekleurd wit brood is. Er zitten caramel-kleurstoffen in dit bruine supermarktbrood. Daarom is het aan te raden om bruin brood altijd te halen bij een biologische bakkerij of biologische supermarkt.

Genetisch gemanipuleerd graan

Een zorgelijke ontwikkeling is het eten van genetisch gemanipuleerd graan. Grote bedrijven willen blijkbaar erg graag dat de mensheid voortaan genetisch gemanipuleerd voer gaan eten. Voor het bedrijf heeft dat als voordeel dat een graansoort immuun kan worden gemaakt tegen een bepaalde ziekte. Maar zo gaat het in de praktijk niet. Een graansoort wordt door genetische manipulatie afhankelijk gemaakt van een bepaald groeimiddel zodat de fabrikant meer omzet heeft. De boer moet immers een speciaal groeimiddel kopen als hij het genetisch gemanipuleerd graan wilt laten groeien. Er wordt helemaal niet nagedacht over de gezondheid van de mens, totdat er wetenschappelijke statistische experimenten moeten worden gedaan. Deze experimenten worden vervolgens door de fabrikanten zelf uitgevoerd en niet door onafhankelijke onderzoekers. Op het gebied van genetische manipulatie blijkt steeds weer dat onafhankelijk onderzoek allerlei gevaren ontdekt die door fabrikanten van gesponsord onderzoek worden ontkend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is speltbrood uit de supermarkt wel zo gezond?Speltbrood is een gezondheidshype en supermarkten zoals de Albert Heijn, de Jumbo en de Plus gaan daar bewust op in. Het…
Waarom volkoren pasta beter is dan witte pastaWaarom volkoren pasta beter is dan witte pastaIedereen weet: bruin brood is gezonder dan wit brood. Wat niet veel mensen weten, is dat ditzelfde geldt voor pastaprodu…
De geneeskracht van bruin broodDe geneeskracht van bruin broodBruin brood behoort de volle tarwekorrel als basis te hebben. Wanneer er kleurstoffen in bruin brood zitten dan eet je e…
Welke soorten brood bestaan er allemaal?Welke soorten brood bestaan er allemaal?Er bestaan een hoop verschillende broodsoorten. Deze broodsoorten hebben meestal hun eigen ingrediënten en bereidingswij…
Speltbrood: een gezond alternatief voor wit en bruin broodSpeltbrood: een gezond alternatief voor wit en bruin broodIs speltbrood gezond? Het wordt steeds duidelijker vanuit verschillende diëten zoals het Dr Atikins dieet en de revoluti…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zandland, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=66
  • http://gmwatch.org/latest-listing/51-2012/14181-gm-wheat-health-dangers-full-details
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Kurt Stueber, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: David Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Ranveig, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 4: Dako99, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van de volle tarwekorrel"

Reacties

Nash, 09-11-2015 09:46 #2
Alexis, Dit is informatie uit 2012. Er is nu andere informatie over tarwe en dierlijke vetten. Ik eet weer heerlijke roomboter. Tarwe heb ik verminderd met 80% en gewrichtspijnen aan mijn vingers is weg. Lees Broodbuik of Grain Brain. Even zelf googlen voor de schrijvers. Het voedingscentrum en deze site hebben een andere waarheid. Lekker zelf uitzoeken en testen. Reactie infoteur, 11-02-2016
Er is een probleem met tarwe voor sommige mensen. Dat zit hem waarschijnlijk in de biogene aminen of bioaminen. Deze stoffen zitten over het algemeen in vleesproducten en zuivel maar ook in tarwe. Dat probleem heeft overigens niets met gluten te maken. Er is zelfs geen wetenschappelijk bewijs voor de relatie tussen gluten en coeliakie.

Het broodbuik boek vertelt een klein deel van de waarheid. Het gevaar van tarwe zit hem in witmeelproducten, dat zijn alle broden uit de supermarkt, ook hun biologisch brood (in 2016). En het gevaar zit in de bioaminen; maar dat geldt alleen voor mensen met een verminderde werking van de maag- en darmslijmvliezen. Als deze goed werken komen de bioaminen niet het lichaam in. Als de bioaminen wel het lichaam in komen, bijvoorbeeld bij mensen die veel medicijnen gebruiken en daardoor verminderde slijmvlieswerking hebben, kan je allerlei problemen daarvan krijgen.

Maar het gevaar zit niet in tarwe op zich. Er zijn nog steeds bakkers die goed gezond, ecologisch, oud graan tarwebrood verkopen maar je moet ze inderdaad opzoeken.

Lees ook het boek van Jaap HUibers: Ankertjesserie 129: Voedsel
oorzaak van lichamelijke en psychische ontregeling : over biogene aminen in ons dagelijks voedsel

Alexis, 12-10-2015 21:58 #1
Veroorzaken granen zoals tarwe, gerst en rogge nu chronische ontstekingen als je dagelijks volkorenbrood eet? Er wordt op veel voedingssites erg negatief gesproken over volkoren granen en volkorenbrood. En eieren, roomboter en dierlijke vetten worden als uiterst gezond betiteld dat in tegenstelling tot wat officiële instanties beweren. Wie spreekt nu de waarheid? Reactie infoteur, 12-02-2016
De vraag: wie spreekt nu de waarheid? is anno 2016 een beetje complex om te beantwoorden. In voedingsland zijn er vele kampen. Je zou zeggen dat wetenschap ervoor zorgt dat mensen niet kunnen twijfelen aan een waarheid. De waarheid is dat medicinaal voedsel nog maar relatief kort wordt onderzocht. De eerste resultaten zetten alle feiten over voedsel uit de afgelopen 25 jaar op hun kop. Er is verwarring. Mensen beginnen in het wilde dingen te concluderen.

Maar gelukkig houd ik het hoofd koel ;) Voor eieren, roomboter en dierlijke vetten geldt dat er veel bio-aminen in zitten. Dat zijn non-nutriënten. Deze veroorzaken allergieën, vermoeidheid, psychische stoornissen en nog veel meer problemen. Dat is bij therapeuten al jarenlang bekend maar sinds een paar jaar beginnen de eerste wetenschappelijke onderzoeken deze visie te bevestigen. Lees voor meer info dit boekje: Ankertjesserie 129: Voedsel. oorzaak van lichamelijke en psychische ontregeling : over biogene aminen in ons dagelijks voedsel. Auteur: Jaap Huibers

Echter, de bio-aminen zijn alleen slecht voor mensen met verminderde darmslijmvlieswerking. Mensen met coeliakie, voedselintolerantie, voedselallergie en psychische problemen hebben vrijwel onuitgezonderd een verminderde darmslijmvlieswerking waardoor de bio-aminen in het lichaam komen. Het slijmvlies weerhoudt normaal gesproken de bio-aminen hiervan.

Wat tarwe betreft: biologisch tarwe is gezond. Het boek Broodbuik is een hype gebaseerd op pseudowetenschap. Wat is er aan de hand? Al het brood uit de supermarkt, ook zogenaamd biologisch brood en bruin brood, is eigenlijk wit brood. Er zit niets anders dan wit meel in. En wit meel is als je het 30 jaar lang eet een langzaam vergif. Maar volkoren meel niet! Door het eten van enorme hoeveelheden graan is de mensheid groot geworden en heeft het zich ontwikkeld tot de beschaving van nu, hoewel verre van ideaal, is het toch een samenleving geworden. Ons voedsel is de laatste 100 jaar compleet veranderd, niet alleen brood. Er zijn nog veel meer slechtere voedingsmiddelen als brood zoals: suiker, frisdrank, alcohol, tabak, glucose-fructosestroop, E-nummers, transvetten, supermarktoliën, koekjes, cakes, snoep, chips, borrelnootjes, frituurproducten, tahoe, en noem maar op. Als ik een boek zou schrijven met als titel: frisdrankbuik zouden ook miljoenen mensen het lezen maar dat boek zou dan ook maar 5% van de werkelijkheid vertellen, net zoals dat Broodbuik boek. Dus: supermakrtbrood: nee! Biologisch volkorenbrood en zelf gemaakt volkorenbrood: Ja! Afwisselen met gerst, rogge maar ook haver en boekweit gebeurt veel te weinig! Waarom zou je maar één graansoort eten?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 14-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!