InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van groene thee

De geneeskracht van groene thee

Volgens een Chinese legende bracht keizer Shen Nung ongeveer 3000 jaar voor Christus een pan met water aan de kook. De wind deed een blaadje van de bomen vallen waarna het dwarrelde in de kokende pan water. Het water begon een aangename geur te verspreiden. Zo ontdekte de keizer thee. Van groene thee is inmiddels een hele waslijst aan geneeskrachtige werkingen bekend. Wie gezond wil blijven kan zichzelf een plezier doen door 2 a 3 koppen groene thee per dag te drinken. We mogen de Chinese keizer erg dankbaar zijn voor het ontdekken van deze heerlijke en gezonde drank.

Inhoud:

Het begin van thee als geneeskruid

Twee millennia na de ontdekking van groene thee werd deze drank voor het eerst beschreven in Chinese boeken als geneeskruid. Chinese artsen was het opgevallen dat theedrinkers scherper en waakzamer zijn. Het verhoogt het concentratievermogen. Thee werd in China niet alleen om medicinale redenen gedronken. Het was vooral een genotsmiddel. Toen de Europese zeevaarders in de 16e en 17e eeuw contact met China maakten werd er veel thee naar Europa gebracht. Vooral de Nederlanders en de Engelsen zijn begonnen met theeplantages in tropische landen zoals Sri Lanka of Ceylon. Thee werd in het Britse rijk een nationale drank.

Jonge groene theebladeren / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Jonge groene theebladeren / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Thee tegen kanker

Vanaf 1980 werden er wetenschappelijke onderzoeken gedaan in het westen naar de geneeskracht van groene thee. Epidemologische onderzoekers was het opgevallen dat landen waar veel groene thee gedronken wordt minder te kampen hadden met kanker. Met name maag-, darm-, alvleesklier en slokdarmkanker komt minder vaak voor onder groene theedrinkers. Deze volksonderzoeken op basis van statistiek waren een belangrijke aanleiding om de geneeskracht van thee nader in oogschouw te nemen.

Fytonutriënten in groene thee

Er zitten 27 verschillende mineralen in groene thee en diverse looizuren in de vorm van polyfenolen waaronder: tanninen, flavonolen, proanthocyadinen, epigallocatechine, galoocatechine, quercetine, kaemferol en myricetine. Daarnaast bevat groene thee theobromine, theofylline en caffeïne welke ook theïne wordt genoemd. Verder bevat groene thee aardig wat vitaminen, onder andere vele vitaminen uit het B-complex en vitamine C, E en K. Voorts bevat het de etherische olie geraniol, syringinezuur, een paar aminozuren, proteïnen en chlorofyl.

Groene theeplantage in Japan / Bron: Barryvalder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Groene theeplantage in Japan / Bron: Barryvalder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Antioxidanten in groene thee

Thee bevat antioxidanten in grote hoeveelheden. Antioxidanten vangen vrije radicalen zoals zuurstof, superoxide, lipide hydroperoxiden stikstofmonoxide en peroxinitriet. Antioxidanten zijn belangrijk voor de vorming van antoxidante enzymen. Hierdoor is groene thee goed tegen een scala aan ziekten. De lijst van ziekten waartegen groene thee helpt is schier oneindig.

Groene thee tegen ouderdomsverschijnselen

Groene thee is een belangrijk preventiemiddel tegen vroegtijdige ouderdomsverschijnselem zoals de rimpelvorming en veroudering van de huid. Groene thee doet maculadegeneratie voorkomen. Daarmee voorkomt het vermindering van het gezichtsvermogen. Verder verlaagt groene thee het bloedsuikergehalte waardoor het een preventief middel is tegen ouderdomsdiabetes. Ziekten zoals Parkinson en Alzheimer, die bij ouderen meer voorkomen, worden ook tegen gegaan door het drinken van groene thee.

Thee tegen radioactieve straling

Thee beschermt tegen radioactieve straling en dus ook tegen röntgenstraling. Groene thee bevordert het herstel van iemand die een bestraling heeft ondergaan. Groene thee is daarom een prima middel om aan te sterken tijdens en na een bestraling om kanker te bestrijden. Radioactieve straling zorgt voor veel carcinogene (kankerverwekkende) stoffen in het lichaam. Dat is de reden dat een bestraling tegen kanker niet zelden mislukt of zelfs een averechts effect heeft. Groene thee bevat zoveel antioxidanten dat het carcinogene stoffen uitschakelt. Groene thee heeft ook antimugene eigenschappen waardoor schade aan het DNA, wat een veroorzaker van kanker is, wordt tegen gegaan.

gedroogde groene thee / Bron: Stefan Kühn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)gedroogde groene thee / Bron: Stefan Kühn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Groene thee werkt tegen hart- en vaatziekten

Wetenschappelijk onderzoek impliceert dat het drinken van drie koppen groene thee per dag de kans op een hartinfarct met 50% vermindert. Verse thee van de theestruik verlaagt de kans op atherosclerose en trombose. De polyfenolen in groene thee verminderen de aanslag van geoxideerd cholesterol op de wanden van de bloedvaten. Daardoor wordt de kans op het krijgen van hartkrampen of angina pectoris ook kleiner. Groene thee wordt in de fytotherapie ingezet bij een lage bloeddruk. Deze goed smakende thee werkt preventief tegen hart- en vaatziekten in het algemeen.

Groene thee en de hersenen

De Chinese artsen zeiden het al: groene theedrinkers zijn alerter. Dat wordt bevestigd door de moderne wetenschap. Deze hete drank vermindert zowel de lichamelijke of geestelijke vermoeidheid. Psychosociale spanningen worden minder en de hersenactiviteit wordt op een gezonde manier vergroot.

Groene thee goed voor de ingewanden

Groene thee stimuleert de organen die een rol spelen bij de spijsvertering. Het gaat onder andere diarree tegen. Om diarree tegen te gaan is het raadzaam extra sterke groene thee te zetten omdat daar meer looistoffen in zitten. Om het extra sterk te maken kun je de thee 20 minuten laten trekken. De licht bittere smaak moet op de koop toe worden genomen. Een andere ziekte die tegen wordt gegaan is gastro-entiritis. Verder werkt het goed tegen indigestie, dysenterie, cholera, tyfus, voedselvergiftiging en schimmelinfecties. Ook werkt groene thee goed tegen dyspepsie (zwakke spijsvertering), gastrtritis(maagslijmvliesontsteking), constipatie, maagzweren, darminfecties en gebrekkige eetlust. In verband met dit laatste wordt het ingezet als medicijn tegen anorexia.

Groene thee als preventief medicijn

Groene thee is tegen diverse ziekten een preventief medicijn. Wanneer iemand al ziek is dan zijn er sterkere middelen nodig. Indicaties waartegen groene thee preventief werkt zijn: griep, verkoudheid, herpes simplex, vergrote prostaat, prostaatontsteking, prostaatkanker, obesitas, artritis en osteoporose. Verder is het een belangrijk preventief middel tegen gaatjes of tandcariës. Er zitten veel polyfenolen en zelfs een beetje fluor in groene thee. Deze stoffen beschermen het tandglazuur; de zuurbestendigheid van het glazuur wordt verhoogd.

Groene thee tegen kaalheid

Catechine en voornamelijk quercetine in groene thee voorkomen dat de man kaal wordt. Vroegtijdige kaalheid heeft niet zelden te maken met stress of te hard werken. Groene thee is stressverlagend dus deze eigenschap zal zeker het voorkomen van kaalheid mede bewerkstelligen.

Tegen gevolgen van te veel roken en drinken

Wanneer iemand teveel alcohol op heeft dan heeft hij de dag erna een zware kater. Groene thee kan de verschijnselen van een kater verkleinen. Een nicotine-overschot door het roken kan vele nare gevolgen met zich meebrengen. Het lichaam moet vooral hard werken om de gifstoffen in het lichaam te neutraliseren. Door alle gezonde antioxidanten in groene thee is deze drank een uitstekend middel om de nare gevolgen van roken tegen te gaan.

Tegen astma

Verdere effecten van groene thee is dat het de astmapatiént kan ondersteunen doordat er minder histamine wordt vrijgemaakt in de longen. Bovendien werkt het relaxerend voor de spiercellen in de luchtwegen. Het ademhalingsstelsel wordt door groene thee positief beïnvloed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pu erh thee: de gezondheidsvoordelenPu erh thee: de gezondheidsvoordelenDe Pu Erh thee is de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland en de rest van Europa. De thee is met name…
De gezondste theesoortenDat thee gezond is weten de meeste mensen, maar waarom is thee gezond? Wat voor effecten heeft thee? Welke theesoort moe…
Afvallen met groene thee, groene thee is gezondAfvallen met groene thee, groene thee is gezondGroene thee vindt zijn oorsprong in China en Japan. Het is meer dan een heerlijke dorstlesser, als je elke dag twee tot…
Groene thee - Gezond antioxidantGroene thee - Gezond antioxidantGroene thee is lekker, gezond en wordt door de geneeskrachtige werking al eeuwen in de Chinese geneeskunde toegepast. Gr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van groene thee"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 28-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Thee
Medische informatie…
Schrijf mee!