InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Pu erh thee: de gezondheidsvoordelen

Pu erh thee: de gezondheidsvoordelen

Pu erh thee: de gezondheidsvoordelen De Pu Erh thee is de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland en de rest van Europa. De thee is met name bekend vanwege zijn positieve effect op gewichtsverlies, maar de thee blijkt ook nog vele andere gezondheidsvoordelen te hebben. De thee komt oorspronkelijk uit de Chinese provincie Yunnan, waar de thee al meer dan 1700 jaar door de lokale bevolking wordt gedronken.

Pu erh thee: Oorsprong en samenstelling

Pu Erh thee is één van de oudste soorten thee ter wereld. Hij wordt al honderden jaren als medicinale thee gebruikt in China en omliggende landen. De thee wordt gemaakt uit een melange van groene en zwarte thee afkomstig van de Qingmao theeplant.

Doordat de thee een ander fermentatieproces doorloopt dan zwarte en groene thee, krijgt de thee een typische aardachtige smaak en opvallende roodachtige kleur. Het cafeïnegehalte in deze thee is veel lager dan in gewone koffie, groene en zwarte thee.

Afvallen met Pu Erh thee

Zhao Xuemin, een arts uit China, schreef al in de 18e en 19e eeuw over de gezondheidsvoordelen van Pu Er thee. Deze arts, die de thee zelf ook regelmatig dronk, is meer dan 100 jaar oud geworden. Zoals hierboven vermeld, staat Pu Erh thee voornamelijk bekend als middel dat gebruikt kan worden om snel af te vallen.

Japanse onderzoekers van de Universiteit van Fukuoka lieten zien dat proefpersonen die Pu Erh extract toegediend kregen, gemiddeld meer gewicht verloren dan personen die dit niet kregen. De onderzoekers denken dat dit komt door de hoge concentratie galluszuur. De hoge concentratie van dit stofje zorgt ervoor dat er minder vet kan worden opgenomen door het lichaam.

Ook lieten deze onderzoekers zien dat de proefpersonen voornamelijk buikvet verloren. Er wordt verondersteld dat het hebben van te veel buikvet de meeste gezondheidsrisico's met zich meeneemt. Een ander onderzoek uit Frankrijk liet zien dat proefpersonen die gedurende vier weken elke dag Pu Er thee dronken, maar liefst vijf tot elf kilo gewicht waren verloren.

Andere gezondheidsvoordelen van Pu Erh thee

Behalve de ondersteunde werking tijdens het afvallen, heeft Pu Erh thee nog andere gezondheidsvoordelen.

Cholesterol

Naast de hoeveelheid vet, kan door het drinken van de thee ook de hoeveelheid cholesterol in het bloed dalen. Dit komt door de aanwezigheid van saponinen, die cholesterol kunnen binden. Het hebben van een lagere cholesterol verlaagt het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk. Daarnaast kunnen saponinen het afweersysteem stimuleren, waardoor er minder kans is op infecties met bijvoorbeeld bacteriën of schimmels.

Antioxidanten

De thee bevat een concentratie aan antioxidanten. Antioxidanten helpen het lichaam in het voorkomen en bestrijden van ongewenste chemische reacties die kunnen leiden tot een reeks aandoeningen als hart- en vaatziekten, sommige soorten kanker en aantastingen van het zenuwstelsel.

Overige werkingen

Ook wordt er verondersteld dat de Pu erh thee het spijsverteringsstelsel stimuleert, de darmwerking bevordert, het hongergevoel vermindert, de vochthuishouding ondersteunt en het bloed kan zuiveren.
© 2014 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je afvallen met afslankthee?Hoe kun je afvallen met afslankthee?Kun je afvallen met afslankthee? Is het echt zon wondermiddel als constant wordt beweerd? Hoe werkt het afvallen met af…
Kun je afvallen met het drinken van groene thee?Kun je afvallen met het drinken van groene thee?Thee in het algemeen is een goede vervanger van dikmakers als frisdranken en sapjes. Groene thee is een wat bittere thee…
Bronnen en referenties
  • http://www.ergogenics.org/afvallen-met-pu-erh-thee.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pu-er

Reageer op het artikel "Pu erh thee: de gezondheidsvoordelen"

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 30-10-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!