InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is broccoli?

Hoe gezond is broccoli?

Hoe gezond is broccoli? Valt er wat negatiefs over broccoli te vertellen? Nou ja, mogelijk dat er een bepaalde groep mensen is die broccoli gewoonweg niet lekker vindt. Maar de meerderheid van de mensen vindt broccoli een prima groente die bij verschillende gerechten gecombineerd kan worden. Dan willen we ook weten hoe gezond broccoli is, want we moeten voldoende vitamines binnen krijgen op dagbasis. Ons lichaam kan immers niet functioneren zonder de dagelijks vitamines.

De oorsprong van broccoli?

Broccoli, officieel Brassica oleracea convar. botrytis var. Cymosa, zit in de lijn van de bekende bloemkool en komt oorspronkelijk uit Azië. Via Italië is broccoli in het westen van Europa ook een populaire groente geworden en wordt op steeds meer verschillende manieren toegepast in de Nederlandse keuken.

Als je goed naar de stronken kijkt, kan je ook de gelijkenis met de bloemkool zien. Soms worden de bladeren gegeten, maar meestal gaat het om de nog gesloten bloemknoppen. Er zijn verschillende rassen, maar in de professionele teelt worden met name hybriderassen geteeld. Rassen die elkaar erg snel opvolgen. Als we privé aan de slag gaan met kweken, dan zijn er een drietal rassen die met name in aanmerking komen, te weten:
  • Purple sprouting
  • Groene calabrese
  • Southern Comet

Gezonde en lekkere groente

Een bordje gezonde voeding!

Broccoli bevat veel voedingsstoffen (zie onder) en hoewel de 2 ons groente per dag betwist wordt en eigenlijk al hoger zou moeten liggen volgens menig arts of voedingsdeskundige, maakt dat niet uit voor de broccoli. Broccoli is populair (al vanaf halverwege de jaren tachtig) en dus een graag geziene “gast” op het bord.

Broccoli wordt meestal gekookt en iets minder gebakken gegeten. Stomen neemt overigens ook in populariteit toe en dit zorgt voor het meeste behoud van de voedingsstoffen. Maar rauw kan je broccoli ook eten. Het is goed te verwerken in een gezonde salade.

Hoe goed te houden?

Verse broccoli kan je het beste in luchtdichte folie in de koeling bewaren. Laat een verse stronk niet langer dan een dag of 4 a 5 in de koeling liggen. Als je twijfelt of je het wel binnen enkele dagen gaat eten, vries de broccoli dan in. Dat is prima te doen en het beste is even blancheren en dan inpakken.

Wat zit er in?

100 gram broccoli betreft 125 kJ. Het is opgebouwd uit:
  • 2 g koolhydraten
  • 3,3 g eiwit
  • 105 mg calcium
  • 1,3 mg ijzer
  • 114 mg vitamine C
  • 0,1 mg vitamine B1
  • 0,21 mg vitamine B2
  • 0,12 mg caroteen

Broccoli werkt met name goed voor de spijsvertering (het beval veel vezels), de celbescherming en celreparatie. Daarnaast zijn er verschillende wetenschappers die aangeven dat broccoli ook goed tegen kanker (DIM) is en de huid tegen het schadelijke UV-licht (sulforafaan) kan beschermen.

Tot slot

Al met al kunnen we stellen dat broccoli gezond is en voor menigeen een lekkere groente. Maar broccoli is vooral ook veelzijdig als groente en mag eigenlijk niet in het voedingspatroon ontbreken. Het is geen superfood, of eigenlijk ook weer wel. Maar het kostenplaatje is beduidend anders dan de superfoods zoals we deze nu kennen en dat maakt broccoli voor iedereen toegankelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meditations, Pixabay
  • Groentenmaker - alles over groenten
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Hoe gezond is broccoli?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!