InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voeding om je schildklier een handje te helpen

Voeding om je schildklier een handje te helpen

Voeding om je schildklier een handje te helpen De schildklier is de motor van het lichaam. Bij sommige mensen werkt deze wat langzaam, of misschien wel te langzaam. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Door middel van het aanpassen van je voeding kan je de schildklier ondersteunen. In dit artikel vind je wat tips om je daarbij te helpen. Echter, als je onder behandeling van een arts bent wegens schildklierproblemen, overleg dan eerst met hem/haar voor je je dieet gaat aanpassen! Het volgen van onderstaande adviezen, zal geen oplossing bieden voor schildklierproblematiek, maar helpt slechts bij het ondersteunen van een wat trager, maar nog binnen de normaalwaardes, werkende schildklier.

Jodium

Jodium is essentieel voor een goede schildklierwerking! In vroegere tijden, toen mensen te weinig jodium binnen kregen, kwamen struma (in de volksmond 'krop') en cretinisme (een syndroom met groeiachterstand en beperkte verstandelijke ontwikkeling, veroorzaakt door een jodiumtekort in de zwangerschap) regelmatig voor. Daarom besloot de overheid dat het zout dat wordt gebruikt in brood, gejodeerd moest worden. Tegenwoordig wordt brood regelmatig vervangen door andere ontbijt- en lunchproducten, waardoor er ook een risico op jodiumtekort ontstaat. Het is dan verstandig om andere bronnen van jodium te gebruiken, zoals gejodeerd zout, zoutwatervis, schaaldieren, zeewier/kelp, yoghurt, cashewnoten en zilvervliesrijst.

Vitamines en mineralen

Zoals elk orgaan, heeft ook je schildklier voldoende vitamines en mineralen nodig. De belangrijkste vitamines voor je schildklier zijn vitamine E, A, B12 en D. Selenium, magnesium, ijzer, koper en zink zijn de belangrijke mineralen. In Nederland komt vooral een tekort aan selenium en zink voor, terwijl juist die mineralen essentieel zijn voor een goede schildklierwerking! De belangrijke vitamines vind je vooral in zuivel (kaas, halvarine, roomboter), (orgaan-)vlees, vis, eieren en granen. Selenium haal je vooral uit vis, zeevruchten en granen, zink uit zaden en pitten, ijzer uit vlees, peulvruchten en amandelen, koper uit avocado, champignons en pruimen en magnesium uit cacao, bananen en volkorenbrood.

Brood!

Zoals je misschien al geconcludeerd hebt, is een goed belegde boterham een must voor de schildklier. Neem volkorenbrood (magnesium en jodium) met een goede laag halvarine (vitamine E) of roomboter (vitamine D) met een plak kaas (vitamine D) of vleeswaren (ijzer, vitamine A & B12) en je bent een heel eind. Daarnaast zijn de vezels in het volkorenbrood ook erg belangrijk voor een goede spijsvertering, welke vaak wordt vertraagd door een langzame schildklier. Voedingsvezels vind je naast in brood, ook in groenten en fruit.

Niet zo goed...

Suiker

Een grote suikerinname zorgt voor een hoog insulinegehalte in het bloed. Dit zorgt vervolgens weer voor een ontregelde schildklierwerking. Probeer daarom suiker zo veel mogelijk te vermijden.

Voedingssupplementen

Het is verleidelijk om een makkelijk tabletje te nemen die zorgt voor voldoende vitamines en mineralen. Echter zullen de vitamines en mineralen vaak synthetisch zijn, waardoor de verbindingen en balans niet overeenkomt met de natuurlijke variant. Deze synthetische stoffen zijn moeilijker voor het lichaam op te nemen, waardoor ze dus meer een belasting vormen voor je lichaam! Probeer de mineralen en vitamines zo veel mogelijk uit een natuurlijke en gevarieerde voeding te halen.
© 2014 - 2018 Divinglady, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oververmoeidheid: Trage of overactieve schildklierEen verkeerd werkende schildklier kan nare klachten zoals extreme vermoeidheid opleveren. Een te traag werkende schildkl…
De werking van de schildklierVele mensen hebben vaag ergens gehoord van de schildklier, maar hebben geen idee wat hiervan de functie is. Dus wat is e…
Hypothyreoïdie: symptomen, oorzaken en behandelingHypothyreoïdie: symptomen, oorzaken en behandelingHypothyreoïdie wil zeggen dat de schildklier te langzaam werkt, en dus te weinig hormonen aanmaakt. Het kan door allerle…
De schildklier en alvleesklierDe schildklier en alvleesklierDe schildklier ligt in de hals, net onder het strottenhoofd. Aan de achterkant van de schildklier liggen vier kleine bij…
Verhoogde schildklierwerking bij kattenVerhoogde schildklierwerking bij kattenOude katten krijgen vaak te maken met een verhoogde schildklierwerking. Dit is gevaarlijk omdat het kan leiden tot nierf…
Bronnen en referenties
  • http://www.nbc.nl/kennis-regelgeving/mogelijke-waarschuwing-op-jodiumrijke-voedingsmiddelen-en-supplementen/print
  • http://www.salusi.nl/schildklier-dieet-voeding-trage-schildklier-stimuleren/

Reageer op het artikel "Voeding om je schildklier een handje te helpen"

Reactie

Marjan Kok, 18-05-2017 16:09 #1
Ik heb 20 jaar geleden een te snel werkende schildklier gehad maar na een jaar Strumazol en Thyrax slikken was hij weer goed volgens de doktoren. Ik heb daarna wel altijd erg vreemd op zout gereageerd met vaak onrust en hartkloppingen en als ik te laat en te zout eet kan ik niet slapen en zeker bij Bouillon blokjes van Maggie! Nu lees ik net iets over Kelp dat het essentieel is voor een goed werkende schildklier. Is dat ook in mijn geval van toepassing of kan ik er beter afblijven?

M. vr. gr. Marjan Kok Reactie infoteur, 17-07-2017
Dag Marjan,
Kelp bevat veel jodium, wat essentieel is voor een goede schildklierwerking, dit stimuleert. De klachten die je beschrijft, onrust en hartkloppingen, passen bij een te snelle schildklierwerking, mogelijk stimuleert het jodium in zout op dat moment je schildklier te goed? Ik ben echter geen arts. Wellicht is het goed om met je behandelend arts de werking en dosis van je medicijnen te evalueren, omdat je heftig reageert op extra jodium.
Zelf heb ik veel baat gehad van consulten bij een mesoloog, door haar kon ik met kelp, voeding en homeopathische middeltjes mijn schildklier normaliseren en stabiliseren, zodat ik geen medicatie hoefde te gebruiken.

Succes!

Infoteur: Divinglady
Gepubliceerd: 29-10-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!