InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Schildklierhormoon: behandeling trage schildklier met Thyrax

Schildklierhormoon: behandeling trage schildklier met Thyrax

Schildklierhormoon: behandeling trage schildklier met Thyrax Een tekort aan schildklierhormoon kan uitstekend behandeld worden met medicijnen. Je krijgt dan tabletten met schildklierhormoon (levothyroxine) voorgeschreven. De schildklier is een vlindervormig orgaan met een onmisbare functie, namelijk het aanmaken van schildklierhormoon dat de stofwisseling stimuleert. Als de schildklier te hard werkt, krijg je last van een te snelle stofwisseling. Dat wordt 'hyperthyreoïdie' genoemd. Als de schildklier te langzaam werkt, krijg je last van een trage stofwisseling en allerlei daarmee samenhangende klachten. Dat wordt 'hypothyreoïdie' genoemd.

Schildklierhormoon

Schildklier en de aanmaak van schildklierhormoon

De schildklier is een vlindervormig orgaan dat zich in de hals bevindt, vlak onder de adamsappel. De schildklier maakt een hormoon aan dat de stofwisseling stimuleert. Een onvoldoende werking van de schildklier of trage schildklier (hypothyreoïdie) kan een waaier aan klachten veroorzaken, zoals vermoeidheid, kouwelijkheid, traagheid, zwaarder worden, haaruitval, obstipatie, gezwollen oogleden en droge huid. Een te traag werkende schildklier heeft al met al behoorlijke gevolgen. Medicijnen kunnen soelaas bieden.

Het aantonen van hypothyreoïdie

Bloedonderzoek kan een traag werkende schildklier aantonen. Bloedonderzoek zal afwijkende schildklierwaarden aantonen. Bij een trage schildklier zal de hoeveelheid schildklierhormoon (vrije T4) in het bloed verlaagd zijn. Normaal gesproken ligt deze ergens tussen de 9 – 24 pmol/l. Vaak zal tevens de hoeveelheid schildklierstimulerend hormoon (TSH), waarvan de normaalwaarde tussen 0,4 – 4,0 mU/l ligt, verhoogd zijn.

Trage schildklier: wat kun jezelf doen?

Een trage schildklier moet behandeld worden met medicijnen die het tekort aan schildklierhormoon aanvullen. Er zijn echter ook voedingsmiddelen die de schildklierfunctie kunnen verbeteren en daarmee de stofwisseling en vetverbranding stimuleren. Wanneer je deze voedingsmiddelen op regelmatige basis gebruikt, kunnen ze de symptomen en klachten van een traag werkende schildklier enigszins verlichten. Voedingsadviezen zijn echter niet bedoeld als vervanging van medicatie. Pogingen om op eigen houtje te stoppen met medicatie of deze te verminderen, worden dan ook ten zeerste afgeraden.

Medicijnen bij hypothyreoïdie: Thyrax (levothyroxine)

Een trage schildklier kan adequaat worden behandeld met medicijnen in de vorm van kunstmatig schildklierhormoon. Het duurt enkele weken voordat de medicijnen helpen en het duurt vaak enkele maanden totdat je goed bent ingesteld op de medicatie en de hoeveelheid schildklierhormoon in je bloed normaal is. Wanneer dat het geval is, verdwijnen de klachten vaak als sneeuw voor de zon.

Het instellen op Thyrax

Levothyroxine is een schildklierhormoon dat door artsen wordt voorgeschreven bij een traag werkende schildklier. De merknaam is Thyrax. Met dit medicijn wordt het tekort aan schildklierhormoon aangevuld. Het vaststellen van de optimale dosering is maatwerk en varieert dus per persoon. Meestal begint men met een lage dosering en deze zal door de arts net zo lang worden bijgesteld totdat je geen klachten meer hebt. Dit proces van instellen kan maanden duren en tussentijds moet je regelmatig bij de arts op controle komen en bloed laten prikken.

Wat zijn mogelijke bijwerkingen?

Bij een optimale dosering zullen er door de bank genomen geen bijwerkingen optreden, vanwege het feit dat dit medicijn je eigen schildklierhormoon vervangt. Er treden eigenlijk alleen bijwerkingen op als gevolg van te hoge doses of te snelle verhoging van de doses door de arts. Symptomen die kunnen optreden bij een te hoge doses Thyrax zijn:

Wanneer je last hebt van (één van de) bijwerkingen, neem dan contact op met je arts of apotheker. Doe dit ook als je last krijgt van een bijwerking die niet in deze lijst staat vermeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De werking van de schildklierVele mensen hebben vaag ergens gehoord van de schildklier, maar hebben geen idee wat hiervan de functie is. Dus wat is e…
Waarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenWaarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenDe schildklier is een complex orgaan. De klachten bij een snelle of trage werking van de schildklier zijn zeer divers, w…
Myxoedeem: afvalophoping huid, bulten door schildklierziekteMyxoedeem: afvalophoping huid, bulten door schildklierziekteIs de schildklier ontregeld dan heeft het invloed op de stofwisseling. Daarbij gaat het om energie, mineralen maar ook h…
Schildklier die te traag werkt? (hypothyreoïdie)Frustrerend. Dat is het als je voor de zoveelste keer bij de huisarts zit met een berg “vage” kwaaltjes. Wanneer het blo…
Tips bij trage stofwisseling door schildklierproblemenTips bij trage stofwisseling door schildklierproblemenHeeft u schildklierproblemen dan dient u medicijnen met levothyroxine zoals Thyrax te slikken om het tekort aan noodzake…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: COMSALUD / Flickr
  • https://www.thuisarts.nl/schildklierafwijking/mijn-schildklier-werkt-te-snel
  • https://www.thuisarts.nl/schildklierafwijking/mijn-schildklier-werkt-te-langzaam
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/levothyroxine
  • http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h13683.pdf
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/anna1311
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz

Reageer op het artikel "Schildklierhormoon: behandeling trage schildklier met Thyrax"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 09-04-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Schildklieraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!