InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Schildklierafwijking: welke schildklier klachten zijn er?

Schildklierafwijking: welke schildklier klachten zijn er?

Schildklierafwijking: welke schildklier klachten zijn er? De schildklier is een klein vlindervorming orgaan, dat zich onderin de hals bevindt, tegen de luchtpijp aan. Het orgaan bestaat uit een linkerkwab en een rechterkwab. Op het moment dat je slikt, kun je de schildklier voelen zitten aan weerszijden van de adamsappel. De schildklier wordt geactiveerd door schildklierstimulerend hormoon dat in je hypofyse wordt aangemaakt en het produceert schildklierhormomen welke nodig zijn voor de groei, de ontwikkeling van het verstandelijk vermogen en vele stofwisselingsprocessen in het lichaam. Het komt geregeld voor dat als gevolg van een schildklieraandoening de schildklier te veel of juist te weinig schildklierhormoon aanmaakt. Het blijkt dat maar liefst vijf procent van de Nederlanders een schildklieraandoening heeft. Schildklierafwijkingen en -ziekten komen meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Hieronder worden de meest voorkomende schildklieraandoeningen, schildklierafwijkingen en schildklierklachten besproken.

Schildklieraandoeningen

Onderzoek van de schildklier / Bron: Istock.com/KatarzynaBialasiewiczOnderzoek van de schildklier / Bron: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz

Te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie)

Bij hyperthyreoïdie produceert de schildklier te veel hormonen, als gevolg waarvan veel lichaamsfuncties worden overgestimuleerd en sneller verlopen. Dit gaat gepaard met klachten als nervositeit en schrikkerigheid, overgevoeligheid voor warmte, een warme, vochtige huid, overmatig zweten, hartkloppingen, gejaagdheid, gewichtsverlies en trillende handen. Een te snel werkende schildklier kan veel oorzaken hebben, zoals een virusontsteking, het gebruik van bepaalde medicijnen (zoals lithium en jodiumhoudende medicijnen) of de ziekte van Graves, een auto-immuunziekte waarbij antilichamen worden aangemaakt die de schildklier stimuleren.

Te traag werkende schildklier (hypothyreoïdie)

Bij hypothyreoïdie werkt de schildklier te langzaam, waardoor alle organen in het lichaam langzamer functioneren. Dit gaat gepaard met klachten als vermoeidheid, kouwelijkheid, gewichtstoename, obstipatie (verstopping), traagheid, concentratiestoornissen, stemverandering, droge huid, langzame hartslag, spierpijn en spierzwakte, slechte haar- en nagelgroei; veranderingen in de menstruatie, enz. Het kan het gevolg zijn van een aangeboren afwijking van het schildklierweefsel, het gebruik van bepaalde geneesmiddelen of de ziekte van Hashimoto, een auto-immuunstoornis waarbij het eigen afweersysteem zich richt tegen schildkliercellen.

Vergroting van de schildklier (struma)

Een struma, ook wel 'krop' genoemd, is een vergrote schildklier. Hierbij is de schildklier vergroot of opgezwollen. Het is zichtbaar als een zwelling in de hals en deze kan zo klein zijn als een minuscuul knobbeltje tot zo groot als een grapefruit. Vaak is een struma goedaardig. Er kunnen meerdere oorzaken aan ten grondslag liggen, zoals de ziekte van Graves, een auto-immuunziekte, waarbij een overactieve schildklier optreedt, een schildklierontsteking, een jodiumtekort, enz. Een bloedonderzoek en een schildklierscan kunnen uitwijzen wat de precieze oorzaak is.

Verdikking van de schildklier (nodus)

Dit betreft een lokale verdikking van de schildklier, ook wel 'nodus' genoemd. Er ontwikkelen zich één of meerdere knobbeltjes in de schildklier. Er kunnen meerdere oorzaken zijn, zoals een cyste, een adenoom (een goedaardige gezwel) of een kwaadaardige tumor (schildklierkanker).

Schildklierontsteking (thyreoiditis)

De medische naam voor een ontsteking van de schildklier is thyroïditis. Thyreoiditis betreft een ontsteking van de schildklier. Deze kan zowel acuut als chronisch ontstoken raken, hetgeen de werking van de schildklier kan verstoren met als gevolg te weinig of te veel activiteit. De aandoening kan worden veroorzaakt door bacteriën en virussen, maar het kan ook ontstaan in reactie op een infectieziekte, door antistoffen en een enkele keer door gebruik van bepaalde medicijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenWaarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenDe schildklier is een complex orgaan. De klachten bij een snelle of trage werking van de schildklier zijn zeer divers, w…
Schildklieraandoening: de ziekte van PlummerSchildklieraandoening: de ziekte van PlummerBij mensen die de ziekte van Plummer hebben is er sprake van een te snel werkende schildklier die vergroot is. In de sch…
De schildklier en alvleesklierDe schildklier en alvleesklierDe schildklier ligt in de hals, net onder het strottenhoofd. Aan de achterkant van de schildklier liggen vier kleine bij…
Drie soorten schildklieroperatiesWanneer de schildklier niet goed werkt, kan het nodig zijn te opereren. Een operatie kan veel klachten wegnemen. Toch is…
Schildklieroperatie: verwijdering van de schildklierSchildklieroperatie: verwijdering van de schildklierDe schildklier is een klier dat zich aan de voorzijde van de hals bevindt. Het zijn twee kwabben die met elkaar verbonde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/scanrail
  • Dr. J. Timmerman (redactie): Medische gezinsencyclopedie; R.M. Youngson, Lisse, 2000, Uitgeverij: Zuid Boekprodukties.
  • www.rijnstate.nl
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/anna1311

Reageer op het artikel "Schildklierafwijking: welke schildklier klachten zijn er?"

Reactie

Annelies Michiels, 04-09-2017 01:09 #1
Welke vorm van schildklier aandoening doet mijn stem hees aanhoren? Wat is hier aan te doen? Gezien ik langer dan een half jaar hees ben.
In afwachting op uw antwoord verblijf ik.
Met vriendelijke groet,
Annelies Michiels. Reactie infoteur, 06-09-2017
Het is belangrijk om bij aanhoudende heesheid een afspraak te maken met uw huisarts. In een apart artikel bespreek ik mogelijke oorzaken van een hese stem: https://goo.gl/BwVWiV. Nogmaals, ik adviseer ik met klem om een afspraak te maken met uw huisarts.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 28-07-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Schildklieraandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!