InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tongbiopsie: Onderzoek naar afwijkingen op tong

Tongbiopsie: Onderzoek naar afwijkingen op tong

Tongbiopsie: Onderzoek naar afwijkingen op tong Een tongbiopsie is een onderzoek waarbij de arts een gedeeltelijke of volledige afwijking op de tong verwijdert. Een patholoog uit het laboratorium onderzoekt het weefsel op abnormaliteiten en kanker of identificeert tongkanker (mondkanker). Om kanker aan de mond te diagnosticeren, is een tongbiopsie het enige mogelijke onderzoek. Het onderzoek gebeurt ofwel onder lokale verdoving of onder volledige verdoving, afhankelijk van de voorkeuren van het patiënt, het ziekenhuis en de grootte van het te verwijderen tonggedeelte. Een tongbiopsie is een minimaal invasief onderzoek waarbij weinig of geen bloedverlies optreedt.

Indicatie tongbiopsie: Afwijkingen tong

De arts voert dit onderzoek uit om bij de patiënt de oorzaak van een abnormale groei of abnormale letsels te identificeren. Hij is met het onderzoek eveneens in staat om verdacht uitziende delen van de tong te vinden en hiervan een biopt (weefselmonster) te nemen. Het weefselmonster van de afwijking of afwijkingen gaat steeds voor pathologisch onderzoek naar het laboratorium. Dankzij de onderzoeksresultaten is de arts in staat om de meest geschikte behandelingsmethoden voor de patiënt voor te stellen.

Tegenindicatie tongbiopsie

De arts bekijkt grondig de medische geschiedenis van de patiënt. Bij een aantal patiënten is het onderzoek niet of niet altijd mogelijk namelijk bij patiënten met een auto-immuunaandoening, een chronische infectie, een slecht functionerende lever of nier, een slecht gecontroleerde diabetes mellitus, een slechte longfunctie, een slechte voedingstoestand, een verzwakt immuunsysteem en een voorgeschiedenis van bloedingsstoornissen. Ook een gevorderde leeftijd, hypertensie (medische term voor een "verhoogde bloeddruk"), obesitas (zwaarlijvigheid) en roken zijn mogelijke risicofactoren voor het onderzoek. De arts bekijkt individueel bij welke patiënt het onderzoek mogelijk is.

Voor het onderzoek

Voorbereidingen

De patiënt geeft hij de arts informatie over allergieën (allergische reactie door contact met uitlokkende stof) en (onderliggende) aandoeningen. Voorts meldt de patiënt ruim op voorhand welke vitaminen, kruiden en andere supplementen hij neemt. Ook het medicatiegebruik meldt de patiënt aan de arts, want mogelijk moet hij in overleg de dosis aanpassen of tijdelijk stoppen met de medicijnen. Dit bepaalt de patiënt alleszins niet zelf en bespreekt hij grondig met de arts. Soms voert de arts enkele dagen voor het onderzoek nog een bloedonderzoek uit om te kijken of de patiënt geen bloedingsneiging heeft. Tot slot krijgt de patiënt ook nog het advies om enkele weken voor alsook na de operatie te stoppen met roken of met andere nicotine bevattende producten daar dit het herstelproces vertraagt.

Praktisch

De patiënt mag voor het onderzoek geen cosmetica, deodorant, of topische geneesmiddelen op het gebied toepassen. Bij dit onderzoek komt de patiënt nuchter naar het ziekenhuis. Hij mag met andere woorden gedurende enkele uren voor het onderzoek niet eten of drinken. Informatie over de duur van het nuchter zijn krijgt hij ruim op voorhand mee van het ziekenhuis. Het onderzoek vindt poliklinisch plaats onder leiding van een algemeen chirurg, tandarts, kaakchirurg of een andere arts. Doordat het onderzoek poliklinisch plaatsvindt, mag de patiënt na het onderzoek meteen naar huis.

Tijdens het onderzoek

Vooreerst stabiliseert de arts de prikplaats waar de patiënt verdoving gaat krijgen. De patiënt krijgt daarna verdovende geneesmiddelen op de locatie waar de biopsie plaatsvindt. De arts steekt voorzichtig een naald in de tong en verwijdert hierbij een klein stukje weefsel. Ondanks de lokale verdoving, heeft de patiënt mogelijk toch nog pijn. Omdat de tong zeer gevoelig is, krijgt de patiënt mogelijk een volledige anesthesie. De patiënt slaapt bijgevolg en voelt dan geen pijn tijdens het onderzoek. Bij een tongbiopsie onder volledige narcose is de arts in staat om een groter gebied te verwijderen en te laten onderzoeken dan bij het onderzoek onder lokale verdoving.

De tanden met een zachte tandenborstel poetsen werkt goed / Bron: Photo Mix, PixabayDe tanden met een zachte tandenborstel poetsen werkt goed / Bron: Photo Mix, Pixabay

Na het onderzoek

De tong is gevoelig, pijnlijk of mogelijk gezwollen na het onderzoek. De arts hecht de biopsieplaats soms maar het is ook mogelijk dat dit een open wonde is. De patiënt mag na het onderzoek meteen naar huis en zijn normale activiteiten weer hervatten alsook weer normaal eten en drinken, hetgeen het herstelproces bevordert. Hij neemt mogelijk op advies van de arts wel antibiotica om mogelijke infecties te vermijden. Verder mag hij de mond thuis spoelen met warm zout water om het ongemak te verlichten en ook de tanden poetsen met een zachte tandenborstel werkt goed voor de meeste patiënten.

Resultaten biopsie van de tong

Een patholoog onderzoekt het weefselmonster, stuurt zijn verslag door naar de behandelende arts en deze bespreekt het op zijn beurt met de patiënt. Veelal zijn de resultaten binnen de week bekend, al hangt dit af van de complexiteit van het onderzoek en van het gekozen ziekenhuis.

Normale resultaten

Het tongweefsel is normaal bij het onderzoek.

Abnormale resultaten

Abnormale resultaten omvatten amyloïdose (afzettingen van amyloïde in weefsels en organen met symptomen aan hart, huid, maag en darmen, lever, nieren en hersenen), goedaardige tumoren, tongkanker (zweren, zwelling en pijn aan tonggebied) en virale zweren.

Risico’s

Complicaties en risico’s komen weinig voor. Zeer zelden presenteert een patiënt zich met bloedingen, een infectie of een zwelling van de tong. Een tongzwelling (macroglossie) leidt mogelijk tot belemmerde luchtwegen en ademhalingsproblemen.

Prognose

De prognose van een tongbiopsie is uitstekend daar de arts normaal gezien geen significante weefschade toebrengt. De patiënt herstelt dan ook snel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Biopsie: Verwijderen van weefselmonster (biopt)Biopsie: Verwijderen van weefselmonster (biopt)Een biopsie is een microscopisch of chemisch onderzoek van stukjes weefsel. Deze verkrijgt de arts via opzuiging, uitpon…
Endometriumbiopsie: Weefselmonster bekleding baarmoederEndometriumbiopsie: Weefselmonster bekleding baarmoederEen endometriumbiopsie is een onderzoek waarbij de arts een klein weefselmonster uit de bekleding van de baarmoeder (end…
Laryngoscopie: Onderzoek keel, strottenhoofd en stembandenLaryngoscopie: Onderzoek keel, strottenhoofd en stembandenBij een laryngoscopie voert een arts een onderzoek uit van de achterkant van de keel om problemen met de keel, de stemba…
Cel- en weefselonderzoek geven duidelijkheidCel- en weefselonderzoek geven duidelijkheidVaak geven een lichamelijk onderzoek, een röntgenfoto of echografie een duidelijke indicatie voor de uiteindelijke diagn…
Kloofjestong: symptomen kloofjes in tong of groeven in tongKloofjestong: symptomen kloofjes in tong of groeven in tongEen kloofjestong —ook wel scrotale tong, lingua plicata of fissured tongue genoemd— is een veelvoorkomende onschuldige a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 1045373, Pixabay
  • http://emedicine.medscape.com/article/1079770-overview
  • http://www.dovemed.com/common-procedures/procedures-surgical/tongue-biopsy/
  • http://www.healthcentral.com/ency/95ea63/003849.html#continue
  • https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003849.htm
  • Afbeelding bron 1: Photo Mix, Pixabay

Reageer op het artikel "Tongbiopsie: Onderzoek naar afwijkingen op tong"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-01-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!