InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De werking van de schildklier

De werking van de schildklier

Vele mensen hebben vaag ergens gehoord van de schildklier, maar hebben geen idee wat hiervan de functie is. Dus wat is een schildklier, wat doet het en wat voor afwijkende werkingen zijn er?

Wat is een schildklier?

De schildklier is een vlindervormig orgaan dat zich laag onderin de hals bevindt. Dit orgaan maakt hormoon aan dat de stofwisseling reguleert. De stofwisseling is de mate waarin een persoon energie verbrandt. Hierbij kan je dus de schildklier beschouwen als de thermometer van het menselijk lichaam. Bij een gezond werkende schildklier merken we niks van dit orgaan, maar bij een afwijkende werking kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn. De schildklier kan zowel teveel als te weinig hormonen produceren waardoor ons hart dus respectievelijk te snel en te langzaam kan gaan werken.

Te snelle schildklier

Wanneer de hals een verdikking vertoont duidt dat vaak op een te snel werkende schildklier. Andersom is alleen niet altijd het geval. Een schildklier kan teveel hormonen produceren en toch een normaal formaat hebben waardoor er aan het uiterlijk van mensen niks op valt te merken.
Klachten die optreden bij een te snel werkende schildklier zijn een continu hoge hartslag (zowel in rust als tijdens bewegen), hartkloppingen, transpireren, veel eten en toch gewicht verliezen, gejaagd en overactief ondanks vermoeidheid en diarree.

Behandeling bij een te snel werkende schildklier

De behandelingsmethoden voor een te snel werkende schildklier zijn schildklierremmende medicijnen als strumazol en PTU, een slok radio-actief jodium en een schildklieroperatie. Bij het slikken van medicijnen wordt de schildklier in zijn geheel afgeremd, omdat het orgaan niet de hele dag dezelfde hormoonproductie heeft. Na verloop van tijd zullen er naast schildklierremmers ook schildklierhormonen ingenomen worden om zo een balans te creëren in een orgaan waar we niet zonder kunnen leven. Deze afstemming kan jaren in beslag nemen.

Daarnaast kan er ook een slok radio-actief jodium genomen worden. Bij deze behandeling sterft er een gedeelte van de schildklier af, zodat er een remmende werking ontstaat. Doordat er een gedeelte afsterft is het van belang om dit zeer secuur te doen. In veel gevallen zal er na de behandeling nog steeds een afwijkende werking van de schildklier zijn waardoor er door middel van medicijnen een juiste afstemming kan plaats vinden.

Als meest drastische optie is er ook nog een operatie mogelijk. Dit is een alternatief voor de slok, maar gebeurd nagenoeg alleen wanneer er een verdikking van de schildklier optreed. De reden hiervan is dat er ademhalingsproblemen kunnen ontstaan van de verdikking. Bij een operatie kan dan preciezer gekeken worden naar een passende oplossing.

Trage schildklier

Deze variant ontstaat vaak bij een behandeling van de te snelle variant. De symptomen zijn veelal tegenovergesteld aan de andere variant, maar ook hier ondervinden mensen veel vermoeidheidskenmerken. De reden hiervan is dat een trage stofwisseling zorgt voor een verminderde eetlust en door de trage verbranding komt men toch aan in gewicht. Voor een traag werkende schildklier zijn alleen schildklierhormonen (bijvoorbeeld Thyrax) in te nemen.
© 2013 - 2017 Marilyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.thuisarts.nl/schildklierafwijking/mijn-schildklier-werkt-te-snel

Reageer op het artikel "De werking van de schildklier"

Infoteur: Marilyn
Laatste update: 20-01-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!