InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bijwerkingen Thyrax door verpakking
nieuws uitgelicht

Bijwerkingen Thyrax door verpakking

Bijwerkingen Thyrax door verpakking Thyrax is een geneesmiddel dat gebruikt wordt door mensen met een te langzaam werkende schildklier. In sommige gevallen wordt het ook gebruikt door mensen die juist een te snel werkende schildklier hebben. Sinds 2013 worden de pilletjes niet meer zoals voorheen uitgegeven in een bruin glazen potje maar in een aluminium doordrukstrip of blister. Sinds de introductie van de nieuwe verpakking klagen veel gebruikers over bijwerkingen waar ze eerst geen last van hadden. Het vermoeden bestaat dat dit een gevolg is van de gewijzigde verpakking van het middel.

Waar wordt Thyrax voor gebruikt?

Artsen schrijven het medicijn Thyrax voor aan patiënten met een te trage schildklierwerking (een tekort aan schildklierhormoon of hypothyreoïdie) en aan patiënten als gevolg van een te snelle schildklierwerking andere medicijnen gebruiken waaraan Thyrax moet worden toegevoegd voor een juiste dosering. Het middel is naast in pilvorm ook beschikbaar als drankje.

De werkzame stof in Thyrax is levothyroxine. De dosering van het middel is voor iedere patiënt anders en het vinden van de juiste dosering gebeurt in nauw overleg met de huisarts of specialist. Vaak wordt begonnen met een lage dosering, waarna labonderzoek het precieze resultaat moet weergeven. Aan de hand daarvan kan de dosering verhoogd of verlaagd worden naar het juiste niveau. Het bloedonderzoek wordt periodiek herhaald om na te gaan of er veranderingen optreden waar eventueel op geanticipeerd moet worden.

Welke bijwerkingen kunnen optreden als gevolg van het gebruik van Thyrax?

De bijsluiter van het medicijn Thyrax maakt melding van een aantal bijwerkingen die kunnen optreden als gevolg van het gebruik van het middel. Bijwerkingen die voor kunnen komen zijn:
  • Hartkloppingen
  • Gejaagd gevoel
  • Transpireren
  • Diarree
  • Huiduitslag
  • Jeuk

Wie last krijgt van een van bovenvermelde bijwerkingen wordt geadviseerd contact op te nemen met de huisarts. Mogelijk is de dosis te hoog of is er sprake van een allergie of intolerantie voor levothyroxine.

Bijwerkingen na introductie nieuwe verpakking

Wie Thyrax gebruikt, gebruikt dit meestal zijn leven lang. Erg vreemd is dan ook de toename in meldingen over bijwerkingen onder patiënten die al jaren lang Thyrax gebruiken. Toch gebeurde dit in 2013. Deze ontwikkeling liep parallel met een verandering in de verpakking van Thyrax. Tot 2013 werd het middel door apotheken uitgegeven in een klein bruin glazen potje of flesje met daar bovenop een prop watten. In 2013 is de fabrikant Aspen Pharma overgestapt op een aluminium doordrukstrip of blister. Deze verpakking zou hygiënischer zijn en waarschijnlijk ook goedkoper.

Nadat de verpakking veranderde van een glazen flesje naar de nieuwe aluminium doordrukstrips is het aantal klachten over bijwerkingen onder gebruikers significant toegenomen. Het vaakst gaat het om klachten als hartkloppingen, overmatig transpireren, spierpijn, een gejaagd gevoel, hoofdpijn en hyperventilatie. Fabrikant Aspen Pharma heeft desgevraagd laten weten dat aan de samenstelling van de pilletjes niet veranderd is. Veel patiënten die zich met deze klachten tot de huisarts wenden krijgen te horen dat het mogelijk met de overgang te maken heeft, aangezien schildklierproblemen zich vaak op dezelfde leeftijd manifesteren als de overgang.

Het item is ook opgepikt door consumentenprogramma Radar, dat er aandacht voor heeft in de uitzending van 16 februari 2015. Patiënten met vergelijkbare klachten wordt gevraagd zich te melden zodat gezamenlijk meer aandacht gevraagd kan worden voor de problematiek. In het verleden heeft aandacht van het programma Radar vaker geleid tot actie binnen de farmaceutische industrie ten voordele van de patiënt.

Mogelijke verklaring en oplossing

Een mogelijke verklaring voor de bijwerkingen die op online fora is gaan circuleren, is dat voor de nieuwe verpakking een hogere dosis van de werkzame stof in de pil achterblijft. De verpakking zorgt er immers voor dat omgevingsfactoren minder invloed hebben. Patiënten krijgen daardoor dus dagelijks een wat hogere dosis levothyroxine binnen, wat de bijwerkingen zou kunnen verklaren. Een mogelijk oplossing moet dan gevonden worden in het verlagen van de dosis, waarvoor overleg met de specialist of huisarts vereist is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schildklierproblemen: oplossingen en tipsSchildklierproblemen: oplossingen en tipsEen ontregelde schildklier kan tot hele vervelende problemen leiden. De schildklier speelt via de hormoonhuishouding een…
Afwijkende hoeveelheid Thyrax innemen, is het schadelijk?Afwijkende hoeveelheid Thyrax innemen, is het schadelijk?Heb je schildklierproblemen dan is er sprake van een hormonale onbalans, waardoor je diverse “onverklaarbare” aandoening…
Eet voldoende zuivel bij schildklierproblemenEet voldoende zuivel bij schildklierproblemenProblemen aan de voor de strottenpijp gelegen schildklier kan ertoe leiden dat men dik wordt en zich moedeloos voelt. He…
Tips bij trage stofwisseling door schildklierproblemenTips bij trage stofwisseling door schildklierproblemenHeeft u schildklierproblemen dan dient u medicijnen met daarin levothyroxine zoals Thyrax te slikken om het tekort aan n…
Myxoedeem: afvalophoping huid, bulten door schildklierziekteMyxoedeem: afvalophoping huid, bulten door schildklierziekteIs de schildklier ontregeld dan heeft het invloed op de stofwisseling. Daarbij gaat het om energie, mineralen maar ook h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • Apotheek.nl - http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Thyrax.aspx?mId=10704&rId=411
  • Radar TV - http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/16-02-2015/bijwerkingen-schildkliermedicijn-thyrax/
  • De Telegraaf (16 februari 2015)

Reageer op het artikel "Bijwerkingen Thyrax door verpakking"

Reacties

Roosje, 12-08-2019 18:51 #8
Hallo, ik heb sinds een aantal jaren Fybromialgie.
Elke dag veel pijnmedicatie en niet kunnen werken!
Las het dat de potjes tirax anders zijn dan de doordrukstrip.
Ga nu twijfelen want ik heb veel meer klachten!is het wel fybromialgie

Npolman, 11-07-2016 19:00 #7
Is er al nieuws na de boete die betaald moet worden of de bruine potjes weer terug komen, of worden we weer voor de gek gehouden.
ben nu met euhtirox begonnen.maar voel me nog steeds beroerd en geen energie, en hartkloppingen.
ik hoop dat we nu eens weten waar we aan toe zijn
groet nel polman

Npolman, 15-07-2015 21:22 #6
Het is nu 15 juli 2015.
er is beloofd dat er na onderzoek van het medicijn tyrax in juli gereageerd zou worden of er iets gevonden is, dat de klachten zou verminderen. heb een gesprek gehad met de apotheker maar die heeft nog steeds niks vernomen of er überhaupt iets is gebeurd.
mijn klachten zijn nog steeds niet minder geworden, dus mijn vraag is worden we misschien weer aan het lijntje gehouden en wordt het weer in de doofpot gestopt, zoals met zovele medicijnen, of krijgen we het potje weer terug zodat wij rust in ons lichaam krijgen.
ik ben benieuwd.
groet npolman

Leny Zillig, 08-06-2015 11:21 #5
Slik al 12 jaar thyrax. nooit ergens last van gehad. Sinds nieuwe verpakking een brok ellende.
Hartkloppingen, hoofdpijn, slecht slapen, handpalmen die aan het vervellen waren.
Symptomen van een te snelwerkende schildklier en bloedwaarden(TSH 48) van een te traag werkende. Dus levensgevaarlijk. Slik nu sinds enkele maanden Eutyhrox. Alle vervelende bijwerkingen zijn inmiddels verdwenen.
Mijn TSH waarde is inmiddels gezakt naar 3.2 Gelukkig! Fabrikant houdt ons voor de gek!

Bart, 04-03-2015 15:44 #4
Mag ik vragen of de onderstaande mensen hun hoeveelheid thyrax naar beneden hebben gebracht, en de doordrukstrips zijn blijven gebruiken? Ik heb ook hartkloppingen, en ben heel moe, maar mijn waarden in het bloed zijn nog goed volgens de arts. Het lijkt zo raar om dan mijn gebruik naar beneden bij te stellen… ik ga dus nu over van 175 naar 150 om te kijken of dit invloed heeft op de hartkloppingen. Ik hoor graag jullie ervaringen en tips!

Emiel Mahu, 19-02-2015 19:54 #3
Ik heb Thyrax al lange tijd,
na dat ik de andere verpakking kreeg had ik veel huiduitslag, en jeuk.
Ik ben toen naar de huisarts gegaan met mijn klachten, maar die zei dat het medicijn het zelfde was.
Ook de apotheek bevestigde dat, maar ik zat met mijn klachten.
Ben nu acht maanden verder en ben nu mijn uitslag en jeuk bijna kwijt.
Bedankt voor uw uitzending van radar op 16 februari

R. Melters, 17-02-2015 14:20 #2
Ook ik ben deze zomer behoorlijk ziek geweest, en ben met de thyrax omlaag gegaan, nu gaat het weer goed.Jammer van deze verknalde zomer.

J. van Asten Smit, 17-02-2015 09:52 #1
Ik gebruik sinds augustus 2012 Thyrax. Sinds september 2014 last hoofdpijnklachten en vermoeidheid. Oktober 2014 heb ik via lab onderzoek mijn schildklierfunctie laten controleren. De waarden in het bloed waren goed.
De hoofdpijnklachten en vermoeidheidklachten nemen nu af maar zijn nog niet helemaal weg.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 08-03-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Bijwerkingen medicijnen
Reacties: 8
Schrijf mee!