InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Eet voldoende zuivel bij schildklierproblemen

Eet voldoende zuivel bij schildklierproblemen

Eet voldoende zuivel bij schildklierproblemen Problemen aan de voor de strottenpijp gelegen schildklier kan ertoe leiden dat men dik wordt en zich moedeloos voelt. Het is de bron voor veel ellende, omdat enkele belangrijke hormonen (zoals thyroxine) in het lichaam ontregeld zijn. Daartoe wordt Thyrax ingenomen om dit weer te compenseren. Toch is dat onvoldoende! Waarom moet men voldoende calcium in de vorm van zuivel innemen bij geconstateerde problemen aan het orgaan?

Zuivel bij schildklierproblemen

Functies schildklier

Het orgaan zorgt voor een aantal belangrijke hormonen in het lichaam. Zo geeft het:
  • de T3 oftewel trijodothyronine en T4 oftewel thyroxine hormonen aan het lichaam af. Een juiste balans van deze twee hormonen zorgt ervoor dat we ons goed voelen. Daarnaast blijft de stofwisseling op een goed niveau, zodat we niet extreem slank of extreem dik worden (mits we niet overdadig veel eten). Eet men normaal en gezond, echter blijft men aankomen dan kan het zijn dat de stofwisseling door het orgaan ontregeld is;
  • het calcitonine hormoon af. Dit hormoon verzorgt de mate van remming van botafbraak in het lichaam.

Deze drie hormonen zijn van essentieel belang voor het goed functioneren van veel lichaamsprocessen.

Aanleiding schildklierproblemen

Voor het hebben van een niet goed functionerende schildklier is het over het algemeen onduidelijk wat de oorzaken zijn. Vaak is er sprake van een familiaire relatie oftewel een genetisch bepaalde aandoening. Deze kunnen aanvullend worden getriggerd door het hebben van een verkeerde levensstijl, zoals overmatige voedsel- of alcoholinname. Het lichaam krijgt teveel verkeerde stoffen binnen, waardoor een hormonale onbalans kan ontstaan. Het orgaan kan dan blijvend problemen hebben. Hiernaast kan ook kanker aan het orgaan aanleiding zijn van de veranderende hormoonbalans in het lichaam.

Herkennen

Vaak wordt een schildklierprobleem herkent door een vergroeiing in de hals. Plaatselijk ziet de nek er iets dikker uit alsof er iets is vergroeit. Daarnaast kunnen een legio aan problemen met het lichaam een oorzaak hebben in de schildklier. Denk bijvoorbeeld aan het hebben van gedeprimeerdheid en een totale desinteresse voor de omgeving of familie. Dit kan gepaard gaan met een vergelende huid waarbij ledematen koud aanvoelen. Daarnaast heeft het effect op het humeur, de spraak, uitval van haar, psychose, vochtophoping, enzovoorts. De reeks aan klachten kunnen zeer divers zijn en dat maakt het soms ook moeilijk om de aandoening te herkennen.

Vergroeiing of gezwel

Uiteraard dient er bij een vergroeiing van de schildklier gecontroleerd te worden of er sprake is van een gezwel of niet. Indien het een kwaadaardig gezwel betreft kan het betekenen dat het complete orgaan moet worden verwijderd. Is het een standaard vergroeiing dan kan het worden beperkt tot de verwijdering van een deel van het vlindervormige orgaan. Herken je een vergroeiing aan de voorkant van de strottenpijp dan is het belangrijk om snel medische assistentie in te schakelen. Er moet namelijk worden uitgesloten dat het kanker betreft.

Levenslange Thyrax behandeling

Is er eenmaal geconstateerd dat het orgaan ontregeld is of dat een deel is verwijderd dan blijft er levenslang een hormonale onbalans bestaan. Dat houdt in dat de hormonen in het lichaam aangevuld moeten worden middels medicijnen. Normaal wordt dit gedaan middels de inname van Thyrax. Omdat iedere patiënt anders reageert op het medicijn moet de dosering worden afgestemd op de hormonale aanwezigheid. Let wel dat het lichaam met de tijd meer of minder hormonen kan afscheiden, waardoor ook periodiek de dosering van Thyrax moet worden bijgesteld.

Waarom is zuivel belangrijk?

Thyrax vult de twee belangrijke hormonen T3 en T4 in het lichaam aan. Naast deze twee hormonen vormt ook het hormoon calcitonine een belangrijke factor in het lichaam. Thyrax vult dit hormoon niet aan en dat houdt in dat het lichaam onvoldoende capaciteiten heeft om kalk stabiel te houden. Dit kan betekenen dat men versnelde botafbraak heeft oftewel osteoporose. Zondermeer bij vrouwen die in de overgang zijn of reeds iets ouder zijn is het van belang om naast de medicijninname voldoende zuivel in te nemen. Door een veranderende hormoonhuishouding tijdens de overgang neemt bij sommige vrouwen de hoeveelheid bot reeds snel af. In combinatie met de aandoening heeft men verhoogde kans om versneld osteoporose te krijgen. Het aandeel kalk moet hoog zijn juist omdat het lichaam de neiging heeft om te ontkalken.

Aanvullende adviezen

Uiteraard is het aan te bevelen om te voorkomen dat men valt. Mensen die Thyrax slikken hebben verhoogde kans om botbreuken op te lopen. Voorzichtigheid is altijd een prioriteit. Naast aanvullende inname van kalk is spiertraining goed om het lichaam sterk te houden, waarnaast sterke spieren door hormoontoename ook kunnen leiden tot een stabiel botgehalte. De inname van alcohol en roken wordt ten stelligste afgeraden. Wordt osteoporose geconstateerd dan dient men aanvullend veel vitamine D en calcium in te nemen. Dit wordt aangevuld met medicijnen met als basis alendroninezuur of risedroninezuur. Aanvullend is het belangrijk om voldoende magnesium in te nemen, omdat het essentieel is om botontkalking tegen te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Osteoporose, wat is het en wat doe je er tegen?Osteoporose, wat is het en wat doe je er tegen?Osteoporose of botontkalking heb je vaak zonder dat je het zelf weet.. Veelal heb je er geen klachten van, pas als je ee…
Calcitonine: invloed op nagel-, haar-, botsterkte en kankerCalcitonine: invloed op nagel-, haar-, botsterkte en kankerDoor de schildklier worden belangrijke stofwisselingshormonen afgeven, als ook calcitonine. Een tekort aan calcitonine k…
De werking van de schildklierVele mensen hebben vaag ergens gehoord van de schildklier, maar hebben geen idee wat hiervan de functie is. Dus wat is e…
Griep, opgezette keel bij schildklierontsteking thyreoïditisGriep, opgezette keel bij schildklierontsteking thyreoïditisHet hebben van een griepje overkomt iedereen weleens. Soms kan het worden veroorzaakt door een ontsteking of infectie aa…
Schildklier: klachten en symptomenSchildklier: klachten en symptomenDe schildklier: een hormoon producerend orgaan dat zich in de hals bevindt. Wanneer de schildklier niet goed werkt, is d…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Osteoporose
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Schildklier

Reageer op het artikel "Eet voldoende zuivel bij schildklierproblemen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Trage schildklier
Medische informatie…
Schrijf mee!