InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Onverklaarbare aandoeningen door schildklierproblemen

Onverklaarbare aandoeningen door schildklierproblemen

Onverklaarbare aandoeningen door schildklierproblemen Klachten waarbij geen duidelijke aanleiding voor is vallen onder onverklaarbare aandoeningen. Je kunt namelijk bepaalde symptomen krijgen, welke niet specifiek aan een ziekte kunnen worden gekoppeld. Oftewel het wordt niet zodanig herkend en wordt het niet behandeld. Dit houdt in dat je mogelijk zonder behandeling thuis komt te zitten. Het is in veel gevallen wel van belang dat je een vorm van behandeling krijgt, omdat de aandoening steeds erger kan worden. Een belangrijke veroorzaker van vage onduidelijke klachten is de schildklier. Waar is dit orgaan voor verantwoordelijk en wat kunnen de klachten zijn?

Onverklaarbare aandoeningen: schildklierproblemen

Wanneer onverklaarbare aandoeningen?

Ga je met bepaalde klachten naar de huisarts of laat je je onderzoeken dan kan het zijn dat er geen medische reden wordt gevonden. Het lijkt erop dat je compleet gezond bent, echter je lichaam protesteert duidelijk. Bovendien lijkt het erop dat je klachten met de tijd ernstiger worden en dat heeft zo zijn weerslag op jouw gevoel met lichamelijke problemen. Je wilt antwoorden hebben, maar via de reguliere huisarts of het ziekenhuis krijg je geen concrete antwoorden. Schildklierproblemen kunnen een reeks van klachten geven, welke in eerste instantie niet als zodanig worden herkend. Wat zijn de klachten en wat moet je doen?

Welke hormonen worden afgegeven?

Het orgaan zittend voor het strottenhoofd produceert schildklierhormonen gemaakt van tyrosine gecombineerd met jodium. Primair wordt er het T4 hormoon geheten thyroxine aangemaakt. Een bijproduct is het T3 hormoon geheten trijoodthyronine. Beide zijn van groot belang bij vele lichaamsprocessen, waaronder de meest voorname: het metabolisme. Indien er problemen aan de schildklier ontstaan met als resultaat een ontregelde hormoonafgifte dan dient standaard Thyrax ingenomen te worden om de juiste hoeveelheid hormonen binnen te kunnen krijgen. Let wel het orgaan is ook verantwoordelijk voor de aanmaak van calcitonine en heeft invloed op botvorming. Indien die aanmaak ook is verstoord dan dient er aanvullend vitamine D3 en K2 ingenomen te worden in combinatie met voldoende zuivel en/ of kalkproducten.

Schildklierproblemen en overactief

Het hormoon kan ervoor zorgen dat het lichaam teveel hormonen krijgt. Het kan resulteren in de volgende klachten:
  • afwijkend hartritme, snelle hartslag met eventuele hartkloppingen;
  • gewichtsverlies door te snel metabolisme, ook al neem je voldoende eten in;
  • prikkelbaar, angstig, nerveus, overmatig zweten, te snel een benauwd warm gevoel hebben;
  • pijnlijke spieren of gewrichten gerelateerd aan toenemend hoeveelheid zuur door dalend serotoninegehalte;
  • geen kracht hebben en versneld moe zijn (het lichaam heeft relatief meer energie nodig, mede veroorzaakt door gespannenheid);
  • botontkalking gerelateerd aan calcitonine onbalans en te zuur lichaam;
  • tintelingen en bevende ledematen, slapeloosheid, onregelmatige periode.

Te trage werking

Werkt de schildklier traag dan is de meest voorkomende klacht dat men aankomt ook al wordt er praktisch weinig ingenomen. Daarnaast kunnen de volgende problemen zoal voordoen:
  • vermoeidheid en snel in slaap kunnen vallen, snel een koud gevoel hebben en trillingen;
  • toename van het gewicht, vetopslag en vochtophoping, specifiek ook de onderbenen, hoog cholesterolgehalte;
  • kortademig, hartritmestoornis, stijve spieren, ongearticuleerd spreken;
  • ongeïnteresseerdheid, verlies van geheugen en verminderde concentratie, traag denken;
  • burn-out, depressief, impotentie, verminderde vruchtbaarheid, heftige menstruatie;
  • bleke witte of gele huid, verlies van haar.

Noodzaak laten testen T3 en T4 serumwaarden

Heb je enkele of meerdere symptomen welke binnen voorgaande rijtjes vallen, dan kan het weleens aan je schildklier liggen. Let wel dat voorgenoemde kenmerken slechts de hoofdgroep aan klachten bevat, er zijn nog vele andere aan de schildklier gerelateerde klachten. Om zekerheid te hebben of jouw specifieke klachten aan de schildklier te wijten zijn, moet je de serumwaarden laten controleren. Met een simpele bloedtest kun je achterhalen of het T3 en T4 hormoon in de juiste gehaltes aanwezig zijn. Indien er een afwijking dan is dit zeker een duidelijk teken dat er iets aan de hand is. Laat je informeren of doorsturen door de huisarts zodat je wel de juiste medicatie verkrijgt om de klachten tegen te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips bij trage stofwisseling door schildklierproblemenTips bij trage stofwisseling door schildklierproblemenHeeft u schildklierproblemen dan dient u medicijnen met daarin levothyroxine zoals Thyrax te slikken om het tekort aan n…
Onregelmatige menstruatie door overactieve schildklierOnregelmatige menstruatie door overactieve schildklierIedere maand vertrouw je erop dat de periode netjes op tijd komt en gaat. Met de jaren kan er een onregelmatigheid ontst…
Kelp: een belangrijk zeewierKelp: een belangrijk zeewierKelp: dit verbazingwekkende zeewier bevat meer vitaminen en mineralen dan enig ander voedingsmiddel. Kelp bevat onder an…
Oververmoeidheid: Trage of overactieve schildklierEen verkeerd werkende schildklier kan nare klachten zoals extreme vermoeidheid opleveren. Een te traag werkende schildkl…
Vaak koorts, veel zweten en trillen, wat is de oorzaak?Vaak koorts, veel zweten en trillen, wat is de oorzaak?Het hebben van een griepje of koorts overkomt ons allemaal weleens. We zijn dan even een paar dagen uit de roulatie en m…
Bronnen en referenties
  • http://www.schildklier.org/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Schildklier

Reageer op het artikel "Onverklaarbare aandoeningen door schildklierproblemen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Onverklaarbare aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!