InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Onregelmatige menstruatie door overactieve schildklier

Onregelmatige menstruatie door overactieve schildklier

Onregelmatige menstruatie door overactieve schildklier Iedere maand vertrouw je erop dat de periode netjes op tijd komt en gaat. Met de jaren kan er een onregelmatigheid ontstaan, doordat hormonen in het lichaam ontregeld zijn. Hyperthyreoïde (thyreotoxicose) ook wel een overactieve schildklier genoemd zorgt ervoor dat je teveel aan hormonen krijgt. Daardoor verlopen veel processen en functies relatief te snel. De vrouw kan uiteenlopende klachten hebben van gewichtsverlies tot een ontregelde menstruatie. Wat houdt een overactieve schildklier in en wat kan eraan worden gedaan?

Onregelmatige menstruatie door schildklier

Productie van het orgaan

De schildklier is een orgaan dat zich aan de voorkant van de nek, nabij het strottenhoofd zit. Het produceert het hormoon thyroxine, primair het T4-hormoon en een afgeleide daarvan het T3-hormoon. Beide zijn mede verantwoordelijk voor de stofwisseling en hebben direct invloed op het gewicht. Daarnaast vormen deze hormonen een essentiële rol bij de instandhouding en ontwikkeling van zenuwen en hoe effectief vetten worden afgebroken. Verder heeft het invloed op catecholamine-niveaus, waardoor adrenaline kan toenemen en de hartslag wordt beïnvloed. Wat kunnen de symptomen en klachten zijn bij een versnelde productie door het orgaan?

Periode ontregeld en andere klachten

Omdat het lichaam een te hoge dosis hormonen krijgt toegediend, zal het lichaam daarop reageren. Een te snelle schildklier resulteert in uiteenlopende klachten. Doordat lichaamsprocessen versneld voltrekken, kan het de volgende kenmerkende symtomen veroorzaken:
  • ongeduldig zijn, nerveus zijn, onrustig slapen en altijd iets moeten doen;
  • het hebben van een goede of normale eetlust, terwijl je niet aankomt. Je valt eerder af of je bent onverklaarbaar mager;
  • de menstruatie raakt ontregeld. De mate van bloedafscheiding kan per maand verschillen, terwijl ook de termijn schuift op. Vaak zal de menstruatie een vertraging laten zien van een paar weken, maar het kan ook betekenen dat een maand wordt overgeslagen;
  • eerdere emotioneel zijn, trillende handen en voeten;
  • door toename van adrenaline neemt de hartslag toe, waarbij je gemakkelijker gaat zweten. Je hebt last van warmte en bent dorstig;
  • onregelmatige stoelgang, waarbij diarree qua voorkomen toeneemt;
  • snel moe zijn, kortademig zijn, minder kracht in de spieren hebben;
  • het hebben van problemen aan de huid zoals eczeem en jeuk. Ook kan de haardos minder dik worden.

Indien de nek iets begint op te zetten of als het orgaan vooraan de nek zichtbaar begint te worden, dan is er duidelijk iets mis met de schildklier. Het is altijd van belang om onderzoek uit te laten voeren, omdat een te snelle of te trage schildklier uiteenlopende problemen geeft. Laat het altijd behandelen, omdat het aanvullende complicaties kan geven. Er kan een afwijkende hartritmestoornis, -spierziekte of -aanval ontstaan, waarnaast ook problemen bij zwangerschap of geboorte kunnen voordoen. Omdat ook de aanmaak van calcitonine is ontregeld neemt de kans op osteoporose toe.

Onverklaarbare aandoeningen

Veel van voorgaande klachten kunnen in combinatie voorkomen, echter worden als zodanig niet in verband gebracht met een ontregelde schildklier. Er zijn vaak meerdere klachten van toepassing, waarbij de ernst met de tijd toeneemt. Naarmate de concentratie thyroxine in het lichaam toeneemt, kunnen aandoeningen in zwaardere mate voorkomen. Het is dus van belang om op te letten welke klachten je hebt, omdat de onverklaarbare aandoeningen te wijten kunnen zijn aan een ontregelde schildklier.

Laat je serumwaarden testen

Om uitsluitsel te krijgen omtrent of je de aandoening hebt kun je vrij snel antwoord krijgen door een bloedonderzoek te laten doen. De thyroxinegehalten in het bloed kunnen vrij snel worden gecontroleerd. Ga daartoe naar de huisarts om jouw klachten te bespreken. Je kunt je huisarts erop wijzen dat je menstruatieproblemen in combinatie met andere klachten door een ontregelde schildklier kunnen komen. Door het thyroxinegehalte te meten weet je snel of je lichaam teveel hormonen krijgt toegediend.

Onregelmatige menstruatie behandelen

Indien er sprake is van een probleem aan de schildklier dan kan het zijn dat een deel daarvan moet worden verwijderd. Daarnaast zal vaak een behandeling met Thyrax medicatie noodzakelijk zijn. De schildklier-activiteit moet worden afgeremd, zodat je op een normaal hormonaal niveau komt. Daarbij dient in eerste instantie uitgezocht te worden hoeveel medicatie je nodig hebt. Normaal wordt middels trial and error de inname daarvan bepaald. Overleg met de huisarts of behandelende dokter wat je het beste kunt doen om jouw klachten snel te verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorzaken van het uitblijven van de menstruatieOorzaken van het uitblijven van de menstruatieNiet op tijd ongesteld worden komt redelijk vaak voor. Wanneer u dit voor de eerst keer meemaakt, zal u misschien wel sc…
De menstruatiecyclusNagenoeg alle vrouwen hebben er tussen de 35 en 40 jaar mee te maken. Iedere maand opnieuw. Er is al veel over gesproken…
Menstruatie: afwijkingen van de duur cyclusMenstruatie: afwijkingen van de duur cyclusGemiddeld duurt de menstruatiecyclus van een vrouw 28 dagen. Het gaat om de tijdsperiode tussen het begin van de menstru…
Menstruatie uitstellen, hoe kunt u dit doen?Menstruatie uitstellen, hoe kunt u dit doen?Een menstruatie komt niet altijd zo gelegen. Bij meer dan vijftig procent van alle vrouwen is de ongesteldheid een pijnl…
Niet ongesteld, niet zwanger  Mogelijke redenenNiet ongesteld, niet zwanger Mogelijke redenenEen regelmatige menstruatie wordt beschouwd als een teken dat je niet zwanger bent. Maar wat nu als je niet ongesteld wo…
Bronnen en referenties
  • https://www.patient1.nl/encyclopedie/overactieve-schildklier
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Thyroxine
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Catecholamine
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Schildklier

Reageer op het artikel "Onregelmatige menstruatie door overactieve schildklier"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Menstruatieproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!