InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Hoe wordt de menstruatie aangestuurd door hormonen?

Hoe wordt de menstruatie aangestuurd door hormonen?

Hoe wordt de menstruatie aangestuurd door hormonen? Om de vrouw de mogelijkheid te geven zwanger te worden tijdens de vruchtbare periode dient de vrouw te menstrueren. Door invloed van menstruatie hormonen wordt het baarmoederslijmvlies vervangen, zodat iedere 27 dagen een nieuwe kans op zwangerschap wordt gerealiseerd. Welke hormonen sturen de menstruatie en aanverwante lichaamsfuncties daarbij aan?

Menstruatie hormonen

Periode als teken van vruchtbaarheid

Iedere maand komt de menstruatie periode bij vrouwen weer terug. Menstruatie komt voor bij de geslachtsrijpe vrouw en is een teken dat er voortplantingsmogelijkheid is. In een periode van 27 dagen is het baarmoederslijmvlies weefsel erop voorbereid om een bevruchte eicel te ontvangen, zodat het kan innestelen en een baby in de buik kan groeien. Gebeurt dit niet dan wordt na die periode het baarmoederslijmvlies vervangen met een nieuw slijmvlies. Dit betekent dat het oude slijmvlies moet verdwijnen en dus treedt er menstruatie in de vorm van de maandelijkse bloeding op. De menstruatie wordt aangestuurd door hormonen geproduceerd door de hypofyse. Welke menstruatie hormonen zijn hierbij van toepassing?

De ontwikkeling van het eitje

Essentieel in de ontwikkeling van het eitje is een afdoende aanmaak van het luteïne en eiproductie stimulerend hormoon. Daarbij wordt follikel gevormd in het ovarium de geboorteplaats van het eicel waarna de hormonen ervoor zorgen dat het eitje de eisprong maakt. Oestrogeen en progesteron (eierstok hormonen) zorgen ervoor dat het eitje in de meest gunstige omstandigheden wordt opgevangen. Deze hormonen worden tevens door het gehele lichaam vervoerd. Een belangrijke functie van het oestrogeen is het herstellen van baarmoederslijmvlies nadat de menstruatie is geweest, zodat het baarmoederslijmvlies 27 dagen paraat staat om een eventueel bevrucht eitje op te vangen. Daarnaast zorgt oestrogeen ervoor dat de vrouw de vrouwelijke eigenschappen heeft. Het bevordert de groei van borsten en slijmklieren in de vagina.

Invloed van progesteron

Tijdens de zwangerschap is progesteron een zeer belangrijk hormoon. Het zorgt ervoor dat als het eitje bevrucht en ingenesteld is, dat het eitje wordt gevoed. Daarnaast zorgt progesteron ervoor dat de baarmoederspier slap blijft, zodat het eitje de kans heeft om te groeien. De toenemende hoeveelheid progesteron zorgt ervoor dat invloed van oestrogeen minder wordt. Indien de vrouw een beperkte hoeveelheid progesteron productie heeft dan kan het zijn dat de borsten pijnlijk aanvoelen of gevoelig zijn.

Beïnvloeding lichaamstemperatuur

Progesteron wordt afgescheiden door het lichaam vanaf het moment dat de eisprong een feit is. Omdat progesteron vrijkomt neemt de temperatuur van het lichaam gedurende de periode toe met een halve graad. Houdt u de lichaamstemperatuur continu in de gaten dan kunt u precies zien wanneer de eisprong heeft plaats gevonden. U weet dus exact als vrouw wanneer de beste kans is om zwanger te worden. Gewoonlijk duurt de temperatuursverhoging zolang de periode duurt, oftewel gedurende 27 dagen. Daarna komt de menstruatie op gang.

Menstruatie hormonen en periode

Tijdens de menstruatie neemt het progesteron gehalte stevig af, waardoor de baarmoederslijmvlies niet meer wordt hersteld. Dit betekent dat het baarmoederslijmvlies wordt afgevoerd. Dit maakt dat de vrouw gaat bloeden en menstrueren. Normaal zal de eerste menstruatie optreden voordat de 15 jaar is bereikt. Toch zijn er gevallen waar het reeds met 10 of 11 jaar voorkomt. Is er sprake van late menstruatie of is het menstrueren voor 16 jaar nog niet begonnen, dan wordt het tijd om de huisarts daarover te informeren. Mogelijk kan er iets aan de hand zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe wordt de menstruatie aangestuurd door hormonen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-11-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Menstruatieproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!