InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Zelf een hoestdrank maken, 10 recepten

Zelf een hoestdrank maken, 10 recepten

Zelf een hoestdrank maken, 10 recepten Je kunt zelf relatief eenvoudig een hoestdrank maken. Hier staan negen simpele recepten voor een hoestdrank beschreven. Zelf een hoestdrank maken is niet moeilijk. Het voordeel aan zelf een hoestdrank maken is dat je weet je wat je erin doet. Het is erg lekker en heeft geen bijwerkingen. Er zijn redelijke moeilijk bereidbare hoestdranken omdat je de wortel van de juiste plant moet vinden. Als je het niet zeker weet gebruik het dan niet. Een makkelijke hoestdrank is het maken van een thee. Er staan hieronder recepten van thee van één kruid maar ook van meerdere kruiden.

Inhoud:

Zelf siroop maken

Het meest bewerkelijk is het om een siroop te maken. Een siroop kun je zelf maken door suiker en water in te dikken door het samen in gelijke delen in een pan te doen en langzaam te verwarmen. Gebruik bij voorkeur ruwe rietsuiker omdat daar nog enige voedingsstoffen in zitten. Wanneer je geen suikerliefhebber bent, maak dan een siroop van honing. Als je een sterke thee zet van een kruid, het laat afkoelen en er honing bij doet dan heb je een siroop die maandenlang goed blijft.

Met honing kun je siroop maken / Bron: fir0002, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)Met honing kun je siroop maken / Bron: fir0002, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)

Wat is een maceraat?

Sommige kruiden kun je beter niet koken omdat dan de geneeskracht verloren gaat. Je kunt deze op koud water laten trekken. Dat heet macereren en het resultaat is een maceraat. Normaliter wordt een maceraat gemaakt op olie maar het kan ook op water. Dit maceraat kun je aan zelf gemaakte suikersiroop of honingsiroop toevoegen.

Hoestdrank van meerdere kruiden

De laatste twee recepten zijn het ingewikkeldst omdat ze de meeste kruiden bevatten. Het gevlekte longkruidblad, weegbreeblaadjes, heemstwortel en klaproosbloemen zul je in veel gevallen zelf ergens moeten plukken maar de meeste kruiden zijn in een winkel te koop. Samen met de laatste twee is zoethoutthee een recept zonder suiker; thee van de goede kruiden is een hoestbedarend middel; het hoeft niet altijd zoet te zijn.

Verschillende soorten hoest

Er zijn verschillende soorten hoest. De meest voorkomende hoest is waar slijm vast zit; dan heb je een expectorantia nodig; een slijmoplossend middel. Een krampachtige hoest, spastische hoest of kinkhoest is meer gebaat bij bronchospasmolytica oftewel luchtpijpverwijdende kruiden. Tijm, zoethout, hyssop, klaproos en smalbladige weegbree werken allen ontspannend en verwijdend op de luchtwegen. Maar deze werken tegelijk slijmoplossend. Voorts heb je de categorie mucilaginosa of hoestprikkelverminderende kruiden. Daar vallen heemst, klaproos en smalbladige weegbree onder. Longkruid is zowel een exporans als een hoestprikkelverminderend kruid.

1. Heemstwortelsiroop

Heemst is niet alleen een leuk bloeiende plant maar ook een hoestmedicijn. Heemstwortel moet je 24 uur in koud water laten weken. Zo maak je een heemstwortelmaceraat. Om siroop te maken hanteer je de volgende verhoudingen: op 100 gram wortel gebruik je1500 gram suiker. Als het maceraat klaar is kun je het zeven. Heemstwortel werkt als expectorans en het verwijdt de luchtwegen.

2. Zoethouthee

Zoethouthee kun je eenvoudigweg maken door 4 gram zoethout te koken op 150 ml water. Je laat het 5 minuten doorkoken zodat alle goede stoffen uit zoethout door het water worden opgenomen. Om de hoest te bestrijden moet je drie maal daags na maaltijd een kop zelfbereide zoethoutthee drinken.

3. Alantwortelsiroop

Wortel van alant moet je enkele weken laten macereren, oftwel in koud water laten weken. ,Daarna moet je het zeven. Vervolgens maak je een siroop van suiker of van honing. Je voegt het maceraat aan honing toe en de hoestsiroop is klaar. Een siroop van suiker kun je maken door suikersiroop van het alantwortelmaceraat te maken. Gebruik de verhouding 50-50 als het gaat om maceraat / honing of maceraat / suikersiroop.

4. Hyssopsiroop

Kook 20 gram hyssopbloemen in een kwart liter water en laat het 5 minuten doorkoken. Vervolgens zeef je de bloemen eruit. De bloemen knijp je uit boven het water. Op een matig vuur vermeng je dit met 200 gram suiker of honing. Hyssop verwijdt de luchtwegen.

5. Smalbladige weegbreesiroop

Smalbladige weegbree kun je persen in een speciale sapmachine waar je bladeren of tarwegras mee kunt persen. Vervolgens hoef je dit enkel in te dikken met honing en de hoestsiroop is klaar. Smalle weegbree verwijdt de luchtwegen.

6. Tijmsiroop

Maak tijmthee door 20 gram tijm op 200 ml water te koken. Voeg 200 ml siroop van ruwe rietsuiker of 200ml honing erbij. Tijmsiroop verwijdt de luchtwegen.

Klaprozen / Bron: Jean Pol GRANDMONT, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Klaprozen / Bron: Jean Pol GRANDMONT, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

7. Klaproossiroop

Als je 250 gram klaproosbloemen in een fles stopt, overgieten met heet water, een dag laten trekken, 750 gram honing erbij doet, heb je een liter hoestsiroop. Gebruik twee glaasjes per dag. Klaproos verwijdt de luchtwegen en is goed tegen droge prikkelhoest.

8. Theemix op basis van longkruid

Longkruid kun je mengen met één of meer van de volgende kruiden om er een hoestsiroop van te maken: klaproos, smalbladige weegbree, tijm, zoethoutwortel, echte kamille en sinaasappelschil. Voor een sinaassappelschil is het belangrijk om slechts biologische sinaasappels te gebruiken. Je kunt zowel gedroogde als verse schil gebruiken. Je mengt de kruiden en laat ze 5 minuten koken. Vervolgens zeef je het. Je kunt het als thee drinken en naar eigen smaak suiker of honing toevoegen. Gebruik de verhouding 30 gram per liter. Meng de kruiden in gelijke delen op het longkruid na; daar komt tweemaal zoveel van in. Als je bijvoorbeeld longkruid met vier andere kruiden gebruikt, hanteer dan de verhouding (in grammen): 10-5-5-5-5. De 10 is voor longkruid. Op deze manier krijg je 30 gram theemix.

9. Vijf hoestkruidenthee

Longkruid, smalle weegbree, zoethoutwortel, tijm en steranijs meng je in gelijke delen. Gebruik 30 tot 40 gram per liter water. Laat het 5-10 minuten doorkoken en drink het als thee. Naar eigen smaak suiker en honing toevoegen.

10. Dennensiroop

Dennentoppen kun je afknippen en bewaren in een glas met suiker. Het hars van de takjes zal in het glas belanden. Dat is een langzaam proces; het duurt in totaal twee maanden. Tijdens deze twee maanden zet je de beker met glas op de meest zonnige plek in huis, voor het raam. Hierna meng je het door elkaar. Eventueel kun je lauw water gebruiken om het wat te verdunnen. Een theelepel is genoeg om een hoestbui op medicinale wijze te behandelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoestdrank voor alle soorten hoest: Bronchostop hoestdrankHoestdrank voor alle soorten hoest: Bronchostop hoestdrankZoek je een hoestdrank voor zowel vastzittende hoest als een hoestdrank tegen droge hoest? Bronchostop hoestdrank is een…
Natuurlijke middeltjes bij prikkelhoest of kriebelhoestNatuurlijke middeltjes bij prikkelhoest of kriebelhoestPrikkelhoest of kriebelhoest is een vervelend kwaaltje waar veel mensen in de herfst of winter mee te maken hebben. Deze…
Pijn in de keel: oorzaken, symptomen & behandeling keelpijnPijn in de keel: oorzaken, symptomen & behandeling keelpijnIn de koude winterperiode verschijnt bij veel mensen die vervelende keelpijn weer op het voorplan. Het immuunsysteem wor…
Middel tegen hoesten: kriebelhoest en vastzittende hoestMiddel tegen hoesten: kriebelhoest en vastzittende hoestHoesten is een natuurlijk reinigingsmechanisme van het lichaam, teneinde de luchtwegen te ontdoen van grote hoeveelheden…
Huismiddeltjes tegen hoestenHuismiddeltjes tegen hoestenHoesten is een verschijnsel dat regelmatig voorkomt en gepaard kan gaan met een geïrriteerde keel en andere klachten. Hu…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf een hoestdrank maken, 10 recepten"

Reacties

Greetje, 22-05-2015 09:59 #4
Hoe maak ik een hoestdrank, geschikt voor het FODMaP-dieet? Reactie infoteur, 16-06-2015
Volgens het FODMAP-dieet is suiker FODMAP arm en dus ´goed´. Maar in hoeverre die stelling klopt is maar de vraag. Suiker is juist ontstekingsbevorderend. Los van het FODMAP-dieet zou ik zeggen, probeer een hoestdrank te maken met stevia, wat overigens eveneens FODMAP-arm is.

Zoethout helpt eveneens bij hoest. Daar kun je een sterke thee van maken en laten afkoelen om het vervolgens per eetlepel door je keel te laten glijden. Je kunt eventueel zoethout mengen met weegbreethee, een ander anti-hoestkruid. Maar eigenlijk kun je niet zomaar medische adviezen geven want algemene adviezen zijn nooit goed. Mensen met te hoge bloeddruk
moeten namelijk weer geen zoethout nemen.

Cathy, 07-11-2014 20:49 #3
Ik zou de klaproossiroop willen maken, maar zal gedroogde klaproos moeten aankopen hiervoor. Misschien een tip voor de verhouding water/gedroogde klaproos? Hoe lang is deze ongeveer te bewaren en mag deze ook door kindjes genomen worden? Alvast bedankt :-) Reactie infoteur, 27-11-2014
Zelf gemaakte siroop binnen een jaar gebruiken. In het geval van gedroogde klaproos kun je wat minder gebruiken dan verse klaproos.

Anouk, 19-04-2014 23:07 #2
Beste redactie,
Kunnen jullie mij helpen of het in de tekst gaat om gedroogde kruiden of kan het recept ook met verse kruiden bereidt worden?
Groetjes, Anouk. Reactie infoteur, 22-04-2014
Het kan zowel met verse als gedroogde kruiden.

Sabine, 05-12-2013 16:31 #1
Beste,

In uw artikel staat dat indien je geen fan bent van suiker je een siroop kan maken met honing.
Sorry hoor, maar honing bestaat voor het grootste deel uit suiker, daarom dat het ook hetzelfde effect heeft. Het is gewoon hetzelfde.

Met vriendelijke groet,
Sabine (apotheker) Reactie infoteur, 05-12-2013
Sorry hoor, maar voor een apotheker is dit een zeer vreemde opmerking. In suiker niet alleen suiker en verder niks. Maar in honing zitten allerlei vitaminen, glyconutriënten en fytonutriénten. mensen die last hebben van hun tanden, cariës, zullen na het eten van veel suiker dat gelijk voelen terwijl voedsel dat met honing is gezoet geen pijn doet aan de tanden. Er zijn tientallen onderzoeken gedaan naar honing; het werkt als antibioticum voor de huid. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12439453) Het zou wel heel vreemd zijn als het niet als antibioticum voor de ingewanden werkt, maar daar is iets minder onderzoek naar gedaan, vooral omdat de wetenschap nog niet in staat is het te onderzoeken.

zelf heb ik een vrouw geïnterviewd die zei dat na een kankeroperatie de wond met honing werd schoongemaakt, in het VU. Hele potten honing verdwenen er in de wond, dus ook ziekenhuizen zijn op de hoogte van de antibiotische eigenschappen van honing.

Je moet het zo zien: suiker is een vergif en honing is een medicijn,
Tom008(onderzoeker)

Verdere info:
Honing is goed voor de luchtwegen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18056558
´Honey is rich in many nutrients such as sugars (glucose and fructose), enzymes, minerals ( magnesium, potassium, sodium chloride, iron, phosphate and sulfur), vitamins (B-1, B-2, B-3, B-5, B-6, and C), several hormones and proteins of various types including the pollen grains themselves, which can contain essential oils and other phytonutrients´ van dit artikel waar een veearts dieren behandelt met honing, http://www.huffingtonpost.com/richard-palmquist-dvm/honey-in-integrative-vete_b_834771.html

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-09-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Zelf eten maken
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!