InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De overgang, hoe komt het en wat doe je eraan?

De overgang, hoe komt het en wat doe je eraan?

Bij vrouwen van tussen de 45 en 50 onstaat een periode waarin de eierstokken stoppen met het aanmaken van oestrogenen, deze periode word de overgang genoemt. Meestal zal rond het 50e leeftijdsjaar de laatste menstruatie plaats vinden, dit heet de menopauze.

Oorzaak

Tijdens de overgang zal de vruchtbaarheid van de vrouw stoppen. Daardoor zal de oestrogeenspiegel aardig wisselen door verandering in de eicellen. Deze veranderingen zorgen voor de overgangsklachten, een menstruatie kan heviger zijn. Het baarmoederslijmvlies word ook gestimuleerd om door te groeien, dit betekend dat de menstruatie ook een dikkere laag slijmvlies kan afstoten.

Klachten en symptomen

Tijdens de overgang kan je een onregelmatig bloed verlies en opvliegers krijgen. Opvliegers zijn vlagen van warmte die oprijgt vanuit het onderlichaam naar borsten en het gezicht. Dit zal samenhangen met overmatig zweten en rood aanlopen.

Wat gebeurt er na een menopauze

Omdat het hormoon oestrogeen tekort zal gaan komen in het lichaam kunt u verschillende verschijnselen krijgen, dit kan variëren van droog worden van slijmvliezen, het droger worden van een huid, sterkere haargroei en botontkalking.

Bij een botontkalking is er minder kalk aanwezig in uw botten. De structuur van het bot zal ook veranderen. Doordat het oestrogeen in de overgang verdwijnt is het evenwicht tussen het aanmaak en opbouw van het bot minder. Daarom kan u sneller last krijgen van botafbraak. Een grotere breekbaarheid zal hiervan het gevolg zijn. Dit kan duren tot drie jaar na de menopauze.

Wat kunt u hieraan doen

De emotionele klachten als nervositeit en neerslachtigheid hoeft niet altijd met de overgang te maken te hebben want u komt ook in een andere levensfase. De thuis situatie zal veranderen er kunnen familieleden overlijden maar er kunnen ook kleinkinderen worden geboren. U kunt het beste veel tijd besteden aan de leuke dingen en lichaamsbeweging. Een goede rust en voeding kunnen ook helpen.

Om het breken van botten minimaal te stellen is het belangrijk dat uw botten voor de overgang gezond zijn. Dit kunt u helpen door voldoende kalk te nemen. Kalk zit in melk, citrusvruchten, graan en bonen. De vitamine D vorming zal na de overgang ook minder worden, doordat de huid wat dunner zal worden.

Dokter?

De klachten door een hormonale veranderingen kunnen verholpen worden met hormonen. Voor een behandeling van de klachten moet u altijd even langs uw huisarts.

Hormonen worden echter alleen voorgeschreven als uw dagelijkse dingen worden beperkt, omdat het gebruik van hormonen het risico op borstkanker kunnen verhogen.
© 2010 - 2017 Chrissie90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen de overgang en de menopauzeVerschil tussen de overgang en de menopauzeWat is het verschil tussen de overgang en de menopauze? Er komt een moment in het leven van de vrouw dat de eierstokken…
Aandoeningen: abnormaal vaginaal bloedverliesMenstruatie (ongesteldheid) is iets waar elke vrouw mee te maken heeft in haar leven. In de vruchtbare periode heeft ied…
Meer aandacht voor de overgang in Nederlandnieuws uitgelichtMeer aandacht voor de overgang in NederlandMaandag 3 maart 2014 was de documentaire ‘Uitgebloe(i)d te zien die over de overgang in Nederland gaat. In de documentai…
Menopauze: door borstkanker direct in de overgangMenopauze: door borstkanker direct in de overgangVrouwen die voor hun borstkanker behandeld worden met chemotherapie en of hormoontherapie komen vaak direct in de overga…
Bronnen en referenties
  • Apothekersgids "De Overgang" Wikipedia www.huidinfo.nl

Reageer op het artikel "De overgang, hoe komt het en wat doe je eraan?"

Infoteur: Chrissie90
Gepubliceerd: 19-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!