InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vermoeidheidsklachten: moe zijn, 10 oorzaken en tips

Vermoeidheidsklachten: moe zijn, 10 oorzaken en tips

Vermoeidheidsklachten: moe zijn, 10 oorzaken en tips Vermoeidheidsklachten is een courante klacht. Heel veel mensen hebben doorlopend last van vermoeidheidsklachten en voelen zich de hele tijd moe, soms zelfs extreem moe of juist afwisselend: dan weer moe, dan weer fit - zonder dat ze er achter komen waardoor dit komt. Vermoeidheidsklachten kunnen gepaard gaan met ander symptomen en kunnen allerlei oorzaken hebben. Wat zijn de tien meest voorkomende oorzaken van moe zijn. De top drie bestaat uit leefgewoonten, zoals slechte eet- en drinkgewoonten, te weinig slaap en te weinig lichamelijke beweging. Chronische vermoeidheid kan ook samenhangen met medische aandoeningen, zoals bloedarmoede, tekorten aan bepaalde voedingsstoffen, schildklieraandoeningen, suikerziekte, depressie, bepaalde slaapproblemen en hartproblemen.

Vermoeidheidsklachten

De meest voorkomende redenen voor vermoeidheid en vermoeidheidsklachten komen voort uit je dagelijkse gewoonten.

Drink niet te veel koffie / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwanDrink niet te veel koffie / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwan

1. Eet- en drinkgewoonten

Alcohol

Het drinken van te veel alcohol is een courante oorzaak van toenemende vermoeidheid.op het lichaam. De eerste lichamelijke klachten van te veel drinken zijn:
  • vermoeidheid
  • slecht slapen
  • maagpijn

De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert gezonde volwassen mannen niet meer dan twee standaardglazen alcohol per dag te drinken en gezonde volwassen vrouwen niet meer dan één standaardglas. Bij deze hoeveelheden loopt je gezondheid weinig risico en is de kans op vermoeidheid als gevolg van alcohol minimaal.

Vers fruit / Bron: Istock.com/karelnoppeVers fruit / Bron: Istock.com/karelnoppe
Cafeïne en suiker
Het veelvuldig grijpen naar cafeïne en suiker als opkikkertje kan averechts werken. Cafeïne verkort je slaaptijd, verstoort je slaapcyclus en vermindert de kwaliteit van slaap. Drink daarom niet meer dan twee tot drie koppen koffie per dag. Doe ook rustig aan met suiker (in bijvoorbeeld snoep en koek). Kort na het eten van geraffineerd suiker komt het in je bloed terecht, waardoor de bloedsuikerspiegel tijdelijk heel snel stijgt. Dit geeft je een tijdelijke boost, een energiek gevoel. Vaak doe je niets met zo’n extra energiestoot en geeft de alvleesklier een dosis insuline af, zodat het teveel aan suiker in het bloed sneller wordt opgenomen in de lichaamscellen. Als gevolg hiervan daalt de bloedsuikerspiegel en kun je na de suikerpiek een suikerdip krijgen: een vermoeid en slap gevoel. Je kunt het beste complexe koolhydraten eten, welke bijvoorbeeld in volkoren producten aanwezig zijn. Deze koolhydraten worden namelijk langzaam verteerd. Hierdoor wordt de energie veel gelijkmatiger in je bloed opgenomen en dit levert dus geen enorme piek op.

Vermijd alcohol voordat je gaat slapen / Bron: Istock.com/karelnoppeVermijd alcohol voordat je gaat slapen / Bron: Istock.com/karelnoppe
Gezond en gevarieerd eten
De meeste mensen voelen zich energieker als ze gezond en gevarieerd eten. Zorg daarom voor een gebalanceerd dieet met fruit, groente en magere eiwitten. Het voorkomt overgewicht en obesitas en je gaat vermoeidheid tegen.

2. Hoeveelheid slaap

Te weinig slaap leidt automatisch tot vermoeidheid overdag. En als je moe bent, zul je minder energie hebben om te sporten en pak je eerder de auto dan de fiets. Het leidt tot inactiviteit en dit kan weer leiden tot meer vermoeidheid. Zorg daarom voor voldoende slaap en een goede slaaprust. Vermijd cafeïne en alcohol in de uren voordat je gaat slapen. Een slaapmutsje is een gevaar voor de tweede helft van je nachtrust, doordat je veel lichter slaapt en vaker wakker wordt. Dit komt de kwaliteit van je nachtrust uiteraard niet ten goede. Verder is het verstandig om vlak voor het slapen gaan géén gebruik te maken van televisie, de GSM of de laptop. Het kunstmatige licht van maakt je lichaam alert, waardoor het vrijkomen van het slaaphormoon melatonine wordt tegengehouden. Ook zorgen binnenkomende sms’jes en e-mails voor een verstoring van de slaap. Je kunt er ook druk van in je hoofd worden, als gevolg waarvan je minder gemakkelijk in slaap valt.

Bewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimagesBewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimages

3. Beweging

Voldoende beweging is voor ieder mens enorm belangrijk. Van beweging krijg je meer energie. Het blijkt dat als je meerdere dagen per week ten minste een half uur bezig bent met klussen, fietsen, tuinieren of andere inspannende activiteiten, je aanzienlijk minder vaak moe bent dan mensen die weinig bewegen. Bovendien verjaagt lichamelijk ontspanning stress en moeheid veel beter dan bijvoorbeeld inactieve ontspanning, zoals een spelletje doen of het lezen van een boek. Regelmatig lichamelijke inspanning heeft een gunstige invloed op de hormoonspiegels en depressieve gevoelens nemen af. Ook verbetert het inslapen en de kwaliteit van de slaap door intensieve lichaamsbeweging, tenzij je dit doet in de uren voordat je gaat slapen.

Chronische vermoeidheid kan ook samenhangen met medische aandoeningen, zoals:

4. Bloedarmoede

Bloedarmoede is een veel voorkomende oorzaak van vermoeidheid en zeer eenvoudig vast te stellen door middel van bloedonderzoek. De klachten hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, transpireren, (extreme) moeheid, kortademigheid en hartkloppingen kunnen wijzen op bloedarmoede. De meest voorkomende oorzaak van bloedarmoede is een tekort aan ijzer.

5. Tekorten aan belangrijke voedingsstoffen

Je kunt je flink moe voelen wanneer je een tekort hebt aan bepaalde voedingsstoffen. Bij bloedarmoede hebben we ijzertekort al genoemd, maar een kaliumtekort of een vitamine B-12 tekort kunnen ook aanleiding geven tot vermoeidheidsklachten. Bloedonderzoek kan uitwijzen of er bij jou sprake is van een tekort aan één of meerdere voedingsstoffen.

6. Schildklierproblemen

Zowel een te traag werkende schildklier (hypothyreoïdie) als een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie) kunnen tot een scala aan klachten leiden, waaronder vermoeidheid.

7. Diabetes (suikerziekte)

Onbehandelde diabetes kan aanleiding geven tot allerlei klachten, waaronder vermoeidheid. Andere typische klachten zijn veel dorst, vaak plassen en oogklachten. Het is belangrijk dat de ziekte onder controle wordt gehouden middels een dieet en medicijnen.

Een depressie kan gepaard gaan met vermoeidheidsklachten / Bron: Saschamilk, PixabayEen depressie kan gepaard gaan met vermoeidheidsklachten / Bron: Saschamilk, Pixabay

8. Depressie

Een depressie kan gepaard gaan met vermoeidheid, slaapstoornissen, weinig energie en lusteloosheid.

9. Slaapproblemen

Bij een bepaalde vorm van snurken komen onbegrepen moeheid en/of slaperigheid overdag voor. Dit kan het geval zijn bij het obstructief slaap apnoe syndroom (afgekort OSAS), waarbij het snurken gepaard gaat met een tijdje niet ademen (ademstilstand).

10. Niet gediagnosticeerde hart-en vaatziekten

Vermoeidheid kan een teken zijn van hartproblemen, met name bij vrouwen. Klachten als ongewoon moe, buitengewoon slecht slapen of kortademigheid kunnen bij vrouwen duiden op een (naderend) hartinfarct.

Sint-Janskruid
Sint-Janskruid (Hypericum perforatum) is bewezen effectief in de behandeling van een lichte tot matige depressie. Het is niet geschikt voor de behandeling van zwaardere depressies, welke worden gekenmerkt door een onvermogen om de dagelijkse bezigheden uit te voeren en terugkerende gedachten aan dood of zelfdoding. St. Janskruid is als plantaardig antidepressivum verkrijgbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevolgen van ondergewichtGevolgen van ondergewichtOvergewicht is een bekend verschijnsel: voor ondergewicht daarentegen is er veel minder aandacht. Wat is ondergewicht, w…
Tips om misselijkheid en braken te verhelpenTips om misselijkheid en braken te verhelpenMisselijkheid en braken zijn tekenen dat het niet goed gaat met je lichaam. Rusten is daarom van primordiaal belang. Als…
Vermoeidheid na een virusVermoeidheid na een virusVermoeidheid is een lastige klacht en ook de huisarts weet er niet altijd raad mee. Met name vermoeidheid na een virus k…
Plotselinge moeheid door de overgang: wat hieraan te doen?Plotselinge moeheid door de overgang: wat hieraan te doen?Tijdens de overgang krijgen veel vrouwen last van aanvallen van plotselinge vermoeidheid. Dit kan zowel psychische als l…
Rugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn is een vervelende aandoening waar ongeveer 80% van alle Nederlanders regelmatig last van heeft. Gelukkig zijn er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/seb_ra
  • www.gezondheidsraad.nl
  • www.voedingscentrum.nl
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/PuwanaiSomwan
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/karelnoppe
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/monkeybusinessimages
  • Afbeelding bron 5: Istock.com/Jovanmandic
  • Afbeelding bron 6: Saschamilk, Pixabay

Reageer op het artikel "Vermoeidheidsklachten: moe zijn, 10 oorzaken en tips"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-08-2016
Subrubriek: Diversen
Special: IJzer (mineraal)
Medische informatie…
Schrijf mee!