InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Migraineaanval met aura en migraineaanval zonder aura

Migraineaanval met aura en migraineaanval zonder aura

Migraineaanval met aura en migraineaanval zonder aura Migraine is een heftige, bonzende hoofdpijn die in aanvallen optreedt en waarbij de pijn plotseling komt opzetten. Sommige migrainepatiënten hebben vooraf waarschuwingssignalen en er zijn ook patiënten die direct voorafgaande een migraineaanval een aura hebben. Een aura is het geheel van meestal kortdurende verschijnselen die het begin van een migraineaanval vormen. Het ontstaan van migraine moet gezocht worden in een tijdelijke verstoorde samenwerking van bloedvaten en zenuwvezels in de hersenen. De oorzaak is (nog) niet bekend, maar aanleg speelt een rol. Het is niet duidelijk waarom de ene patiënt zelden een aanval heeft en de ander juist heel vaak. Soms ontstaat een aanval na uitlokkende factoren zoals overmatige inspanning, stress of lang uitslapen. Vrouwen hebben soms aanvallen rond de menstruatie, wat menstruele migraine wordt genoemd. Tijdens de zwangerschap en na de overgang nemen de aanvallen vaak af.
Hevig geeuwen vlak voor een migraine-aanval / Bron: Stokkete/ShutterstockHevig geeuwen vlak voor een migraine-aanval / Bron: Stokkete/Shutterstock

Migraineaanval met en zonder aura

Een migraineaanval bestaat uit een aantal mogelijke fasen. Niet alle fasen treden op bij elke patiënt en niet alle fasen hoeven bij elke patiënt in gelijke mate aanwezig te zijn. De fasen die men kan onderscheiden zijn:

Waarschuwingsfase

Ongeveer één op de zeven migrainepatiënten krijgt in de uren of dagen vóór een aanval vroege voortekenen of waarschuwingssignalen. Enkele uren tot dagen van te voren kun je last krijgen van een loopneus of neusverkoudheid, braken en diarree. Ook kun je weinig plassen doordat je meer vocht vasthoudt als normaal. Overmatig aanmaken van speeksel komt ook voor. Je kunt ook plotselinge stemmingsveranderingen (agitatie, depressieve gevoelens of juist heel erg actief en energiek) ervaren.

Vermoeidheid / Bron: Istock.com/BartekSzewczykVermoeidheid / Bron: Istock.com/BartekSzewczyk
Extreme vermoeidheid
Twee tot drie uur van te voren kun je het erg koud hebben, extreem vermoeid zijn of juist overdreven fit zijn en (valse) honger ervaren. Sommige migrainepatiënten krijgen last van een opgezette maag. Je kunt ook overgevoelig zijn voor prikkels, zoals lawaai, licht en geuren. Kort van te voren kun je hevig gaan geeuwen als gevolg van extreme vermoeidheid en kun je last krijgen van rode ogen en wazig zien. Je kan ook wit wegtrekken.

Aurafase

Bij ongeveer één op de drie migrainepatiënten komt een 'aura' voor. De aurafase van een aanval treedt vaak op voordat de hoofdpijnfase begint en duurt vaak niet langer van twintig minuten. Een aura zijn neurologische verschijnselen, waarbij patiënten vaak last hebben van stoornissen in het zien, je ziet dan bijvoorbeeld lichtflitsen, zwarte of gekleurde vlekken, lichtgevende puntjes of het gezichtsveld wordt kleiner. Een aura kan ook bestaan uit een gevoelsstoornis, een spraakstoornis of zelfs een halfzijdige (gezichts)verlamming. Sommige mensen raken hiervan in paniek, omdat ze niet weten wat ze overkomt. Wanneer er geen auraverschijnselen optreden, spreekt men van migraine zonder aura.

Wazig zien / Bron: Gene Hunt / FlickrWazig zien / Bron: Gene Hunt / Flickr

Hoofdpijnfase

De hoofdpijnfase of migrainefase komt bij vrijwel alle migraine patiënten voor en heeft een duidelijk begin en einde. Een klein deel van de patiënten heeft echter een aura, zonder dat daar hoofdpijn op volgt. Migraine zonder hoofdpijn wordt 'migraine accompagnée sans migraine' genoemd.

Verschillende klachten

De hoofdpijnfase kan zich op talloze manier manifesteren en bestaat vaak uit een combinatie van verschillende klachten. Er is allereerst de hoofdpijn. Deze kan vrij plotseling beginnen en vrij snel de maximale ernst bereiken, maar de verschijnselen kunnen ook zeer geleidelijk beginnen en in de loop van enkele uren in ernst toenemen. De hoofdpijn doet zich vaak voor aan één zijde van het hoofd, maar je kan ook aan beide zijden hoofdpijn ervaren. Het gaat vaak om kloppende of bonzende hoofdpijn, die zeer hevig is. Tijdens deze fase kun je niet anders dan in bed gaan liggen, bij voorkeur in een stille, verduisterde kamer vanwege overgevoeligheid voor licht en geluid. Vaak gaat de hoofdpijn gepaard met misselijkheid en braken. Lichamelijke inspanning verergeren de situatie vaak.

Steeds moeten plassen

Er zijn patiënten die zodra hun aanval afneemt constant naar het toilet moeten om te urineren. De oorzaak is dat zij voorafgaand aan en tijdens de aanval vocht vasthielden. Je kunt het dan erg koud hebben. Ook kun je je bij afname van de aanval heel loom of juist heel actief voelen.

Herstelfase

Na de hoofdpijnfase volgt de herstelfase, waarbij je je nog snel vermoeid en minder geconcentreerd voelt. De herstelfase duurt gemiddeld één a twee dagen, maar kan ook langer duren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Migraine: niet zomaar hoofdpijnMigraine: niet zomaar hoofdpijnMigraine is een specifieke vorm van hoofdpijn en heeft een aantal typische kenmerken die aan internationale criteria vol…
Help! Een migraineaanvalHelp! Een migraineaanvalMigraine is een chronische hersenaandoening waarbij je meestal aan één kant van het hoofd hoofdpijn krijgt. Wanneer je e…
Migraine kan permanente hersenschade veroorzakenMigraine kan permanente hersenschade veroorzakenMigraine is een aandoening waar veel mensen regelmatig last van hebben. Migraine werd altijd gezien als een onschuldige…
Vestibulaire migraine: duizeligheidsklachten en migraineMigraine is een hoofdpijn die in aanvallen optreedt en gepaard kan gaan met heftige hoofdpijn. Bij vestibulaire migraine…
Migraine zonder hoofdpijnMigraine zonder hoofdpijnBij migraine wordt er meestal gedacht aan hevige hoofdpijn die in aanvallen komt opzetten. Er zijn verschillende vormen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 9nong/Shutterstock.com
  • I. Vooren (eindredactie). Zorgboek hoofdpijn. Stichting September, Amsterdam, 2011.
  • Afbeelding bron 1: Stokkete/Shutterstock
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/BartekSzewczyk
  • Afbeelding bron 3: Gene Hunt / Flickr

Reageer op het artikel "Migraineaanval met aura en migraineaanval zonder aura"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 25-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn & migraine
Medische informatie…
Schrijf mee!