InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Migraine: niet zomaar hoofdpijn

Migraine: niet zomaar hoofdpijn

Migraine: niet zomaar hoofdpijn Migraine is een specifieke vorm van hoofdpijn en heeft een aantal typische kenmerken die aan internationale criteria voldoen. Het is een aandoening van de hersenen die uitgelokt kan worden door verschillende factoren zoals bijvoorbeeld stress.

Wat is migraine?

Migraine wordt beschreven als een terugkerende hoofdpijn die optreed in aanvallen die 4 tot 72 uur duren. De pijn wordt verergerd door fysieke activiteit en gaat gepaard met misselijkheid en vomeren.

Bij 15% van de migrainepatiënten gaat de migraineaanval vooraf aan aura’s. Deze aura’s kondigen het begin van de migraineaanval aan. Dit verschijnsel zorgt ervoor dat migrainepatiënten hun medicatie vroegtijdig kunnen innemen en zo hun migraineaanval kunnen remmen of tegenhouden. De auraverschijnselen die zich kunnen voordoen zijn:
  • Het zien van lichtflitsen of lichtvlekken (99%)
  • Tintelingen aan één kant van het lichaam, gevoelloosheid (31%)
  • Spraakstoornissen (18%)
  • Gezichtsvelduitval
  • Krachtverlies
Indien één of meerdere van deze symptomen meer dan 5 en minder dan 60 minuten optreden, en bovendien niet veroorzaakt worden door een andere aandoening, dan kan men spreken over één of meerdere aura’s.

Symptomen van migraine

  • Hoofdpijnaanval van minstens 4 uur en maximum 72 uur.
  • Pulserende hoofdpijn die eenzijdig aanvoelt.
  • Lokale pijn.
  • Matige tot ernstige intensiteit.
  • Pijn wordt verergerd door fysieke activiteit.
  • Lichtschuwheid en/of gevoelig zijn voor geluid.
  • Misselijkheid en/of overgeven.
  • De hoofdpijn wordt niet veroorzaakt door een andere aandoening.

Oorzaken van migraine

Migraine is een genetische aandoening en is dus erfelijk. Als mensen in je familie last hebben van migraine is de kans groter dat jij er ook last van hebt/gaat krijgen. Ook zijn er uitlokkende factoren, triggers genaamd, die ervoor zorgen dat je een migraineaanval kan krijgen. Zo krijgen 80% van de migrainepatiënten migraineaanvallen door stress. Andere uitlokkende factoren kunnen alcohol, cafeïne, roken, of vettig eten zijn.

Wat kan je doen tegen migraine?

Probeer uitlokkende factoren te vermijden. Sla geen maaltijden over, leef gezond, en slaap regelmatig. Slaap niet te weinig, maar zeker ook niet te lang. Ook sport wordt aangeraden omdat migraine in 80% van de gevallen wordt uitgelokt door stress, en lichaamsbeweging hierbij kan helpen.

Indien je een migraineaanval hebt of voelt aankomen door een aura, dan moet je proberen deze te stoppen. Neem zodra je een aura krijgt, of zodra je hoofdpijn voelt opkomen, een pijnstiller en eventueel medicatie tegen het misselijk zijn en het braken. Meestal wordt pijnmedicatie genomen in de vorm van pillen, maar injecties, neussprays en zetpillen kunnen in het geval van een migraineaanval beter werken. Zeker als je misselijk bent en moet overgeven is een injectie handig. Dan wordt de medicatie rechtstreeks in je bloedbaan gespoten en wordt de pijn sneller draaglijker. Hiervoor moet je natuurlijk wel een arts raadplegen.

Vaak last van migraine?

Neem preventief medicatie. Migraine is namelijk ongeneselijk. Door medicatie kan je het wel onder controle houden om er zo mee te leren leven. Raadpleeg je huisarts, of eventueel een neuroloog, voor de juiste medicatie.

Cijfers

Ongeveer 18% van de vrouwen en 6% van de mannen heeft last van migraineaanvallen. De piekleeftijd ligt tussen de 25 en de 55 jaar. Meestal is het zo dat patiënten één tot vier aanvallen per maand hebben. Elke aanval duurt dan zo’n dag à twee. Hierbij worden de meeste patiënten verstoord bij het uitoefenen van hun dagdagelijkse activiteiten omdat ze bedrust moeten houden.
© 2013 - 2019 Sarahh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn: migraine, symptomen en behandelingHoofdpijn: migraine, symptomen en behandelingMigraine verschilt per persoon en ook per aanval. Vaak is het kloppende hoofdpijn aan één kant van het hoofd. Soms krijg…
Migraine: oorzaken, symptomen, behandeling, voorkomen aanvalMigraine: oorzaken, symptomen, behandeling, voorkomen aanvalHoofdpijn is geen ziekte, maar een symptoom van bijvoorbeeld migraine, spanningshoofdpijn en clusterhoofdpijn. Hoofdpijn…
Hoofdpijn: symptomen hoofdpijn bij kinderen (migraine)Hoofdpijn: symptomen hoofdpijn bij kinderen (migraine)Kinderen hebben net zoals volwassenen ook regelmatig last van hoofdpijn. De meest voorkomende vormen zijn migraine en sp…
Migraine en behandelingMigraine en behandelingMigraine is niet zomaar hoofdpijn, het is een vorm van hoofdpijn die uw hele leven op zijn kop kan zetten. Het is een zi…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Migraine
  • http://www.janssen-cilag.nl/

Reageer op het artikel "Migraine: niet zomaar hoofdpijn"

Infoteur: Sarahh
Gepubliceerd: 04-06-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!