InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Schildklieroperatie: verwijdering van de schildklier

Schildklieroperatie: verwijdering van de schildklier

Schildklieroperatie: verwijdering van de schildklier De schildklier is een klier dat zich aan de voorzijde van de hals bevindt. Het zijn twee kwabben die met elkaar verbonden zijn met schildklierweefsel. Bij een te grote schildklier of bij vaststelling van een knobbeltje op of in de schildklier kan er na overleg van de specialist beslist worden tot overgang van het operatief (gedeeltelijk) verwijderen van de schildklier.

Waarom deze ingreep?

Bij het vaststellen van een overactieve schildklier of wanneer er een tumor wordt aangetroffen in de schildklier kan er overgegaan worden op het verwijderen van een deel van de schildklier. Een overactieve schildklier, struma of krop komt tegenwoordig veel minder voor dan vroeger en de gevallen die voorkoomen kunnen over het algemeen wel met succes met geneesmiddelen of de toediening van kleine hoeveelheden rodiactief jodium wel behandeld worden.

Een operatie kan uitgevoerd worden wanneer:
  • De struma druk uitoefent op de luchtpijp of andere inwendige organen.
  • Wanneer de geneesmiddelen geen werking hebben op de patiënt of deze in de zwangerschap zit waardoor deze geen van deze geneesmiddelen mag nemen.
  • Indien er een tumor wordt aangetroffen op of in de schildklier.

Schildklier operatie

Het doel van deze operatie is om een gedeelte van de schildklier te verwijderen om de hormoongehalte terug tot een normaal niveau te brengen. Wanneer er vermoedens zijn dat er een tumor zit in of op schildklier zal men onder narcose het verdachte weefsel weghalen om het onder een microscoop te onderzoeken. Blijkt het dat dit kanker is, dan zal de chirurg uw gehele schildklier gaan moeten verwijderen. Dit is nodig omdat de mogelijkheid er is dat er op andere plaatsen van de schildklier kankerweefsels aanwezig kunnen zijn.

Soorten operaties

  • De chirurg zal de gehele klier verwijderen samen met de lymfeklieren die hier rond zitten. Dit gebeurt meestal bij het vaststellen van een tumor in of rond de schildklier omdat er kans is dat er op andere plaatsen in de schildklier zich nog geïnfecteerde weefsels bevinden die kunnen leiden tot kanker van de schildklier.
  • Bij een overactieve schildklier of vergroting van de schildklier zal er een deel weggehaald worden bij beide kwabben van de schildklier. De chirurg zal een klein gedeelte laten zitten om toch nog schildklierhormonen te laten kunnen aanmaken.
  • Wanneer men er niet zeker van is als het gevonden knobbeltje op de schildklier goed- of slechtaardig is zal men één gedeelte van de schildklier verwijderen om daarna te observeren als de andere gedeelte restant blijft tegen deze kanker of niet. Wanneer dit niet zo is zal opnieuw een operatie gebeuren om ook deze te verwijderen.

Na de operatie

Wanneer u terug wakker wordt na de operatie zult pijn hebben rond de hals die vermeden kunnen worden door pijnstillers. Men zal u het advies geven om een tijdje uw hals niet uit te rekken of en zo veel mogelijk te rusten zonder enige bruuske bewegingen te maken met de hals. Sommige patiënten kunnen enige tijd ook last krijgen van tijdelijke heesheid of stemverlies. De genezing van de wond verloopt gewoonlijke snel: de hechtingen worden meestal al na een paar dagen terug verwijderd waarna de patiënt terug naar huis mag met intructies over de schildkliervervangende medicatie. Hierna zal je een aantal keer moeten terugkeren om na te gaan of er te veel of te weinig schildkliercellen geproduceerd wordt.
Gerelateerde artikelen
Drie soorten schildklieroperatiesWanneer de schildklier niet goed werkt, kan het nodig zijn te opereren. Een operatie kan veel klachten wegnemen. Toch is…
Schildklierkanker: oorzaak, klachten, behandeling, prognoseSchildklierkanker: oorzaak, klachten, behandeling, prognoseDe schildklier is erg belangrijk voor de stofwisseling en heeft daardoor veel invloed op allerlei processen in het licha…
Schildklier verwijderen (operatie): Oorzaken en complicatiesHet verwijderen van de schildklier (strumectomie) is een operatieve behandeling, meestal als gevolg van schildklierprobl…
Struma: oorzaken, behandelingStruma: oorzaken, behandelingStruma is wereldwijd gezien de meest voorkomende schildklierafwijking. Struma hoeft niet altijd meteen behandeld te word…
Kanker: SchildklierkankerSchildklierkanker is een soort kanker die maar vrij zelden voorkomt. Ongeveer 2 op de 100.000 mensen worden jaarlijks ge…

Reageer op het artikel "Schildklieroperatie: verwijdering van de schildklier"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 27-05-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!