InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zonneallergie behandelen en zonneallergie voorkomen, tips

Zonneallergie behandelen en zonneallergie voorkomen, tips

Zonneallergie behandelen en zonneallergie voorkomen, tips Zonneallergie behandelen kan met zalf en andere middelen. Zonneallergie wordt gekenmerkt door jeukende, rode huiduitslag met bobbeltjes en/of blaasjes, vooral op de aan de zon blootgestelde delen van de huid zoals gezicht, nek, handruggen, onderarmen, ellebogen en onderbenen. De huiduitslag bij zonneallergie ontstaat vaak zes tot acht uur na blootstelling aan zonlicht en is meestal seizoensgebonden, dat wil zeggen dat het op het einde van het voorjaar en aan het begin van de zomer optreedt. De uitslag verdwijnt spontaan na enkele dagen tot weken en er zijn geen restverschijnselen. De meest voorkomende vorm van zonneallergie is de zogeheten polymorfe lichteruptie (PMLE). Hierbij verschijnen op zonnige dagen rode, jeukende bobbeltjes op de aan de blootgestelde delen van de huid. Ongeveer 10% van de volwassenen heeft hier last van. Behandeling van de jeuk kan met indifferente middelen. Een corticosteroïd crème kan ook verlichting van de jeukklachten geven als gevolg van zonneallergie.

7 manieren om zonneallergie te behandelen en/of te voorkomen

Hieronder worden zeven manieren besproken om zonneallergie te behandelen en/of te voorkomen. Strikt genomen is behandeling niet noodzakelijk, aangezien de aandoening na enkele dagen of weken vanzelf weer verdwijnt. In de loop van de zomer treedt gewenning op en raakt de huid gewend aan het zonlicht.

De aandoening treedt overigens niet noodzakelijk in de zomer op. Ook tijdens een skivakantie of na een middag op een terrasje te hebben gezeten, kunnen die kleine, ontsierende rode vlekjes, die vaak wat bobbelachtig zijn, opduiken in het decolleté, op de handruggen, de onderarmen en/of op de benen.

Vermijd expositie aan zonlicht

Vermijd blootstelling aan zonlicht. Houd er rekening mee dat de zon het sterkst is tussen 11 en 15 uur, door op die uren uit de felle zon te blijven. Door uit de zon te blijven zullen de allergische klachten die worden veroorzaakt door de zonneallergie doorgaans binnen 10 dagen vanzelf verdwijnen.

Zonneallergie en geleidelijk blootstelling aan zonlicht

Het meest belangrijke advies aan personen met zonneallergie is zich in het voorjaar geleidelijk bloot te stellen aan zonlicht. Bijvoorbeeld de eerste dag 15 minuten en per dag een half uur langer. Bedek hierbij de huid zo veel mogelijk.

Zonwerende effecten van textielsoorten

Robson en Diffey hebben de zonwerend effecten van een textielsoorten gemeten en zij kwamen tot de volgende bevindingen:
  • een zijden blouse heeft een zonwerend effect overeenkomend met een SPF (Sun Protection Factor) van 280;
  • een katoenen blouse een SPF van 56;
  • jersey T-shirtsof een SPF van 32; en
  • polyester blouses een SPF variërend van 5 (open weefpatroon = crêpe) tot 500 (dicht weefpatroon = satijn).¹

Gebruik een zonnebrandcrème

Bescherm de niet-bedekte huid met een zonnebrandcrème met zowel een UV-B als een UV-A filter. Het gebruik ervan mag niet leiden tot een langer verblijf in de zon en tevens moet gezegd dat een allergische reactie op de zonnebrandcrème mogelijk is. Men beveelt aan om een half uur voor blootstelling aan zonlicht een ruime hoeveelheid van de crème aan te brengen en na twee tot drie uur opnieuw in te smeren, evenals na zwemmen of hevig transpireren (bijvoorbeeld na inspanning).

Gebruik een voedingssupplement

Het gebruik een voedingssuplement met bètacaroteen, selenium en probiotica kan helpen om zonneallergie te voorkomen. Een maand voor de eerste blootstellingen moet men beginnen deze in te nemen en de hele blootstellingsduur moet men deze blijven nemen.

Gebruik synthetische antimalariamiddelen

Bij hevige zonneallergie kan de huisarts synthetische antimalariamiddelen voorschrijven, waarmee 10 dagen voor de eerste blootsellingen moet worden begonnen.

Huisarts / Bron: Istock.com/WavebreakmediaHuisarts / Bron: Istock.com/Wavebreakmedia

Behandeling van de jeuk

Behandeling van de jeuk kan desgewenst plaatsvinden door het aanbrengen van indifferente middelen, zoals lotio alba FNA, lotio calamini FNA en metholtalkpoeder. Deze middelen kunnen vermindering van jeukklachten geven. Ook kan cremor vaseline lidocaïne 3% door de huisarts als anti-jeukmiddel worden voorgeschreven. Tevens kan het lokaal aanbrengen van corticosteroïdcrème verlichting van de jeukklachten geven. Vraag uw huisarts om advies bij aanhoudende jeukklachten.

Zonneallergie: lichttherapie

Insmeren met zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor, felle zon vermijden en beschermende kleding dragen bieden de beste bescherming. Als dit onvoldoende soelaas biedt, kan gewenning aan de zon via speciale lampen helpen. Vraag je huisarts of dermatoloog om advies.

Vermijd bij fotoallergische reacties de hiervoor verantwoordelijke stof

PMLE moet onderscheiden worden fotoallergische reacties. Hierbij wordt de huidreactie op expositie aan zonlicht geïnitieerd door het gebruik van lokale middelen op de huid, zoals zonnebrandcrèmes en cosmetica. Orale medicatie kan ook de boosdoener zijn. Hierbij kan men denken aan doxycycline en andere antibiotica, diuretica (plaspillen) en antihypertensiva (middelen tegen hoge bloeddruk). Wanneer er sprake is van fotoallergische reacties dienen de hiervoor verantwoordelijke stoffen vermeden te worden.

Noot:
  1. Robson J, Diffey BL. Textiles and sun protection. Photodermatol Photoimmunol Photomed. 1990 Feb; 7(1): 32-4.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij zonneallergie?Wat is zonneallergie? Zonneallergie is een abnormale reactie van de huid wanneer deze wordt blootgesteld aan zonlicht. Z…
Zonneallergie: oorzaken, symptomen en behandelingZonneallergie: oorzaken, symptomen en behandelingAllergieën, niemand wil ergens allergisch voor zijn en als je dan toch ergens allergisch voor bent ga je de bron van je…
Zonneallergie (PMLE): voorkomen, symmptomen, behandelingZonneallergie (PMLE): voorkomen, symmptomen, behandelingZonneallergie komt even vaak voor bij vrouwen als bij mannen. Het is een vrij zeldzame aandoening, die op iedere leeftij…
Zonneallergie, polymorfe lichteruptieWe spreken pas van een zonneallergie als iemand een abnormale reactie op de huid krijgt na een normale blootstelling aan…
Lichtallergie: beperkt in het levenLichtallergie: beperkt in het levenChronische Polymorfe Licht Dermatose, een hele mondvol. Kortweg: lichtallergie. Mensen die in ernstige mate allergisch z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, vijfde geheel herziene druk, 2010.
  • Robson J, Diffey BL. Textiles and sun protection. Photodermatol Photoimmunol Photomed. 1990 Feb; 7(1): 32-4.
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Wavebreakmedia

Reageer op het artikel "Zonneallergie behandelen en zonneallergie voorkomen, tips"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 22-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zonneallergie uitslag
Medische informatie…
Schrijf mee!