InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Zonneallergie, polymorfe lichteruptie

Zonneallergie, polymorfe lichteruptie

We spreken pas van een zonneallergie als iemand een abnormale reactie op de huid krijgt na een normale blootstelling aan licht. Dit kan de normale zon zijn, maar ook een zonnebank of gloeilampen. Een zonneallergie ontstaat vaker bij mensen met een lichte huid, en meestal begint het op jonge leeftijd.

Hoe ontstaat een zonneallergie?

Er zijn verschillende soorten zonneallergie, maar de meest voorkomende is Polymorfe lichteruptie. De afkorting hiervan is PMLE. PMLE kan op elke leeftijd voorkomen, maar het begint meestal rond het twintigste tot dertigste levensjaar. Vaak hebben mensen met PMLE vóór die tijd wel gewoon zonlicht kunnen verdragen. PMLE komt net zo vaak voor bij vrouwen als bij mannen, maar het komt veel vaker voor bij mensen met een lichte huidskleur.

UV-licht kunnen we onderverdelen in UVB en UVA. Het ultraviolet licht zorgt ervoor dat we bruinen of verbranden als we in de zon zitten. Mensen met PMLE reageren op een andere manier op UV-licht. Vooral het UV-licht is de boosdoener voor deze mensen. Waarom mensen PMLE krijgen, is nog steeds niet bekend.

Deze zonneallergie ontstaat door overgevoeligheid van lichtstralen, zowel van de zon als van een zonnebank of van gloeilampen. Je huid gaat sterk jeuken, en meestal ontstaan er rode bultjes. De huidafwijkingen ontstaan meestal 24 tot 48 uur na de blootstelling van het licht. Soms duurt het ook enkele dagen voordat er huidafwijkingen zichtbaar zijn. Deze symptomen komen vaak voor op de hand, ellebogen en op de voet. Maar het komt ook vaak voor in het gezicht. Langs de rode bultjes ontstaan er vaak ook blaasjes, vochtophoping en schilfering van de huid. Meestal zijn de huidafwijkingen alleen zichtbaar bij de delen van de huid die in aanmerking zijn geweest met de zon, maar in ergere gevallen kan dit zich uitbreiden naar de rest van het lichaam wat níet in aanmerking is geweest met de zon.

Behandeling

Je huid laten wennen aan de zon

Bij de meeste vormen van PMLE is het voldoende om je huid te laten wennen aan de zon. De huid wordt iets dikker en krijgt meer pigment. In het voorjaar kan je dagelijks je huid aan het zonlicht laten wennen. Op zonnige dagen moet de huid natuurlijk wat meer beschermd worden. Wel is aan te raden tussen 10 uur 's ochtends en 3 uur 's middags uit de zon te blijven. Dan is de zon het scherpst.

Zonnebrandmiddelen

De meeste vormen van PMLE worden veroorzaakt door UVA. Er zijn zonnebrandmiddelen met een verhoogde UVA-bescherming. Kies een zonnebrandmiddel met een hoge beschermingsfactor én een hoge UVA-bescherming.

Vitaminen

Er worden ook vaker vitaminen voorgeschreven. Vitamine C, E en vitamine PP geven de huid een extra bescherming.

Geneesmiddelen

In ernstigere gevallen worden er geneesmiddelen voorgeschreven. Vaak het geneesmiddel hydroxychloroquine, dit is een tablet die ook tegen malaria wordt voorgeschreven.

Licht-therapie

Dit is een behandeling met ultraviolet licht, in steeds hogere doseringen. Het helpt de weerstand van de huid.

Zonneallergie voorkomen

De simpelste manier om een zonneallergie te voorkomen is om uit de zon te blijven. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk. Probeer toch zoveel mogelijk zon te vermijden. Draag bijvoorbeeld een pet en lange mouwen als je naar buiten moet.
© 2014 - 2019 Stacey, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Huidreacties op de zonWat gebeurt er eigenlijk als we ons blootstellen aan de zon? Zonlicht bevat allerlei soorten straling die je niet alleen…
Wat te doen bij zonneallergie?Wat is zonneallergie? Zonneallergie is een abnormale reactie van de huid wanneer deze wordt blootgesteld aan zonlicht. Z…
Verantwoord onder de zonnebankWaarom is verantwoord onder de zonnebank zo belangrijk? Is het echt waar dat je huidkanker kunt krijgen van teveel zon?…
Informatie over een zonnesteekInformatie over een zonnesteekNaast verbranding door de zon is er nog een ander onplezierig gevolg van langdurig zonnen: de zonnesteek. Het lichaam ve…
Allergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergieAllergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergieZonlicht is niet alleen positief voor de mens, maar kan ook negatieve gevolgen met zich meebrengen. Eén daarvan is het v…
Bronnen en referenties
  • http://www.letopdezon.nl/huidkanker-melanoom-jeuk.html

Reageer op het artikel "Zonneallergie, polymorfe lichteruptie"

Infoteur: Stacey
Gepubliceerd: 23-05-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!