InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Huidreacties op de zon

Huidreacties op de zon

Wat gebeurt er eigenlijk als we ons blootstellen aan de zon? Zonlicht bevat allerlei soorten straling die je niet alleen een bruin kleurtje geven. Het kan ook heel slecht zijn voor je huid.

Verbranding

Verbranding is een verwonding waarop je lichaam reageert door bloed en lymfevocht naar je huid te sturen. Hierdoor wordt je huid rood en gezwollen en kan pijnlijk aanvoelen. De huidcellen worden zo snel mogelijk afgestoten (vervellen). In ernstige gevallen kunnen er zelfs littekens ontstaan.

Zonne-allergie

In toenemende mate zijn mensen gevoelig voor zonlicht, in die zin dat je huid overgevoelig reageert. De verschijnselen zijn die van heel lichte verbranding, blaasjes met vocht erin, verkleuring en veel jeuk. Zonneallergie kan het gevolg zijn van medicijnen, geurstoffen of een ziekte, maar het kan ook gewoon spontaan ontstaan.

Zonnesteek

Te veel warmte en zon tegelijk kan er de oorzaak van zijn dat de normale bescherming van je lichaam tegen oververhitting faalt. Koorts en in uitzonderlijke gevallen de dood kunnen het gevolg zijn. Te veel zweten met het bijbehorende verlies aan zout speelt een belangrijke rol bij een zonnesteek.

Foto-sensibiliteit

Sommige stoffen (bijv bergamot) die onder andere in cosmetica en eau de cologne voorkomen, veroorzaken verkleuring op je huid: bruine vlekken. Ook als je zwanger bent of de pil slikt kan je een dergelijke reactie krijgen. Alleen dan wordt het een zwangerschapsmasker genoemd, en komt voornamelijk in het gezicht voor.

Spatadertjes

Omdat de elastische huidweefsels in de zon dunner en minder soepel worden, hebben bloedvaten minder steun. Ze kunnen daardoor verwijden en zichtbaarder worden.

Rimpels en huidveroudering

De zon heeft een vernietigend effect op de elastische vezels in je huid (collageen). De zon heeft ook een versnelde uitdrogende werking en maakt je huid dunner. De zon telt alle tijd die in de zon gezeten word op. Wie veel zon krijgt heeft dus sneller te maken met een oude gerimpelde huid.

Huidkanker

Zonlicht kan het erfelijk materiaal in cellen (DNA) dermate veranderen, zodat de cellen gaan woekeren en huidkanker kan ontstaan.

Voordelen

Je hoeft nu niet bang te zijn om in de zon te gaan zitten. Behalve nadelen heeft de zon ook zo zijn voordelen. De zon maakt energiek, levenslustig en vol welbehagen. De zon kan ook huidproblemen verhelpen zoals eczeem, psoriasis en acne. Ze trekt de huid namelijk wat strakker waardoor we er jonger en uitgeruster uitzien, plus dat je er een lekker bruin kleurtje van krijgt. Belangrijk is om je huid voor het zonnen gewoon goed te beschermen.
© 2007 - 2019 Daisy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken van rode vlekken na het douchenOorzaken van rode vlekken na het douchenHeeft u na het douchen last van rode vlekjes en/of jeuk? In dit artikel worden mogelijke oorzaken hiervan besproken.
Allergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergieAllergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergieZonlicht is niet alleen positief voor de mens, maar kan ook negatieve gevolgen met zich meebrengen. Eén daarvan is het v…
Jakobskruiskruid - een giftige plant voor mens en dierJakobskruiskruid - een giftige plant voor mens en dierJakobskruiskruid is een tweejarige, giftige plant die dodelijk kan zijn voor koeien, paarden en varkens. In het eerste j…
Borreliose: de oorzaak, symptomen en de behandelingBorreliose, ook wel de ziekte van Lyme genoemd is een ziekte die wordt veroorzaakt door een infectie van de spirocheet B…
Netelroos: een allergische huidreactieNetelroos: een allergische huidreactieNetelroos is een allergische reactie waarbij er over heel het lichaam een uitslag kan ontstaan met kleine tot grote bult…

Reageer op het artikel "Huidreacties op de zon"

Reactie

Antigona, 01-01-2012 19:51 #1
Ik moet een powerpoint over de zon maken en ik vind deze informatie niet
hoe slecht is de zon voor de lichaam van de mens?
bij bruine vlekken kan je er een ziekte krijgen of niet?
is zonneband heel erg en waarom?
danku

Infoteur: Daisy
Gepubliceerd: 02-07-2007
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!