InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij zonneallergie?

Wat te doen bij zonneallergie?

Wat is zonneallergie? Zonneallergie is een abnormale reactie van de huid wanneer deze wordt blootgesteld aan zonlicht. Zonneallergie is te herkennen aan een aantal symptomen, deze staan in het onderstaande artikel. Wanneer je last hebt van zonneallergie zijn er een aantal dingen die je kunt doen om de allergie de baas te blijven. Als de allergie chronische trekjes begint te vertonen is het verstandig naar een huisarts te gaan. Ook meer hierover staat in het onderstaande artikel.

Wat is zonneallergie?

Wat is zonneallergie? Zonneallergie is een abnormale reactie van de huid wanneer deze wordt blootgesteld aan zonlicht. Dit wordt vaak veroorzaakt door overgevoeligheid voor UVA of UVB licht. Mensen met zonneallergie hebben in de zomer een grotere kans om last te krijgen van een allergische reactie. De aarde ontvangt in de zomer namelijk meer UV straling dan 's winters. Zonneallergie is te herkennen aan een aantal symptomen.

Symptomen

  • Jeuk
  • Roodheid
  • Bobbeltjes
  • Blaasjes
  • Zwelling

Wat te doen tegen zonneallergie?

Zonneallergie is erg vervelend, gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen tegen je zonneallergie.

Wat kun je zelf doen?

  • Blijf uit de zon tussen 11:00 en 15:00
  • Lange kleding dragen
  • Zonnebril opzetten
  • Wanneer u last heeft van UVB, gebruik zonnebrand met een hoge factor (bijvoorbeeld 50)

Het is verstandig de zon te vermijden tussen 11:00 en 15:00, de zon is dan het sterkst. Als men toch naar buiten wilt is het verstandig lange kleding te dragen. Bij zonneallergie worden soms ook de ogen aangetast door het zonlicht, een zonnebril is daarom geen overbodige luxe. Wanneer de klachten chronische trekjes beginnen te vertonen is het verstandig de huisarts te contacteren. De huisarts kan dan meerdere dingen doen.

Wat kan de huisarts doen?

  • Lichttherapie
  • Antimalaria-middelen voorschrijven

De huisarts zal de ernst van de klacht bepalen en waar nodig actie ondernemen. Zo kan de arts lichttherapie voorschrijven. Hierbij wordt de patient gedurende een aantal weken blootgesteld aan kunstmatig licht. Dit kan d.m.v een zonnebank of hoogtezon. Verder kunnen antimalaria medicijnen de klachten ook verlichten. Dit zal eerst uitvoerig met de arts besproken worden. In zeer zeldzame gevallen kan men doorverwezen worden naar het ziekenhuis.
© 2010 - 2019 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zonneallergie: oorzaken, symptomen en behandelingZonneallergie: oorzaken, symptomen en behandelingAllergieën, niemand wil ergens allergisch voor zijn en als je dan toch ergens allergisch voor bent ga je de bron van je…
Allergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergieAllergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergieZonlicht is niet alleen positief voor de mens, maar kan ook negatieve gevolgen met zich meebrengen. Eén daarvan is het v…
Zonneallergie spray: zonneblaasjes voorkomen met DermaForteZonneallergie spray: zonneblaasjes voorkomen met DermaForteZonneblaasjes door zonneallergie treden op na blootstelling aan ultraviolette stralen (uv-licht). De uitslag bij zonneal…
Wespensteek / insectensteekMuggen, vlooien, wespen, bijen, mieren, teken en steekvliegen zijn insecten die bijten of steken. Insecten steken uit ze…
Zonneallergie behandelen en zonneallergie voorkomen, tipsZonneallergie behandelen en zonneallergie voorkomen, tipsZonneallergie behandelen kan met zalf en andere middelen. Zonneallergie wordt gekenmerkt door jeukende, rode huiduitslag…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij zonneallergie?"

Reacties

Gerry, 27-08-2013 18:41 #5
Ik heb voor het eerst deze vakantie zonne allergie gekregen in Turkije, daar naar een dokter geweest pillen gekregen voor de nacht zalf voor pijn jeuk zalf voor pukkels en een spuit gehad alles is nu in Nederland nog niet weg. kan ik volgend jaar niet voor ik ga beginnen met medicijnen om allergie te voorkomen.

Chris, 18-07-2013 10:59 #4
Ik heb dit jaar pijnplakkers gebruikt met morfine en momenteel neem ik nog tramadol als pijnmedicatie. Kan deze medicatie iets te maken hebben met het feit dat ik nu last heb van zonneallergie op armen, decolleté en rug?

Wilma, 15-08-2012 21:58 #3
Wat te doen bij zonne allergie. Ruim 25 jaar word ik hier iedere zomer weer door geplaagd. Sinds kort is er van het merk Eucerin zonnebrandcre voor zonneallergie op de markt.
Het helpt bij mij uitstekend. Insmeren en niet verbranden.

Marjon, 28-08-2011 13:40 #2
Ik heb sinds 2007 zonne-allergie, Ik heb er vooral snel in het buitenland, als de bulten eenmaal weggetrokken zijn heb ik allemaal witte vlekjes.
Wat er aan te doen is weet ik niet zo goed, dit jaar bleef ik veel in de schaduw en toch kreeg ik er heel veel last van.
er zijn geloof ik wel pilletjes voor maar dan mag je niet in de zon.
Mijn schoonzus heeft het ook heel erg en die heeft dit jaar zonnecrème van de kruidvat gebruikt zonder parfum en rotzooi en ze heeft er dit jaar geen last van gehad, dus volgende zomer ga ik die crème ook zeker proberen, ook geen parfum op doen dus ook niet 's avonds.

Groetjes Marjon

Kiona, 19-07-2011 11:10 #1
Sinds 2008 heb ik last van zonneallergie. Er komen altijd van die blaasjes en jeuken verschrikkelijk. Maar sinds die tijd blijven er allemaal rode bultjes en gaan niet meer weg van mijn huid. Ook heb ik littekentjes op mijn armen van het krabben.

Wie heeft herkent dit en wat kan je er tegen doen?

groetjes Kiona

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 05-07-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!