InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zonneblaasjes: symptomen, oorzaak en behandeling

Zonneblaasjes: symptomen, oorzaak en behandeling

Zonneblaasjes: symptomen, oorzaak en behandeling Wat zijn zonneblaasjes en wat kun je tegen zonneblaasjes doen? Bij de eerste zonnestralen in de lente zijn er een aantal mensen die last krijgen van zonneblaasjes. Dit komt doordat je lichaam gedurende langere tijd weinig in aanraking is gekomen met zonlicht. Men spreekt van zonneallergie als er sprake is van overgevoeligheid van de huid door ultraviolette straling (UVA- en UVB-straling). Bij zonneallergie krijg je last van roodheid van de huid, jeuk, brandend gevoel, zonneblaasjes en zwelling bij blootstelling van de huid aan de zon. De klachten ontstaan na een normale blootstelling aan de zon. Denk je dat je last hebt van zonneallergie of zonneblaasjes, maak dan een afspraak met je huisarts. Deze kan door middel van een aantal eenvoudige testen bekijken of je last hebt van zonneallergie.

Zonneblaasjes

Wat is zonneallergie?

Zonneallergie duidt op een abnormale huidreactie na een normale blootstelling aan zonlicht of andere lichtbronnen. Bij zonneallergie ontstaat een jeukende rode uitslag op de aan de zon blootstelde huid met eventueel zonneblaasjes. De meest voorkomende vorm van zonneallergie is polymorfe lichteruptie, afgekort als PMLE. Sommige mensen hebben een erfelijke vorm van zonneallergie. Anderen ontwikkelen alleen symptomen door het gebruik van bepaalde medicijnen, zoals plastabletten, harttabletten of antibiotica. Deze kunnen een allergische reactie op de zon veroorzaken, ook wanneer je in het verleden nog nooit last hebt gehad van zonneallergie. Milde gevallen van zonneallergie verdwijnen zonder behandeling, zolang je uit de zon blijft. Meer ernstige gevallen kunnen worden behandeld met hormoonzalven of pillen. Mensen die een ernstige vorm van zonneallergie hebben, kunnen preventieve maatregelen nemen.

Symptomen: jeukende rode uitslag en zonneblaasjes

De verschijnselen bij een zonneallergie bestaan vaak uit:
  • roodheid;
  • jeuk of pijn; en
  • rode bultjes en zonneblaasjes.

De symptomen treden alleen op die delen van de huid op die zijn blootgesteld aan de zon. De klachten ontwikkelen zich vaak binnen enkele minuten tot uren na blootstelling aan de zon.

Wat veroorzaakt zonneblaasjes?

Sommige mensen zijn gevoelig voor zonlicht. Bij de eerste zonnestralen in het voorjaar, krijgen ze er last van. Gaandeweg de lente/zomer verdwijnen de klachten door lichtgewenning. Het is nog niet bekend waarom de ene persoon zonneallergie ontwikkelt en de ander niet. Mogelijk speelt aanleg en het huidtype hierbij een rol. Als je een lichtere huid hebt, zul je vaker last hebben van zonneallergie. Mensen met een meer donkere huidskleur of zij die van nature gemakkelijk bruin worden, hebben minder snel last van zonneallergie.

Fotoallergie

Zonneallergie kan ook een secundaire oorzaak, wat wil zeggen dat wordt veroorzaakt in combinatie met een chemische stof. Dit wordt ook wel 'fotoallergie' genoemd. Bepaalde medicijnen (zoals sommige antibiotica, pijnstillers, middelen tegen jeuk of plastabletten) en medische aandoeningen kunnen de huid gevoeliger voor de zon maken.

Behandeling van zonneblaasjes

Behandeling van zonneblaasjes kan op verschillende manieren plaatsvinden.

Lichtgewenning

Als je een milde vorm van zonneallergie hebt, kun je in het voorjaar je huid langzaam laten wennen aan de zon. Maak daarbij gebruik van een zonnebrandmiddel met een hoge factor (SPF50+). Lichttherapie kan ook helpen. Dit kan zowel poliklinisch als thuis als je beschikt over een SunshowerMedical, een apparaat dat je dagelijks tijdens het douchen kunt gebruiken. Door dit kunstmatige licht laat je je huid geleidelijk wennen aan UVA- en UVB-straling.

Zonnebrandmiddelen

Er bestaan zonnebrandcrèmes speciaal voor mensen met een zonneallergie met een hogere UVA-bescherming dan reguliere zonnebrandcrèmes. Zonneallergie wordt namelijk vaak veroorzaakt door UVA-straling.

Medicatie

Crèmes met corticosteroïden kunnen voorgeschreven worden om de afweerreactie van de huid tegen zonlicht te onderdrukken. Daarnaast kunnen antihistaminetabletten de allergische reactie enigszins onderdrukken. Het nemen van antimalariamiddelen is een andere behandelmogelijkheid. Deze medicijnen werden aanvankelijk gebruikt tegen malaria, maar bleken een bredere toepasbaarheid te hebben.

Andere maatregelen

Als je last hebt van zonneallergie doe je er verstandig aan regelmatig in de schaduw te zitten en de zon tussen 12 en 15 uur ís middags te vermijden. Want op dat tijdstip is de zon op zín felst. Mensen met een gevoelige huid kunnen beter niet lange tijd achter elkaar zonnebaden. Kleding geeft bescherming tegen zonnestralen. Bedenk dat UVA-straling gewoon door glas heengaat en dat UV-straling op het water en op sneeuw weerkaatst. Op water weerkaatst het 20% van de straling en op sneeuw maar liefst 80%. Zand reflecteert ook veel zonlicht. Een natte huid is gevoeliger voor zonlicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met YoghurtYoghurt is een echte maskertopper. Het bevat melkzuur dat tegelijkertijd ontvettend en hydraterend werkt, dode huidcelle…
Impetigo (krentenbaard)Impetigo (krentenbaard)Impetigo, ook wel krentenbaard genoemd, is een zeer besmettelijke infectie. Het komt vaak voor bij kinderen tussen de 2…
Waterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomenWaterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomenWaterpokken is een infectie. Deze infectie veroorzaakt koorts en zorgt ervoor dat er blaasjes ontwikkeld worden over het…
Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandelingEen koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes d…
Koortslip: oorzaak, klachten, behandelingKoortslip: oorzaak, klachten, behandelingEen koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Dit virus is erg besmettelijk en veel mensen komen er al op jonge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Prawny, Pixabay
  • http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/uiterlijk/zonneallergie-weet-waarvoor-je-overgevoelig-bent/
  • http://www.dr-jetskeultee.nl/zonneallergie/obj7784527
  • http://www.huidarts.com/huidaandoeningen/zonneallergie-polymorfe-lichteruptie-pmle/
  • https://www.allergyuk.org/skin-allergy/sun-sensitivity
  • https://www.vsm.nl/zonneblaasjes
  • https://www.bloem.net/zonneblaasjes
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sun-allergy/basics/treatment/con-20035077

Reageer op het artikel "Zonneblaasjes: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 31-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zonneallergie uitslag
Medische informatie…
Schrijf mee!