InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzaken

Pijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzaken

Pijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzaken Heb je last van een zeurende, tintelende, stekende of irriterende pijn in de hand of pols? Wat kunnen de oorzaken zijn? Klachten aan het polsgewricht komen veel voor en belemmeren ons sterk in ons dagelijks leven. Snel de oorzaak achterhalen is vaak van groot belang. Pijn aan of in de hand wat kunnen de oorzaken zijn?

De hand

De hand is een erg complex lichaamsdeel en in staat zeer nauwkeurige handelingen uit te voeren, maar ook eenvoudige handelingen. We gebruiken onze handen dagelijks en problemen aan of in de hand kunnen tot grote problemen zorgen. De hand bestaat uit een handpalm met daaraan vijf vingers. De hand zit aan de onderarm vast met als verbinding het polsgewricht.

Oorzaken pijn in de hand

Er zijn erg veel aandoeningen die resulteren in pijn aan de hand of handen. We kunnen hiervoor het beste een onderscheid maken in handklachten, vingerklachten en polsklachten. De volgende lijst geeft een voorbeeld van mogelijke aandoeningen, klachten en oorzaken.

Carpaal tunnelsyndroom

Klachten bij het carpaal tunnelsyndroom
Pijnlijk, prikkelend of tintelend gevoel in handpalm, duim, wijsvinger en middelvinger. De klachten zijn met name tijdens de nacht. De oorzaak is een verdrukking van een zenuw (de nervus medianus) in de carpale tunnel door het langdurig in een bepaalde werkhouding zitten.

Een hernia

Door een hernia (uitstulping van een tussenwervelschijf) kan een zenuw bekneld raken. Een beknelde zenuw kan resulteren in uitval van elk lichaamsdeel, maar ook tot gevoelsverlies, tintelingen of een prikkelend gevoel in de handen. Door middel van een MRI scan wordt bekeken of de verschijnselen inderdaad worden veroorzaakt door een hernia.

Schoudergordelsyndroom

Het schoudergordelsyndroom wordt veroorzaakt door aan afknelling van een zenuw (de plexus brachialis). Deze afknelling wordt vaak veroorzaakt door een langdurige werkhouding waarbij de armen veel omhoog gehouden moeten worden.

Een ganglion

Een ganglion is een met helder vloeistof gevulde cyste en veroorzaakt meestal geen klachten, maar door druk tegen een zenuw of pees kan toch een tintelende, stekende of zeurende pijn ontstaan.

Dupuytren

Dupuytren komt vooral voor bij een leeftijd ouder dan vijftig. Dupuytren is een knobbelige vergroeiing van bindweefsel. De oorzaak is niet bekend, maar het komt in sommige families wel meer voor dan in andere families. Door het bindweefsel ontstaan stengen knobbels en wordt het bewegen van vingers steeds lastiger. Na verloop van jaren kunnen de vingers krom trekken.

Greenstickfractuur

De oorzaak is vaak een ongeval of een erfelijke ziekte waarbij de botten niet in optimale staat zijn. Bij een greenstickfractuur is het bot niet volledig gebroken, maar zit er een scheurtje in het bot. Klachten zijn vooral pijn en zwelling. Soms kan er ook vreemde stand zichtbaar zijn van het bot.

De hamervinger

Bij een hamervinger staat het topje van de vinger gebogen. Een hamervinger staat ook wel bekend als een malletvinger. De vinger is dan, door een trauma aan de strekpees, niet meer in staat het topje van de vinger zelf recht te buigen. De klachten zijn vaak niet heel erg, maar naar verloop van tijd kan er een zeurende pijn ontstaan.

Triggervinger

Een triggervinger geeft vaan een vreemd pijnlijk gevoel aan de basis van de vinger. De oorzaak is niet altijd even duidelijk, maar komt vaak voor na zwaar lichamelijk werk of afwijkend gebruik van de handen en of vingers. De klachten ontstaan door een niet soepel verloop van de pees in de peesschede.

Tendovaginitis van de Quervain

Bij deze aandoening is er sprake van pijn aan de zijkant van de duim richting de pols. De pijn is vooral voelbaar tijdens het strekken van de duim of het naar beneden, richting de pink buigen, van de duim. De klachten ontstaan door een irritatie van den peesschede, die kan worden veroorzaakt door een overbelasting of verkeerd gebruik van de handen.

Ziekte en fenomeen van Raynaud

Bij het fenomeen van Raynaud is de oorzaak bekend, bij de ziekte van Raynaud is de oorzaak na twee jaar nog steeds onbekend. De vingers tintelen en zijn opgezet. Daarnaast kleuren de vingers, bij aanvallen wit, dan blauw en als laatst rood. Deze aanvallen kunnen spontaan optreden, maar aanraking of plotselinge kou kan ook aanleiding geven tot een aanval. De oorzaak is een verminderde bloedtoevoer naar de vingers door bijvoorbeeld roken, langdurige werkzaamheden met trillende apparaten, de pil, bètablokkers. Ook sommige ziektes kunnen aanleiding geven tot het fenomeen van Raynaud.

Bezoek aan dokter

Bezoek bij pijn aan de handen, vingers of pols altijd een dokter. Een vroegtijdig bezoek kan eventuele complicaties voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Tintelende of pijnlijke vingersLast van tintelende of pijnlijke vingers? Lijkt het alsof uw hand slaapt en heeft u vooral ´s nachts last van vervelende…
Pols gebroken, ja of nee?Pols gebroken, ja of nee?De pols is in feite een gewricht. Het bevindt zich tussen de basis van de middenhandsbeentjes, de ellepijp en het spaakb…
Carpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingCarpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingAls het kanaal waar de zenuwen en buig pezen doorheen lopen in de pols gezwollen raakt, en daardoor klachten veroorzaakt…
Gewrichtspijn: pijn in de vingers, schouders en knieënGewrichtspijn: pijn in de vingers, schouders en knieënPijn is erg vervelend en zeer ongewenst. Pijn in de gewrichten is extra erg omdat gewrichten elke dag gebruikt moeten wo…

Reageer op het artikel "Pijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzaken"

Reacties

V., 01-04-2017 12:24 #2
Ik heb een mini-litteken aan de zijkant van mijn hand aan mijn rechterhand, onder mijn duim.
Aan de rechterkant van dat littekentje (1 cm lang litteken maar) zit een soort van kuiltje dat heel erg raar gaat "jeuken" als ik hem aanraak, wat zou dit kunnen zijn? Heeft iemand tips?

Bergen, 03-12-2015 00:49 #1
Ik heb al een lange tijd last van mijn linkerhand. Het puntje van mijn duim aan de kant van mijn pols voelt dood. Het ziet er uit als CTS maar de neuroloog die onderzoek heeft gedaan naar de zenuw van mijn hand heeft mij eerlijk gezegd dat hij mij wel kan prikken of opereren maar dat dat waarschijnlijk de problemen niet oplost omdat ik ook geen last van een slapende of tintelende hand gehad heb.
Omdat ik toch beperkt ben in mijn doen en laten ben ik naar een hand kliniek gegaan die mij met 1 beweging van mijn duim die ik gewoon kon doen zei dat hij mij ging opereren.
Op de vraag of ik daar beter van werd zei hij, nou maar in ieder geval niet slechter, dus daar heb ik niet voor gekozen.
Het afgelopen jaar ben ik nog bij een therapeut geweest die mijn nek behandeld heeft ook zonder resultaat. Naar mijn hand is niet echt gekeken en er zijn ook geen foto's van gemaakt. Welk advies of onderzoek zou er nodig zijn zodat ik van mijn klachten af kom.

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 06-08-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!