InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het syndroom van Raynaud

Het syndroom van Raynaud

Iedereen heeft wel eens last van de kou. Mensen met de ziekte van Raynaud hebben hier helaas meer last van dan normaal is. Door de kou worden de bloedvaten samengetrokken waardoor de bloedcirculatie wordt beperkt. Hierdoor kunnen de vingers en tenen verkleuren van wit naar blauw, en daarna meestal naar een rode kleur.

De naam Raynaud

De naam Raynaud is afkomstig van de franse Maurice Raynaud. Hij ontdekte voor het eerst de ziekte van Raynaud aan het einde van de negentiende eeuw. Wanneer het syndroom van Raynaud zich vaak voordoet wordt gesproken van de ziekte van Raynaud. De toestand waarin iemand zich dan verkeerd wordt het fenomeen van Raynaud genoemd.

Ziekteverschijnselen

Zoals al eerder beschreven worden de kleine slagaders door de kou belemmerd in hun doorbloeding. Dit kan soms pijn doen. Deze belemmering komt vooral voor bij de uitstekende lichaamsdelen, zoals ledematen en minder vaak neus, lippen en oren. Doordat er niet veel bloed meer wordt toegevoerd naar deze delen, nemen deze een witte kleur aan. Daarna verkleuren ze blauw. Na dit stadium worden de vingers en voeten vaak erg rood. Dit komt omdat het lichaam zich weer hersteld door verwarming. Die wordt ook wel het driekleurenfenomeen genoemd. Dit alles geeft meestal een erg onprettig gevoel, brandend en tintelend.

Wie kan het krijgen?

De ziekte van Raynaud komt het meest voor bij vrouwen. Het begint meestal in de puberjaren, bij ongeveer 14 jaar. Het is verstandig uw huisarts te bezoeken wanneer u de beschreven klachten ondervindt. De huisarts kan een test doen om erachter te komen of u werkelijk het syndroom van Raynaud heeft.

Behandeling

De meest voor de hand liggende oplossing voor deze ziekte is het vermijden van lage temperaturen. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Daarom moet iedereen die deze aandoening heeft zich erg goed kleden. Handschoenen, sjaal en dikke kleding is met koude temperaturen absoluut noodzakelijk. Er bestaan zelfs speciale handschoenen en kleding voor mensen met dit syndroom. Hierbij wordt zilvergaren gebruikt die de warmte zou vasthouden. Roken wordt sterk afgeraden bij mensen met de ziekte van Raynaud, dit verergerd vaak de symptomen. Ook bètablokkers kunnen de symptomen verergeren. Bij mensen die zeer veel last hebben van de ziekte kan een vaatverwijdend geneesmiddel voorgeschreven worden. Dit wordt vaak afgeraden in verband met bijwerkingen van zo’n geneesmiddel. Bij nog ernstigere gevallen kan er soms overwogen worden een operatie uit te voeren waarbij de zenuwen worden doorgeknipt die het samentrekken van de bloedvaten veroorzaken. Ook kan er een injectie gegeven worden die deze zenuwen tijdelijk uitschakelen.

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat visolie en in het bijzonder het omega-3 vetzuur DHA een positief effect kan hebben op het syndroom van Raynaud. Daarnaast is deze theorie bevestigd door gebruikers van visolie. Hierbij werden grote hoeveelheden DHA gebruikt en is visolie van een hoge kwaliteit nodig. Zie onderstaande link voor goede visolieproducten (gerelateerde links).
© 2009 - 2019 Papillon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het fenomeen van Raynaud: witte vingers die doof aanvoelenHet fenomeen van Raynaud: witte vingers die doof aanvoelenWitte vingertoppen, blauwe nagels en gevoelloosheid bij koude, dat is het fenomeen van Raynaud. Soms wordt dit ook wel d…
Oorzaak en oplossing van witte, blauwe of dode vingersOorzaak en oplossing van witte, blauwe of dode vingersVeel mensen hebben bij lage omgevingstemperaturen, dus vooral tijdens de winter of in het najaar, plotseling last van wi…
Fenomeen van Raynaud, structureel koude handen en voetenFenomeen van Raynaud, structureel koude handen en voetenIedereen heeft wel eens last van koude handen of voeten, zeker in de winter. Maar wat nu als je er ook midden in de zome…
Pijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzakenPijn in de hand, pols of vingers mogelijke oorzakenHeb je last van een zeurende, tintelende, stekende of irriterende pijn in de hand of pols? Wat kunnen de oorzaken zijn?…
Hand Arm Vibratie SyndroomHand Arm Vibratie SyndroomHet Hand Arm Vibratie Syndroom treedt op bij mensen die langdurig met trillende apparaten werken, zoals in de bouw. De b…
Bronnen en referenties
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2536517

Reageer op het artikel "Het syndroom van Raynaud"

Reacties

Betsie, 04-03-2016 12:15 #8
Ik heb de ziekte van Raynaud. Mijn handen die blauw worden mijn voeten erg en wat ik heel erg vind mijn neus. Durf bijna niet de straat op.

Detemmerman Vivian, 04-02-2013 16:52 #7
Heb ik wel het Syndroom van Raynaud? Volgens mijn dokter hoorde ik vandaag, dat hij denkt dat ik dat heb. Ik weet het niet meer. Heb alle onderzoeken ondergaan wat je maar kan denken, maar alles is in orde. Toch heb ik al ongeveer een jaar pijn in mijn benen. Een zeer zware vermoeidheid, van 's morgens vroeg. En mijn aderen op mijn benen die opzwellen. Het is juist een landkaart. Kan niets doen dan eerst mijn pillen te nemen. Ben eerst begonnen met Redomex, Mobic, Mediaven, Dafalagan Codeine. Dat helpte niet. Daarna Redomex weg. En Ven-Detrex, en Praxilene in de plaats. + al het andere. Ik kan bijna niets meer doen. Zelfs mijn huis niet kuisen enz… kan soms in dagen niet uit mijn Zetel. Vrijdag 01/02/2013. Kreeg ik een brief van mijn ziekenkas, dat ik terug moet gaan werken vanaf volgende week. Of ik moet mij een advocaat nemen! Ik kan echt niet werken. En weet ook niet meer wat ik moet doen. Wie kan me eventueel advies geven? Wie kan me helpen? Ik ben ten einde raad. Gr. Vivian.

Miriam, 08-04-2012 11:04 #6
Ook ik heb heel erg veel klachten omtrend de deze aandoening. Ik heb er al zo'n 8 maanden last van en hoopte dat nu het weer beter wordt er vanaf te zijn, niet dus.
Ben afgelopen week naar de dokter geweest en hij heeft me medicijnen voorgeschreven en bloed afgenomen om een algeheel beeld te krijgen van mij. Nu maar even afwachten of dat gaat helpen.
Die handschoenen lijkt me ook wel wat voor de wintermaanden, ik sta namelijk geregeld op het voetbalveld (wel langs de lijn) en kan het dan bijna niet houden van de pijn.
Eerst de uitslag en medicijnen maar eens afwachten en hopen dat het hiermee weggaat, maar dat het iets pijnlijks en vervelend is dat is een feit.

Jochem, 24-12-2011 00:01 #5
Hopelijk kan ik jullie helpen met dit verhaal. Mijn moeder heeft ook de ziekte van Raynaud en heeft zelfs in de zomermaanden bij temperaturen van 30 graden koude handen. Niet zo erg dat ze er last van heeft, maar toch, ze zijn dan koud. In de wintermaanden is de pijn voor haar ondraaglijk. Haar arts raadde haar aan handschoenen met zilvergaren te gebruiken. Deze heeft ze aangeschaft en boden enige verlichting, maar haar pijn was nog steeds erg aanwezig. Na een tijdje speuren op internet heb ik informatie over verwarmde handschoenen gevonden en met deze informatie heb ik haar naar de huisarts gestuurd. De huisarts vond het het proberen waard en uiteindelijk heb ik contact gelegd met de mensen achter http://www.verwarmdehandschoen.nl. Ik had een aantal vragen over de handschoenen i.c.m. de ziekte van Raynaud en ben erg vakkundig door hen geholpen. Zij hadden vaker mensen met de ziekte van Raynaud geholpen en weten waar ze het over hebben. Het unieke aan deze verwarmde handschoenen is dat de handen en vingers allemaal apart verwarmd worden. Dus aan de zijkanten van de vingers en ook de vingertoppen.

De handschoenen zijn niet de goedkoopste maar de kwaliteit van leven van mijn moeder is er volgens haar enorm op vooruit gegaan, dankzij de handschoenen. Later heeft ze ook nog een paar verwarmde sokken gekocht bij dit bedrijf.

Al met al een absolute aanrader en ik hoop dat ik jullie leven met deze ervaring ook een stukje aangenamer kan maken.

Veel sterkte iedereen in deze koude periode.

J. A. Vermeulen, 20-11-2011 20:59 #4
Als de teperatuur buiten onder de 15 graden is krijg ik gewldig koude tenen en handen in de zomer gaat het redelijk maar herfst en witer is een probleem kan dit te maken hebben met Raynaud ziekte of haarvaatjes?

R., 18-10-2011 10:22 #3
Ik heb hier sinds een jaar last van, ik ben een vrouw van 31, maar ik heb het het hele jaar door last van, Niet fijn. Wie weet waar ik de speciale handschoenen hiervoor kan kopen met zilverdraad in?

Tito, 10-08-2011 22:10 #2
Heb de laatste tijd ook veel last van deze aandoening, best wel schrikken dacht aan iets ergs, maar volgen ards geen ramp, wel raar, hoor dat ze mischien operatie''s uitvoeren echt geen zin in.(handschoenen dragen echt niet en wat moet je dan in de zomer doen? ook zekerm handschoenen dragen. heeft iemand mischien ook nog een andere tip.

Oswin, 19-12-2009 21:42 #1
Mijn schoonvader is er toevallig achter gekomen dat het eten van pure chocolade (met veel polyfenolen) de ziekte de kop in lijkt te drukken. Hij had er al 3 jaar last van en sinds afgelopen sinterklaas was hij ineens 'gedwongen' veel chocolade te eten (waar hij inderdaad 3 jaar geleden mee gestopt was). Reactie infoteur, 21-12-2009
Hallo Oswin,

Bedankt voor het delen van deze ervaring van je schoonvader. Hopelijk is het een goede tip voor mensen met dit syndroom, waaronder ikzelf.

Infoteur: Papillon
Laatste update: 20-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!